Výkon a pamäť: Nový čip aj pamäťová karta

Huawei Mate 20 Pro ponúka podľa očakávania nový čip Kirin 980 vyrobený 7nm technológiou. Novinkou v procesore je duálny NPU čip s podporou AI, ktorý toho stíha v reálnom čase oveľa viac. V našom modeli mu sekunduje 6 GB RAM a 128 GB vnútornej pamäte. Tú je možné rozšíriť spomínanou novou pamäťovou kartou typu NM. Hoci nejde o rozšírený štandard microSD, je to lepšie, ako nemať žiaden iný slot. Zároveň platí, že ten, komu nestačí 128 GB vnútornej pamäte, zrejme nebude mať problém zaplatiť prémiovú cenu za nový typ NM karty. Podľa našich informácií bude Huawei v niektorých krajinách pridávať takúto kartu ako darček k predobjednávkam nového Mate 20 Pro, no zatiaľ nevieme, ako a či vôbec bude tento systém fungovať aj u nás.

Čo sa týka samotného výkonu, Huawei Mate 20 Pro patrí k absolútnej špičke medzi Android smartfónmi a mnohé v tomto smere aj prekonáva. Výsledky v benchmarkových aplikáciách sú úctyhodné, no tie nás nezaujímali. Oveľa viac sme boli zvedaví na to, ako sa telefón bude správať pri bežnom aj náročnejšom používaní.

S radosťou môžeme skonštatovať, že Mate 20 Pro nás vôbec nesklamal. Je extrémne rýchly, responzívny a naplní očakávania aj tých najnáročnejších používateľov. Rovnako ako pri ostatných vlajkových lodiach spoločnosti Huawei, aj v tomto prípade by telefón mal takto rýchlo fungovať aj po niekoľkých mesiacoch používania. Huawei sa už dlhšie riadi heslom “Born fast, Stay fast” a spoľahlivosti pri dlhodobom používaní prikladá veľkú dôležitosť.

Okrem výkonného hardvéru viaceré zariadenia Huawei podporujú aj softvérovú optimalizáciu GPU Turbo, ktorá dramaticky zvyšuje grafický výkon v podporovaných hrách a zároveň znižuje spotrebu batérie. Touto technológiou by mal disponovať aj Huawei Mate 20 Pro, no náš predprodukčný model zrejme ešte nemá funkciu aktívnu. V hre PUBG Mobile, kde aj staršie zariadenia s GPU Turbo dosahujú fantastické výsledky pri najvyšších nastaveniach grafiky, sa Huawei Mate 20 Pro trápi. Hra nám ani nedovolila nastaviť akúkoľvek inú úroveň rozlíšenia ako druhú najnižšiu, takže sme vôbec nemohli otestovať plný potenciál grafického čipu Mali-G76 MP10.

PUBG Mobile nastavuje automaticky grafiku na minimum. Nie je to možné zmeniť ani neskôr v nastaveniach, pretože vyššie detaily “nie sú pre naše zariadenie k dispozícii”.

Ak vás ale nezaujímajú mobilné hry, z telefónu vyťažíte maximum už teraz. Akákoľvek náročná aplikácia funguje na telefóne bez najmenších problémov. Prepínanie medzi titulmi je tiež extrémne rýchle, aplikácie sa otvárajú okamžite a v pamäti zostávajú otvorené dostatočne dlho na to, aby ste sa k nim mohli spätne vrátiť bez zbytočného dodatočného načítavania.

Výkon zariadenia najradšej testujeme hneď na začiatku – pri masívnom sťahovaní a inštalovaní aplikácií z Obchodu Play. Ak zvládne telefón robiť tento náročný úkon na pozadí a my ho môžeme plnohodnotne používať, môžeme s istotou povedať, že si poradí aj s ostatnými extrémne náročnými úlohami. A presne tak to je aj s Huawei Mate 20 Pro, ktorý si s týmto počiatočným náporom poradil ľavou zadnou. Práve prvé hodiny po tom, ako sme telefón dostali, sme ho prakticky nepustili z ruky a ani sme si pritom nevšimli, že sa na pozadí inštalujú desiatky aplikácií.

Výsledok v AnTuTu bez zapnutého výkonného režimu je značne odlišný.

Po stránke výkonu tak nemáme žiadne výhrady, teda okrem slabej optimalizácie grafického čipu. Predpokladáme ale, že táto chybička bude opravená veľmi skoro, pravdepodobne ešte pred tým, ako sa telefón dostane k prvým majiteľom. Ak budete patriť medzi nich, určite sa uistite, že po obdržaní telefónu hneď nainštalujete všetky dostupné aktualizácie. A ak si budete robiť benchmarky, nezabudnite zapnúť Režim výkonu v nastaveniach, ktorý sa podpíše pod oveľa vyššie výsledky. Tento režim tiež odporúčame zapnúť pri hraní náročnejších hier, no pri bežnom používaní ho vôbec nepotrebujete.

Systém: Najnovší Android 9.0 Pie a ešte lepší EMUI

Huawei Mate 20 Pro je jedným z prvých zariadení na svete, ktoré hneď na začiatku predaja prichádza s predinštalovaným systémom Android 9.0 Pie. Nad ním je nadstavba EMUI 9.0, ktorá sa síce náramne podobá na svojich predchodcov, no prichádza s množstvom drobných dizajnových zmien, ktoré prispievajú k oveľa lepšiemu zážitku z používania.

Základ ale zostáva rovnaký, akurát všetky prvky systému vyzerajú krajšie na jemnejšom displeji. Je to vidieť už aj pri zamknutej obrazovke, ktorá je jednoduchá a veľmi pekná, najmä ak použijete striedanie obrázkov na zamknutej obrazovke z galérie.

Po odblokovaní je situácia veľmi podobná. Všetko vyzerá ako po starom s pár drobnosťami. Ikonky sú trošku krajšie spracované, rovnako tak notifikačná lišta. Ide o naozaj drobné detaily, ktoré si najlepšie všimneme v menu s nastaveniami. Jednotlivé ikonky v riadkoch sú elegantnejšie a kompaktnejšie a celkovo tak pôsobí systém modernejšie.

Napriek tomu v ňom nechýbajú všetky fičúry, na ktoré sme od Huawei zvyknutí. Ako prvú sme spustili Always-On Displej. Túto funkciu nájdete v nastaveniach obrazovky alebo jednoducho vyhľadávaním v nastaveniach. Mrzí nás, že je stále obmedzená na zobrazovanie času, úrovne nabitia batérie a notifikácií z predinštalovaných aplikácií telefónu a správ. Obrazovku si môžete  aspoň trošku prispôsobiť, zmeniť vzhľad hodín a pod.

Ďalej sme tiež nastavili tmavú tému prostredia. Tá na AMOLED displeji znovu vyniká, toto nastavenie nájdete v časti Batéria. Znovu platí, že nastavenia sú rozkategorizované veľmi pekne a väčšinu možností nájdete skutočne veľmi rýchlo.

Úplnou novinkou je funkcia Digital balance, ktorá je postavená na základe Digital Wellbeing od Google. Táto novinka je zatiaľ dostupná iba pre hŕstku zariadení a v trošku zmenenej forme ju nájdete aj na Huawei Mate 20 Pro. K dispozícii tak máte náhľad na to, ako dlho počas dňa používate telefón a ktorým aplikáciám venujete najviac času.

Okrem toho, vaše používanie môžete obmedziť. Môžete si nastaviť limity pre jednotlivé aplikácie, ale aj pre celkové používanie telefónu. Tento limit budete vidieť vďaka permanentnému upozorneniu, po kliknutí na ktoré sa hneď prepnete do nastavení funkcie Digital balance.

Tá funguje veľmi dobre, akurát jedna, celkom podstatná časť, zobrazuje chybnú informáciu. Hneď pri spustení nastavení sa zobrazí čas zapnutého displeja v danom dni. Tento údaj však nie je tým, za čo sa vydáva a v skutočnosti ide o dlhodobý denný priemer zapnutej obrazovky. Túto drobnosť si všimnete veľmi jednoducho – ak máte napríklad nastavený denný limit pre zapnutý displej na úrovni 6 hodín, tak upozornenie v notifikačnej lište vám ukazuje, koľko vám ešte zostáva a ľahko viete vypočítať, koľko z limitu ste už minuli. Táto hodnota by mala byť práve zobrazená v sekcii Dnes, no nám sa tieto dve čísla nikdy nezhodovali.

Novinkou je aj ovládanie gestami. Mate 10 Pro takéto ovládanie nepodporoval, pri P20 Pro bolo možné aktivovať ovládanie gestami na snímači odtlačkov pod displejom. Keďže ten má Mate 20 Pro v displeji, nič takéto možné nie je. Výrobca sa však vynašiel a implementoval verziu ovládania gestami na okrajoch displeja. Potiahnutím spod displeja tak prejdete domov, potiahnutím a dlhým podržaním aktivujete režim multitaskingu.

Krok späť spravíte potiahnutím z ľavej alebo pravej hrany. Musíte pritom prstom prejsť až za okraj, pričom tu hrá rolu zahnutý displej. Ak neprejdete celkom za okraj, otvoríte napríklad menu v danej aplikácii. Nám sa ale veľakrát stávalo, že sme chceli otvoriť práve toto menu a z nenazdajky sme sa presunuli o krok späť či celkom zavreli aplikáciu. Na toto ovládanie sme si tak museli chvíľu zvykať, no nejde o nič strašné. Aj tak by sme ale ocenili, ak by sme si mohli vybrať aktívnu stranu s touto funkciou. Menu v aplikáciách je väčšinou naľavo a celý telefón by sa nám tak pravou rukou ovládal jednoduchšie.

Huawei počas predstavenia demonštroval aj skvelé funkcie s rozšírenou realitou. Okrem klasických animovaných avatarov pre selfie je k dispozícii aj možnosť vytvárania 3D animovaných objektov z reálnych predmetov. Na pódiu bol demonštrovaný plyšový medvedík panda, ktorý bol telefónom naskenovaný a z neho bol potom vytvorený objekt v rozšírenej realite. Ten sa dokonca hýbal a reagoval na ľudí.

Táto novinka sa však v našom modeli zatiaľ nenachádza, a tak sme ju nemohli otestovať. Pôsobí však veľmi sľubne a sme veľmi zvedaví, kam výrobca túto technológiu dotiahne. My môžeme skonštatovať to, že funkcie v systéme EMUI 9.0, ktoré sme mali k dispozícii, fungovali veľmi dobre. Oceňujeme krajšie grafické spracovanie aj extra funkcie ako Digital balance. Najviac nás však teší, že systém je fantasticky odladený, expresne rýchly a spoľahlivý. Mrzia nás ale staré neduhy, ako napríklad fakt, že na zamknutej obrazovke nie je možné pracovať s upozorneniami, je ich možné iba odstrániť.

23.10.2018