MojAndroid

Spoločnosť Lenovo spustila predaj smartfónov na slovenskom trhu. I keď prvé zariadenia sú u nás dostupné už od polovice septembra, pre spustenie predaja vlajkovej lode Lenovo Vibe Z2 Pro si  spoločnosť pripravila špeciálne podujatie. Prijali sme pozvanie na loď na Tyršovom nábreží, kde som sa o plánoch a novinkách tejto firmy porozprával priamo s Ivanom Boževom, General Manager South East Europe Lenovo.

Začnime tým, ako ste sa pripravili na tento event a aké sú vaše prvé pocity.

Myslím, že je to tu veľmi pekné, všetci sme boli vo veľkom očakávaní, spúšťame predaj smartfónov a je to pre nás veľká vec. Investovali sme do tejto akcie veľa času a prostriedkov, v tejto oblasti máme cieľ stať sa naozaj úspešnými. Tešíme sa, verím, že to bude veľmi dobrý pocit.

Aké sú vaše očakávania na slovenskom trhu, aké máte plány napríklad už do konca tohto roka?

Slovensko je krajina, kde sme veľmi úspešní. Sme jednotka na trhu v segmente notebookov, máme viac ako 40% podiel na trhu. Toto nám dáva akúsi výhodu na trhu. Náš brand je veľmi známy a populárny medzi Slovákmi a od tohto sa chceme odraziť. Máme už za sebou aj úspešný nástup s predajom tabletov. Tie sa na slovenskom trhu objavili len pred rokom, konkrétne pred 14 mesiacmi, kedy sme priviezli prvý kus. Dnes máme dvojciferný podiel na trhu. Je to dôkaz, že naša stratégia, naše skúsenosti a znalosti trhu nám prinášajú ovocie. A pevne verím, že tieto skúsenosti budeme vedieť zúročiť aj v segmente smartfónov , kde sa v blízkej dobe tiež chceme stať jednotkou. Jednoducho, neprichádzame na slovenský trh len aby sme tu mali nejaký podiel. Vzhľadom na naše predchádzajúce úspechy, máme cieľ stať sa na Slovensku jednotkou. Kedy sa to stane, to neviem povedať. Do jedného roka chceme určite dvojciferný podiel na trhu. To môžem povedať s istotou.

Je jasné, že Slováci veľmi dobre poznajú značku Lenovo zo sveta notebookov. Čo ste sa naučili o našom trhu pri svojej ceste a ako tieto skúsenosti využijete v segmente smartfónov?

Lenovo je samozrejme globálna firma, ale každý trh má svoje špecifiká a od toho sa odráža celá naša stratégia. Hneď vysvetlím, čo tým myslím. Vyrábame globálne produkty, ktoré predávame po celom svete, ale naučili sme sa veľa vecí robiť na každom trhu trochu inak. Každý trh má svoje vlastné kanály predaja, svoje vlastné pravidlá, ako funguje biznis, ako sa správajú zákazníci a čo očakávajú. Chceme ponúknuť to isté, čo aj naši konkurenti? To teraz neviem presne povedať, lebo tu máme svojich expertov, ktorí najlepšie poznajú trh a vedia, ako to tu spraviť najlepšie. A toto nám pomáha napredovať veľmi dobre.

Ivan Božev, Lenovo

Takže sa spoliehate na svojich ľudí, veríte im, že vedia čo robia a sú experti vo svojej oblasti. Majú voľnú ruku?

V podstate áno. A treba povedať, že máme aj obrovské portfólio produktov, neprichádzame na trh len s jedným zariadením. Máme produkt pre každého, podľa jeho preferencií a potrieb. Malé obrazovky, veľké obrazovky, tenké a tak ďalej. Pokrývame teda celé spektrum. A inovácie sú to, na čom si zakladáme. Napríklad taký ThinkPad, to je podľa mňa ikona PC biznisu. Ďalej tu máme Yoga tablety, ktoré sú tiež unikátne vo svojej kategórii. A pokračujeme s inováciami, čo však neznamená pre nás hneď mať aj drahé produkty. Chceme ponúknuť inovácie pre masový trh. Takže takto sa nám podarilo vyskladať zaujímavé portfólio na Slovensku v segmente notebookov a tabletov a verím, že budeme naďalej v tomto trende pokračovať aj so smartfónmi.

To je pravda. Ale mobilný trh na Slovensku je tiež špecifický hlavne v jednej veci – zákazníci sú naučení nakupovať svoje mobily priamo cez operátora, niektoré štatistiky uvádzajú pomer 80:20 v ich prospech. Ako ste pripravení na tento predajný kanál, prvé zariadenia sú už v ponuke O2. Pribudnú aj Orange a Telekom v krátkom čase?

Áno, začíname spoluprácu s O2 a spustili sme predaj na open markete. Aktuálne zisťujeme, vzhľadom na vývoj operátorov v západnej a východnej Európe, že trh sa mení. Operátori už nemajú v ponuke toľko TOP noviniek, väčšinou ide o mainstreamové zariadenia a entry level modely. Trh sa posúva od nákupu zariadení na viazanosť u operátora k voľnému predajnému kanálu. Napriek tomu, samozrejme, plánujeme pokryť všetkých operátorov aj na Slovensku. Aktuálne prebiehajú rokovania so všetkými operátormi na Slovensku.

Operátori však neradi zaraďujú do svojej ponuky Dual-SIM zariadenia, čo v prípade novinky Lenovo Vibe Z2 Pro môže byť problém. Chystáte aj ďalšie novinky do konca tohto roka?

Naše portfólio je jednoducho rozdelené na série A, S a Vibe. A séria predstavuje entry level produkty, pre masový trh. Trieda S je štýlová a Vibe je prémiová trieda a naša vlajková loď. Chystáme ešte ďalšie produkty v sérii Vibe, jedným z nich bude zariadenie aj so single SIM.

Aké sú hlavné benefity a dôvody, prečo by si mal človek kúpiť Lenovo smartfón?

Myslím si, že Lenovo prináša výborný produkt v pomere inovácie a ceny. Všetky funkcie, ktoré boli doteraz dostupné v prémiovej triede, bude mať zákazník k dispozícii v mainstremovej triede za veľmi dobrú cenu. Ktoré sú tie hlavné funkcie? Každý má svoje vlastné preferencie, ako sme to mohli vidieť aj na prezentácii, kde muži a ženy majú úplné odlišné požiadavky na funcie smartfónov. Myslím si však, že Lenovo dokáže pokryť všetky tieto požiadavky. Najviac oceňujem vyššiu výdrž batérie. Som stále v pohybe, veľa cestujem a 4,000 mAh batéria mi vydrží naozaj veľmi dlho. Som flexibilný a vďaka mobilu s takouto výdržou nemusím stále riešiť nabíjanie. A to je niečo, čo majú všetky naše nové zariadenia spoločné, dlhú výdrž.

Ako sa pozeráte na konkurenciu? 

Ako som už spomínal, nechceme byť len ďalší hráč na trhu, chceme byť líder. Tak ako sme to dokázali s notebookmi, tabletmi, chceme byť rovnako úspešní aj s mobilmi. Máme samozrejme zdravý rešpekt pred konkurenciou, máme však našu jasnú predstavu, ktorú chceme nasledovať, máme globálne a hlavne lokálne tímy ľudí, máme výborné zariadenia za veľmi dobrú cenu. To je ten správny mix na to, aby naša stratégia bola úspešná.

Váš odkaz čitateľom a možno budúcim zákazníkom?

Ďakujeme už teraz za veľkú priazeň, ktorú nám prejavujete. Veríme, že si naše produkty obľúbite a budete s ich každodenným používaním spokojní. Začali sme veľmi dobre už aj na iných trhoch, napríklad v Bulharsku, Rumunsku a Srbsku sme za mesiac predali viac ako 100-tisíc kusov. Teším sa na prvé čísla zo Slovenska. Vyzerá to veľmi sľubne.

Ďakujeme za rozhovor a želáme všetko dobré. 

19.10.2014

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+