MojAndroid

Horúcou témou posledných dní je kúpa navigačnej aplikácie BE-ON-ROAD slovenskou spoločnosťou Sygic. O samotnej akvizícii, jej dôvodoch, pripravovaných zmenách a celkovej budúcnosti navigačných aplikácií sme sa porozprávali s CEO spoločnosti Sygic, Michalom Štenclom a Tomášom Koprušákom, produktovým managerom zodpovedným za aplikáciu BE-ON-ROAD.

Aké sú dôvody akvizície BE-ON-ROAD a čo si od nej sľubujete?

Dôvodov je viacero. Samozrejme, chceme získať podiel na trhu, Sygic mal doteraz približne 50 000 stiahnutí denne, po akvizícii BE-ON-ROAD ich budeme mať spolu až 120 000. Tým sme sa vlastne stali dvojkou v počte denných stiahnutí, hneď po Google Mapách a Waze, ak ich stiahnutia rátame dokopy. Druhým dôvodom sú Open Street Mapy a prístup do tzv. crowdsourcing contentu, teda obsahu tvoreného používateľmi. Tretím dôvodom je ochrana pred konkurenciou. Keď vás totiž konkurencia atakuje „odspodu“, z bezplatného segmentu navigácií, tak je dobré byť aj priamo tam.

Môžete zverejniť hlavné detaily dohody a prípadne aj cenu, ktorú za BE-ON-ROAD zaplatíte?

Toto by som nerád zverejňoval. Máme zmluvu o mlčanlivosti so spoločnosťou, od ktorej sme BE-ON-ROAD kupovali a nemôžeme niektoré detaily zverejňovať.

Aké konkrétne plány máte s BE-ON-ROAD? Zachováte ju ako samostatný produkt, alebo ju, prípadne niektoré jej funkcie, zakomponujete do navigácie Sygic GPS?

Zachováme ju ako samostatný produkt, pričom niektoré funkcie z oboch navigácií do nich zakomponujeme a tým ich obohatíme. To znamená, že niektoré funkcie zo Sygicu integrujeme do BE-ON-ROAD a naopak, nejaké zase z BE-ON-ROAD pridáme do Sygicu.

Sygic akvizicia beonroad-1-7
Michal Štencl, CEO spoločnosti Sygic a Tomáš Koprušák, nový produktový manažér BE-ON-ROAD

Bude mať BE-ON-ROAD na starosti samostatný vývojársky tím?

Áno, práve sme vo fáze zostavovania samostatného tímu. O produktový manažment BE-ON-ROAD sa bude starať Tomáš Koprušák a bude definovať jeho ďalšiu roadmapu. Práve pre účely vývoja BE-ON-ROAD hľadáme aj nových vývojárov, takže aj týmto spôsobom by sme chceli všetkých osloviť.

Náš tip
Careers Sygic – Let’s create amazing products together

Od pôvodných autorov, združených pod názvom Aponia, prevzala nedávno navigáciu BE-ON-ROAD spoločnosť Bzing, ktorej bola spoločníkom firma Sygic. V skutočnosti tak vaša spoločnosť ovládla BE-ON-ROAD už vtedy, prečo ste kúpu ohlásili až teraz?

Spoločnosť Bzing sme založili, aby pokračovala v ďalšom vývoji aplikácie BE-ON-ROAD. Až nedávno na nás boli prevedené účty na Google Play a App Store.

Po prevzatí BE-ON-ROAD Bzingom sa objavili viaceré sťažnosti používateľov, ktorí mali s aplikáciou rôzne problémy. Vývojári sa odmlčali aj na facebookovej stránke, kde dovtedy aktívne komunikovali. Je toto „hluché“ obdobie definitívne minulosťou a budete sa teraz BE-ON-ROAD intenzívnejšie venovať?

Ako som uviedol, práve hľadáme developerov, ktorí nám pomôžu rozvíjať BE-ON-ROAD ďalej a spraviť z neho ešte úspešnejšiu aplikáciu.

Dôvodom horších hodnotení aplikácie je to, že sa oddelila platená časť od neplatenej. My chceme BE-ON-ROAD vyvíjať výhradne s Open Street Mapami a nechceme zákazníkov pliesť platenými mapami, s čím boli v minulosti u tejto aplikácie problémy. Tým zákazníkom, ktorí si v rámci BE-ON-ROAD kúpili platené mapy sme ponúkli, aby prešli na novú navigáciu od Aponie.

Tomáš Koprušák: Facebook sme dostali pod správu len pred nedávnom. Plánujeme byť so zákazníkmi v kontakte aj prostredníctvom sociálnych sietí, takže mu budeme venovať zvýšenú pozornosť už v najbližšom období.

Sygic akvizicia beonroad-1-3
Tomáš Koprušák

Aké budú prvé konkrétne kroky a zmeny, ktoré plánujete v BE-ON-ROAD realizovať?

Túto otázku by som nechal zodpovedať Tomášovi Koprušákovi, ktorý je produktovým manažérom BE-ON-ROAD.

Tomáš Koprušák: Už na jeseň sprístupníme aktualizáciu, v ktorej trochu pozmeníme vizuálnu stránku aplikácie. Aplikácia bola totiž vyvíjaná pre Windows CE, momentálne má však oveľa viac používateľov na Androide. Jej vizuál, prostredie a aj používateľské rozhranie sa preto musí posunúť viac smerom k Androidu. Ďalej sa chceme zamerať na komplexné skvalitnenie služieb, ako napríklad rýchlosť sťahovania máp. Zároveň chceme pridať do aplikácie aj niektoré online služby, ako dopravné informácie, radary a podobne.

Prejdime k navigácii Sygic GPS. Aké sú jej aktuálne štatistiky, v ktorých krajinách je vaša navigácia najúspešnejšia a ako sa jej v porovnaní s inými trhmi darí na Slovensku?

Na Slovensku sa nám darí veľmi dobre, v súčasnosti máme asi 90% podiel na trhu s navigáciami. Na iOS sme v TOP desiatke v 75 krajinách sveta. Na platforme Android z krajín, ktoré vieme evidovať, pôsobíme zatiaľ približne v 50 krajinách sveta a v 90% z nich sme v TOP desiatke. Zatiaľ však nemáme mapy v krajinách ako napríklad Čína či Japonsko, ale plánujeme to zmeniť. Vo väčšine krajín, kde máme mapy, sa pohybujeme v prvej päťke. Na celom svete sme v počte stiahnutí pri zarátaní BE-ON-ROAD momentálne na druhom mieste, za dvojicou Google Mapy a Waze.

Sygic akvizicia beonroad-1-6

Medzi používateľmi získava na obľube komunitná navigácia Waze a stále viac navigačných funkcií majú aj Google Mapy. Obidve sú zadarmo a navyše ich vlastní gigant Google. Vnímate tieto a podobné bezplatné navigačné riešenia ako potenciálnu hrozbu pre Sygic GPS? Aké výhody oproti nim poskytuje vaša navigácia?

Určite, Google je hrozba pre každú firmu na svete a keby sme tvrdili opak, nebola by to pravda. Na druhej strane, k produktu prakticky každej softvérovej spoločnosti na svete existuje nejaká bezplatná alternatíva. Aj tvorcovia týchto bezplatných alternatív však musia časom hľadať spôsoby, ako získať peniaze, napríklad z reklamy. Je na každého zvážení, či je ochotný zdieľať svoje údaje o svojom pohybe prostredníctvom aplikácie s reklamou. My sa snažíme ísť skôr prémiovým štýlom, kedy používateľ vie, za čo platí a ide hlavne o to, ako stanovíme cenovú politiku takým spôsobom, aby to pre neho bolo zaujímavé. Aplikácie sú stále viac a viac o emóciách, to znamená, že ak sa človeku aplikácia páči, tak je ochotný si priplatiť za prémiové funkcie.

Čo sa týka ďalších výhod, základom je inovácia. Musíte inovovať a vždy byť krok pred konkurenciou. U nás je to napríklad Lane Assistant, teda používateľ vie, do ktorého pruhu sa má zaradiť, kedy má odbočiť, head-up displej, offline databáza stacionárnych radarov či v poslednom čase napríklad BlackBox, teda je možné nahrávať si dianie na ceste pred sebou pre prípad, že by sa niečo stalo. Ďalšou výhodou Sygicu a našej stratégie je jeho neobmedzená prístupnosť aj vtedy, kedy zákazník nemá prístup k dátam, napríklad v zahraničí.

Tento biznis model nám funguje a stále rastieme, treba sa však stále snažiť, pretože lojalita používateľov k aplikáciám je veľmi malá.

Aké trendy budú podľa vás v najbližšej budúcnosti dominantné v oblasti navigácií a akým smerom sa budú vyvíjať v najbližších rokoch?

Veríme, že trendy budeme stanovovať my, chceme byť „trendsetterom“ a jedna z vecí, ktorej dôverujeme a kam bude vývoj smerovať, je spojenie smartfónu s automobilom, motorkou, bicyklom a podobne. Veríme, že smartfón bude hrať primárnu úlohu pri plánovaní cesty, bude na ňom bežať navigácia, ale obraz sa bude streamovať na zobrazovací panel zabudovaný v aute, alebo prostredníctvom head-up displeja a zvuk zase do reproduktorov auta. Smartfón bude teda stále jadrom, ale bude využívať všetky senzory auta a získavať z nich informácie. V tejto oblasti sme pokročili, pred nedávnom sme ohlásili spoluprácu so spoločnosťou Jaguar Land Rover a do konca roka chceme mať štyri automobilky.

Momentálne ste v oblasti navigácií dvojka, je váš cieľ byť jednotkou a predbehnúť Google?

Vždy je cieľ byť jednotkou, takže áno. Napokon je to vždy o najlepšom tíme kvalitných ľudí, ktorí zdieľajú podobnú ambíciu, zdolávajú výzvy. Na Slovensku ich nie je veľa, ale veríme, že ambícia stať sa jednotkou, je dostatočnou motiváciou pre najlepších z nich. Aj v týchto dňoch aktívne hľadáme talenty pre aplikáciu BE-ON-ROAD, aby sa spoločne podieľali na roadmape aplikácie s desiatkami miliónov užívateľov.

Rozhovor bol autorizovaný, Michal Štencl a Tomáš Koprušák v prepise upresnili niektoré vyjadrenia bez zmeny ich obsahu a faktov.

Náš tip
Sygic kupuje BE-ON-ROAD, stáva sa dvojkou na trhu s navigáciami

Foto a video: Michal Chovaňák, MojAndroid.sk

7.8.2014

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+