Virtuálna realita je jednou z oblastí, ktoré v posledných rokoch zaznamenali veľký technologický pokrok. Môžem si dovoliť povedať, že v najväčšej miere za tým stoja okuliare Oculus Rift, ktoré sa po prvýkrát objavili na internete formou kampane na populárnej platforme Kickstarter. V priebehu niekoľkých dní sa autorom podarilo vyzbierať sumu, ktorá takmer presiahla 2,5 milióna amerických dolárov. Peniaze boli samozrejme použité na ďalší vývoj hardvéru a softvéru, pričom prví developeri dostali testovacie zariadenia, na ktoré mohli začať vyvíjať hry či interaktívne prehliadky. Dnes je už dostupná druhá verzia tzv. developement kitu (DK 2), ktoré prinášajú niekoľko noviniek. Stále nejde o finálne zariadenie určené pre masy a ich vzhľad alebo výbava sa ešte môže meniť.

Čo je v balení?

Okuliare prichádzajú zabalené v praktickej krabici s uškom na nosenie, ktoré sa nám osvedčilo hlavne pri prenose na Orange Android Roadshow 2014, kde ste si ich mohli vyskúšať. Balenie obsahuje všetko potrebné na zapojenie a okamžité vyskúšanie virtuálnej reality. V balení sa okrem samotných okuliarov nachádza kamera pre snímanie polohy okuliarov, adaptér s rôznymi redukciami do zásuvky, USB – mini USB kábel, kábel pre synchronizáciu kamery, druhý pár šošoviek a adaptér HDMI/DVI. Samotný adaptér nie je nutné používať, okuliare si elektrickú energiu čerpajú prostredníctvom USB konektora, ktorý máte zapojený v počítači.

oculus rift dk2

Okuliare a ich pripojenie

Celá konštrukcia okuliarov Oculus Rift je vyrobená z plastu a pripomína uzatvorené lyžiarske okuliare bez priezoru. Z vrchnej časti okuliarov vedie dvojica káblov USB a HDMI a nájdeme tu tlačidlo pre vypnutie/zapnutie alebo USB vstup, či konektor pre pripojenie kamery (tú je možné pripojiť aj v rozbočovači na kábli vedúcom z okuliarov), ktoré sú uložené pod gumenou ochrannou krytkou. Konštrukcia sa od tej pôvodnej odlišuje najmä kompaktnejšími rozmermi a zaoblenými hranami.

oculus rift dk2 recenzia-4

Zrejme najdôležitejšiu časť tvorí práve tá vnútorná s dvoma otvormi pre vaše oči, pod ktorými sa nachádza FullHD displej. Práve rozlíšenie bolo najvýznamnejšou zmenou nového development kitu, no o tom si povieme nižšie. Samozrejme pohľad na displej je oddelený šošovkami, ktorých v balení nájdeme hneď štyri kusy. Jeden pár šošoviek je určený pre bežných ľudí a druhý pre ľudí so slabším zrakom. Po bokoch okuliarov sa nachádzajú ešte plastové skrutky, ktorými je možné posúvať celú prednú časť s displejom. Týmto spôsobom je možné jemne zaostriť obraz po nasadení.

oculus rift dk2 recenzia-3

Ďalšou dôležitou súčasťou, bez ktorej by Oculusy nemali s virtuálnou realitou nič spoločné je spomínaná kamera pre snímanie pohybu hlavy resp. okuliarov. Kamera dokáže vďaka senzorom ukrytým pod povrchom okuliarov určovať ich pohyb v priestore a teda aj pohyb vašej hlavy. To umožňuje, aby sa nositeľ mohol obzerať vo virtuálnom priestore prakticky do všetkých smerov tak ako v reáli.

oculus rift dk2

Samotné zapojenie je jednoduché a zvládne ho ktokoľvek. Prakticky stačí, aby ste dvojicu káblov s USB a HDMI výstupom zapojili do počítača. Ideálne je mať grafickú kartu s dvoma výstupmi, aby ste mohli naraz sledovať obraz na monitore aj v okuliaroch, ktorým zatiaľ robí problém pri navigácií v samotnom systéme Windows alebo Mac (nevidíte celú plochu obrazovky). Posledným krokom je pripojenie snímacej kamery buď do rozbočovača na konci kábla alebo priamo do vrchnej časti okuliarov. LED indikátor by po správnom zapojení mal zasvietiť modrou farbou a systém rozpoznať dodatočný displej.

oculus rift dk2 recenzia-2

Hardvér

Developement kit druhej verzie je vybavený lepším displejom s rozlíšením FullHD. Zaujímavosťou je, že ide o rovnaký Super AMOLED displej, aký používa Samsung v smartfóne GALAXY Note 3. V okuliaroch je prakticky vložený celý panel zo Samsungu (viď. obr. z iFixit). Tento displej ponúka rozlíšenie FullHD, resp. 960 × 1080 pixelov na jedno oko. Oculusy ďalej obsahujú niekoľko senzorov, ako je gyroskop, akcelerometer alebo magnetometer, ďalšiu elektroniku a v kamere nájdeme aj 60 Hz Near Infrared CMOS Sensor.

WUItrHMad1vlCb1Q

Softvér

Okuliare Oculus Rift DK2 prichádzajú s vlastným SDK (Software Developement Kit), vďaka ktorému môžu developeri vyvíjať svoje ukážky alebo pridať podporu pre svoje hry. SDK, spolu s Runtime a demom z Toskánska je možné stiahnuť na adrese developer.oculus.com. Dôležitou informáciou je, že okuliare DK 2 nie sú spätne kompatibilné s prvou verziou a to platí aj o obsahu. Ak vlastníte DK 2, všetky aplikácie, ktoré si stiahnete z internetu ich musia podporovať. Ďalším aspektom je fakt, že niektoré z nich podporujú len operačný systém Windows a niektoré sú prispôsobené na Mac. Samozrejme lepšou platformou pre využitie s Oculusmy je práve Windows, na ktorý nájdete ďaleko viac titulov s lepším grafikým spracovaním. Niektoré sú dokonca platené, takže vývojári už začínajú svoju prácu monetizovať.

oculus sdk

Pre využívanie okuliarov ale nepotrebujete žiadne špeciálne ovládače alebo zložitú inštaláciu. Stačí, ak si nainštalujete SDK a runtime z domovských stránok spoločnosti a môžete skúšať virtuálnu realitu. Špeciálny prístup vyžaduje platforma Steam, kde si musíte nainštalovať beta verziu desktopovej aplikácie a spustiť ju v režime pre VR. V tomto prípade je používateľské prostredie prispôsobené na ovládanie pohybom hlavy.

steamvr

Virtuálna realita s Oculus Rift sa dočkala obrovského skoku hneď po vydaní SDK verzie 0.4. Jednou z najvýznamnejších zmien bolo predstavenie separátneho grafického ovládača, ktorý umožnil priame renderovanie do Riftu namiesto toho, aby systém bral okuliare ako separátny monitor. Nové SDK vylepšuje aj chromatickú aberáciu a problematické zobrazovanie bielej farby na čiernom pozadí. S novým SDK je používanie jednoduchšie, no stále nemôžem povedať, že sa jedná o finálny produkt. Pri skúšaní sa totižto stretnete s rôznymi náhodnými problémami a to hlavne na Macu, kde sa mi doposiaľ nepodarilo spojazdniť okuliare v spolupráci s klientom Steamu.

Hry a ukážky

Počas používania okuliarov som vyskúšal niekoľko zaujímavých titulov, ktoré boli špeciálne vytvorené pre okuliare. Graficky sa všetky hry postupom času vylepšujú, no to nie je jediný faktor pre ich úspech. Ak by som mal spomenúť jednu hru, z ktorej vám môže byť dokonca zle, tak to bude určite Cyberspace. Ide o simulátor kolotoča, ktorý bežne nájdeme v zábavných parkoch alebo hodových slávnostiach. Pri tejto hre sa vám doslova dvíha žalúdok a máte aspoň z časti pocit, že to aj skutočne prežívate. Na internete sú dostupné aj rôzne simulátory húsenkovej dráhy alebo iných atrakcii, ktoré taktiež stoja za vyskúšanie.

Zaujímavejšie využitie však okuliare nadobúdajú vďaka podpore niektorých populárnych PC hier. Platforma Steam, kde si hráči môžu kupovať všetky herné tituly pridala v poslednej Beta verzii podporu pre okuliare DK 2, čí otvára úplne nové možnosti. Zahrať si tak budete môcť napríklad populárny Half Life 2, Euro Truck Simulator, Team Fortress 2 alebo ďalšie tituly. Podporovaná je aj skvelá hra The Elder Scrolls V: Skyrim, ktorú majitelia Oculusov obľubujú. Start-up Cyberith dokonca vytvoril prototyp herného zariadenia, vďaka ktorému sa môžete fyzicky pohybovať v priestore hry a útočiť pomocou špeciálnych ovládačov. Podobnú platformu vyvíja aj Omni.

Ak hľadáte dobré príklady hier na vyskúšanie nových okuliarov, vybrali sme pre vás niekoľko skvelých príkladov, s ktorými sa rozhodne nebudete nudiť. Všetky podporované hry na Steame nájdete na tomto odkaze.

Demoaplikácia Toskánsko Unity

Ide o aplikáciu, ktorá je dostupná v SDK a poskytuje pohľad do rodinného domu v Toskánsku, v ktorom sa môžete voľne obzerať do všetkých strán a pohybovať pomocou klávesnice.

1367627042

CyberSpace

Voľne dostupná simulácia kolotoča, ktorú som už spomínal ponúka skvelý zážitok. V momentoch, kedy sa sedadlá nebezpečne približujú k zemi sa dokonca niektorí ľudia nakláňajú dopredu alebo prejavujú skutočný strach aj napriek tomu, že sa nejedná o skutočnosť. Na internete je hneď niekoľko videí, kde je možné vidieť, ako ľudia padajú na zem pri hrách podobného typu. Toto demo mimochodom s obľubou ukazujeme účastníkom Android Roadshow a sme zvedaví na ich reakciu.

cyberspace

Star Conflict

Hra Star Conflict je pre virtuálnu realitu ako stvorená. V hre ovládate vesmírne plavidlá a ako dobrodruh hľadáte v dávnych zrúcaninách artefakty bez ohľadu na nebezpečenstvo. Zúčastňujete sa širokoplošných bojov a zdokonaľujete svoje schopnosti a loď.

StarConflicttrailerbutton

Team Fortress 2

Team Fortress 2 je populárne vylepšenie legendárneho titulu, ktorý pozná zrejme každý hráč tímovo orientovaných miltiplayerov. Od ostatných sa odlišuje najmä svojim kresleným charakterom a vtipným poňatím. Na Steame si ho môžete zahrať bezplatne a vyskúšať si Oculusy aj v žánri akčných FPS.

25iw20x

Záver, postrehy z používania. Kúpiť alebo nie?

Testovanie virtuálnej reality s okuliarmi Oculus Rift je rozhodne zaujímavý zážitok. Predstava, že sa v počítačovo vygenerovanom svete môžem pozerať do všetkých strán je jednoducho lákavá a to hlavne pre hráčov počítačových hier. Verím, že VR v budúcnosti nahradí monitory alebo televízie, no od tej doby sme vzdialení ešte niekoľko rokov. Za najväčší problém považujem fakt, že už po niekoľkominútovom pozeraní cez okuliare vás rozbolia oči. Je to spôsobené tým, že nositeľ sa pozerá na displej z veľmi malej vzdialenosti. Osobne si neviem predstaviť, akým spôsobom sa výrobcom podarí tento problém odstrániť. Ďalším problémom je nevoľnosť, ktorá sa prejavuje pri dlhšom hraní hier. Váš žalúdok bude po niekoľkých hodinách protestovať, s čím nebudú hráči spokojní.

Na softvérovej stránke je vidieť veľký pokrok, hoci kompatibilita ešte nie je úplne dotiahnutá. Pozitívnou správou je, že stále pribúda viac kvalitných vývojárov. Jednoduchých hier, ukážok, simulátorov alebo iných typov obsahu ja na internete už dostatok a čoraz viac ich je aj na Steame.

Okuliare by som v tejto chvíli označil, ako vhodné len pre fanúšikov technológií a developerov. Hoci si s nimi užijete pomerne veľa zábavy, zatiaľ nie sú určené pre spotrebiteľov na dlhodobé používanie. Samozrejme, ide len o Development Kit, na ktorom sa stále pracuje. Verím, že prvé spotrebiteľské verzie odstránia mnoho spomenutých nedostatkov a hlavne, že pridajú detekciu pohybu rúk, bez ktorej ich nepovažujem za úplný výrobok. O tom sa ale dočítate nižšie.

Ak by ste o okuliare mali aj napriek svojim nedostatkom záujem, môžete si ich objednať z oficiálnych stránok výrobcu za 350 dolárov (v prepočne 300 eur) plus poštovné.

Aká je budúcnosť Oculus Rift?

Ako som už spomenul, chýbajúcim prvkom, ktorý by posunul Oculus Rift na úplne novú úroveň je snímanie pohybu. Spoločnosť Oculus však v tichosti uzavrela akvizíciu dvoch významných hráčov na poli virtuálnej reality – Nimble VR13th Lab. Práve Nimble VR je známa pre vývoj riešenia, ktoré umožňuje systému Oculus Rift vnímať pohyb rúk nositeľa vďaka špeciálnej kamere upevnenej v prednej časti okuliarov. Vďaka tomu budú používatelia môcť v budúcnosti interagovať s objektami vo virtuálnych prehliadkach alebo hrách a konečne uvidíte aj svoje ruky v obraze.

Druhý prírastok 13th Lab zas prinesie technológiu, ktorá umožní relatívne presnú detekciu izby a jej nahradenie za presnú 3D kópiu v reálnom čase. Túto technológiu používajú napríklad na premenu reálnych scén na video hry. Do budúcnosti si tak Oculusy predstavujeme ako samostatné zariadenie, ktoré nebude nutné pripájať k počítaču. Nositeľ by sa tak mohol pohybovať v reálnom vymodelovanom priestore, ktorý by bol doplnený o rozšírenú realitu. To sú však len špekulácie, takže sa môžu alebo nemusia naplniť. Spoločnosť Oculus však má do budúcnosti dostatok prostriedkov a možností na to, aby posunula VR opäť o krok ďalej.

Vyskúšajte si Oculus Rift DK2 na Android Roadshow 2015

Okuliare Oculus Rift DK2 si budete môcť vyskúšať aj na tohtoročnej akcii Android Roadshow. Viac informácií o tom, kedy a do akých miest prídeme budeme informovať na našej stránke, prípadne na androidroadshow.sk.

Orange-Android-Roadshow-KE-130
Jeden z fanúšikov skúša Cyberspace na Android Roadshow
16.1.2015