MojAndroid

Prinášame vám rozhovor so šéfom slovenského Google, Rasťom Kulichom.

Kto je Rasťo Kulich? Ako by si sa predstavil?

Rasťo Kulich, Google Slovensko

Rasťo Kulich (RK): Rasťo Kulich je v prvom rade Slovák, Detvan, ktorý hrá na harmonike a fujare a popri tom ešte robí v Googli (smiech). Predtým som robil v Procter&Gamble, reklamu potom dva roky na škole v Amerike a potom som sa vrátil do Európy a robil som pre McKinsey&Company hlavne marketing a sales a private equity. Tiež som mal vlastný globálny online business. V júni 2011 otvoril Google svoje obchodné zastúpenie na Slovensku, kde som od jeho začiatkov, takže teraz aj veľký Googler :-)

Kedy si sa prvýkrát stretol s Google produktmi. Pamätáš si ten moment?

RK: Ja si myslím, že prvýkrát mi spadla sánka, keď zrazu Google oznámil, že poskytne Gmail účty s limitom 1GB. Pamätám si, že v tom období som musel svoju vtedajšiu schránku neustále mazať, oni prišli a spravili toto.

Bolo tvojím snom pracovať v Googli?

RK: Nebolo to tak, že by som po tom odmalička túžil. Ale Google mi bol vždy blízky, keď sa na to spätne pozerám. Využíval som služby ako Picasa, Blogger, samozrejme Gmail a mnohé ďalšie produkty. Páčil sa mi ich prístup, použiteľnosť a bolo to zadarmo, čo mi samozrejme nevadilo (smiech). Páčila sa mi celá ich filozofia. A rozhodne aj to prispelo k tomu, prečo som nakoniec do Googlu išiel. Navyše do Googlu odchádzali aj niektorí moji kolegovia, ktorí tam boli veľmi spokojní, takže som vedel, aká to je skvelá spoločnosť. A to bol tiež ďalší dôvod, prečo som sa aj ja nechal nalákať. Určite bolo jedinečnou príležitosťou zakladať Google na Slovensku, nedeje sa to každý deň. Veľmi mi pomohla Taťána le Moigne z českého Googlu, moja terajšia šéfka.

Ako funguje výberové konanie do Googlu? Ako to prebiehalo v tvojom prípade?

RK: Ten výber je zložitý, o Googli je to známe. Tento proces sa síce teraz zjednodušuje, ale je to aj tak zložitá cesta, ktorou si prešli všetci ľudia, ktorí pracujú v Googli. Čím vyššia pozícia, tým náročnejší je výberový proces. A konečné slovo má Larry Page, ktorý odsúhlasuje všetkých ľudí.

Počas svojej krátkej doby v Googli si už mal možnosť stretnúť Larryho.

RK: Boli sme na spoločných meetingoch, ale osobne sme sa ešte nerozprávali. Niekedy v lete idem do Mountain View a nechcel som tam ísť s prázdnymi rukami (smiech). Najprv som chcel, aby sme niečo predviedli a teraz tam už budem môcť ukázať prvé čísla, bude sa aspoň o čom rozprávať.

Aké sú tvoje ciele a vízie tu na Slovensku? Aké má Google plány?

RK: Ja som prišiel do Googlu na Slovensko naštartovať zmenu vo vnímaní internetu. Chceme pomôcť biznisu na Slovensku rásť, naučiť sa predávať dobre cez internet. V dnešnej dobe sa všetko presúva do online sveta. Je tu ale veľmi veľa spoločností, ktoré internet nevedia plne využívať. A na to, aby slovenské firmy dlhodobo uspeli, je dôležité aby im niekto pomohol. Môžu sa to učiť samy, alebo im môže niekto pomôcť. Vtedy to typicky funguje lepšie. A to je aj dôvod, prečo som chcel byť pri tom a posunúť Slovensko trochu dopredu. Pre nás sú samozrejme dôležitou zložkou klientov veľkí zadávatelia reklamy na Slovensku ako banky a telekomunikačné spoločnosti, ale rovnako dôležitý je aj segment malých a stredných podnikov, či živnostníkov. Avšak stále dôležitejšou časťou, a pre budúcnosť najdôležitejšou budú práve úspešní slovenskí exportéri. Google Slovensko im vie poskytnúť efektívne online nástroje vrátane reklamy, ako o sebe dať vedieť zo Slovenska do celého sveta.

Nie je veľa oblastí, v ktorých môže Slovensko byť svetové. Ale jednou z nich je určite vývoj softvéru na desktop počítače alebo mobilné platformy. Stačí na to len šikovný programátor a počítač, ktorý je neustále lacnejší. Máme na Slovensku veľmi dobrú kvalitu technických talentov a už aj množstvo príkladov úspešných softvérových firiem ako ESET. Myslím, že práve toto odvetvie globálnych technologických startupov má u nás obrovskú budúcnosť. Pevne verím, že počet mladých ľudí ktorí sa rozhodnú pre túto cestu bude narastať a my zo slovenského Googlu sa to svojou troškou budeme snažiť podporovať.

 Akú konkrétnu marketingovú pomoc dostanú slovenské spoločnosti od Googlu? Sú to kampane cez AdWords?

RK: V podstate áno, ale to zďaleka nie je všetko. Okrem digitálneho riešenia, ktoré zahŕňa rôzne platformy, sú tu aj veľmi prínosné analytické nástroje a v  neposlednom rade biznisové a marketingové poradenstvo. Náš primárny záber je ponúknuť cielenú a vysoko efektívnu reklamu. Poskytujeme reklamu cez kľúčové slová vo Vyhľadávači Google, alebo cez našu Reklamnú sieť Google nielen na Slovensku, ale hlavne v zahraničí.

Kto tvorí Google tím na Slovensku? Viem, že ste začínali traja.

Tím Google Slovensko: zľava Rasťo Kulich, Vlado Hruda, Dušan Vavrek, Juraj Stankay
(ďalší členovia mimo fotky v Bratislave: Ondrej Geče, Ondrej Sočuvka, Peter Komorník)

RK: Áno, začínali sme traja: Vlado, Dušan a ja. Teraz sme siedmi, najmä ľudia zameraný na sales. Momentálne hľadáme ľudí na marketing a tiež industry sales managera na technológie. Čoskoro nás už bude desať priamo tu na Slovensku, v bratislavskej pobočke. Ale o Slovensko sa zďaleka nestará len bratislavský tím, v Dubline máme ďalších zhruba sedem šikovných Slovákov, ktorí priamo podporujú naše každodenné aktivity na Slovensku. Ďalšiu podporu ohľadne vývoja,  služieb, partnerstiev a ďalších oblastí dostávame z rôznych Google pobočiek.

Aké sú ciele a priority Google Slovensko? Kedy sa dočkáme lokalizácie ďalších služieb do slovenčiny?

RK: To žiaľ zatiaľ nemôžem prezradiť. V každom prípade som veľmi rád že sa nám nedávno podarilo priniesť na Slovensko projekt Street View a tiež, že sa nám ho podarí rozšíriť na výrazne viac miest v porovnaní s pôvodným zámerom.

Môžeme v blízkej dobe očakávať aj navigáciu po slovensky a ďalšie služby, ktoré už v susedných Čechách fungujú?

RK: Slovenskí používatelia sa môžu určite tešiť na ďalšie novinky zo sveta služieb Googlu, ktoré sa krok za krokom pre jednotlivé krajiny lokalizujú, a to vrátane zaujímavých mobilných služieb. Uvádzanie nových služieb pritom obyčajne začína v USA a Veľkej Británii a postupne sa lokalizujú pre ďalšie krajiny, pričom je samozrejmé, že časovú prioritu majú väčšie trhy.

Je možné, žeby sa niektoré služby mohli spúšťať pre SR a ČR spoločne? Sme si veľmi príbuzné národy.

RK: Niekedy sa služby spúšťajú spoločne, inokedy zasa nie, záleží to na viacerých faktoroch vrátane legislatívy. Ale v každom prípade, to že máme slovenskú  pobočku a intenzívne spolupracujeme s Google ČR nám veľmi pomáha.

Podľa neoficiálnych štatistík Alexa.com je google.sk najnavštevovanejšou stránkou na Slovensku. V prvej päťke sa objavujú aj stránky Google.com a YouTube.com. To znamená že aj Slovensko pozná Google. :-)

RK: Nielen podľa Alexa.com ale aj niektorých iných externých štatistík je Google najnavštevovanejšou stránkou na Slovensku. Ide o rozdielne metodológie v meraní, niektoré merajú návštevnosť, ktorú vyhľadávače na stránky privádzajú, iné chovanie používateľov.

Google hľadá Country Manažéra pre Slovensko už od roku 2006-2007. V Čechách sa to podarilo. Prečo to na Slovensku trvalo tak dlho? Nie je to asi priamo otázka na teba, ale čo si myslíš že práve tebe pomohlo pri výbere?

RK: Áno, to neviem presne posúdiť, prečo tak dlho trval výber. A neviem, prečo vybrali práve mňa (smiech). Google má veľmi vysoké nároky na ľudí, je tam niekoľko podmienok pri výbere. Nie je to len jedna, dve veci. Je to typicky sedem až 10 požiadaviek, ktoré musí kandidát spĺňať.

A kde si bol ty v roku 2006?

RK: Na Harvarde.

Ako hodnotíš skúsenosti zo štúdia v Harvarde, z pobytu v zahraničí?

RK: Myslím si, že je to veľmi prínosné. Každému Slovákovi by som želal, aby žil nejaký čas v zahraničí. Nech to je Harvard, či iné miesto. Žiť v inej kultúre je skvelé, otvorí to človeku oči. U nás na Slovensku sa často hrá druhá alebo tretia liga a keď má človek možnosť vidieť prvú ligu, tak je to veľmi poučné. Človek sa jednak stáva menej arogantný, ale zároveň aj viac sebavedomý. Harvard bola tiež veľmi dobrá skúsenosť. Hovorí sa, že čokoľvek ste robili predtým, ako ste prišli na Harvard, aj tak vás dostane na kolená. A môžem to potvrdiť. Tú kvalitu ľudí, ktorú tam má človek možnosť vidieť v takej sile a intenzite je úžasné. A každý kto sa dostane na Harvard Business School automaticky dostané možnosť získať pôžičku garantovanú školou na školné aj životné náklady počas celého štúdia. Takže tam môže študovať každý, komu sa tam podarí dostať.

 

Bolo veľmi dobré vidieť, ako je Harvard blízko k biznisu. Žiadne prednášky, riešiš len praktické prípadové štúdie. Učiteľ je len dirigent a študenti medzi sebou debatujú a riešia konkrétny problém a učia sa od svojich spolužiakov. Máš tam ľudí typu olympijskí víťazi, šampiónov sveta v debatovaní, šéfov opery, úspešných mladých bankárov alebo majiteľov firiem, ktorí svoje spoločnosti už predali za niekoľko miliónov dolárov. Je to mix ľudí, nie len profesne ale aj medzinárodne, a od týchto ľudí sa potom človek veľa naučí. Keď príde na marketing, učíš sa od človeka, ktorý pracoval v Procter&Gamble. Keď na financie, hovoria ľudia, ktorí boli v Goldman Sachs. Keď príde na rad prípadová štúdia o internete, učíš sa od človeka, ktorý založil internetový start-up. Tie dva roky patria určite k mojim najkrajším rokom v živote. Dá ti to taký šiesty zmysel do biznisu, pretože vyriešiš viac ako 600 prípadových štúdii v rôznych oblastiach. Keď sú skúšky, tak sa človek nebifľuje, typicky môžeš mať otvorené knihy. A je to o tom, ako vieš kriticky myslieť, ako si rýchlo vieš nájsť informácie a pospájaš si ich do rozumného celku a riešenia. Toto často na našich školách chýba.

Myslíš, že aj práve táto skúsenosť ťa dostala do Googlu?

RK: Určite, myslím si, že mi to k tomu pomohlo. A je pravda, že Google rád vidí absolventov z top škôl v resumé žiadateľov. A navyše som mal aj v druhom roku vyznamenanie, takže aj to asi pomohlo. My v Googli sme tzv. „data driven“, a radi vidíme dobré výsledky. Čiže “čo ste v živote dokázali, nie kde ste sedeli”.

Ako hodnotíš skúsenosti z vlastného podnikania v Ergoni.com. Bolo to pred tvojím nástupom na Harvard?

RK: To bolo počas posledného polroku na Harvarde. Šili sme luxusné košele na mieru v Indii a predávali sme ich online do Ameriky a UK.

Aký bol úspešný tento váš podnik?

RK: Tak nepredali sme to za desiatky miliónov dolárov ako niektorí naši ďalší spolužiaci. Bola to naša voľba, lebo všetci z nás sme išli robiť investičných bankárov, venture capitalists alebo konzultantov do McKinsey. Takže sme sa rozpŕchli a po škole nebolo človeka, ktorý by sa tomu plne venoval. Keď robíš 80 hodín týždenne tak nemáš veľa času a si rád, že sa cez víkend dospíš. Takže sa to nedalo ďalej ťahať. Ja mám ale stále takú skrytú ambíciu, že sa k tomu ešte niekedy vrátim.

Takže po skončení tvojho pôsobenia v Googli pôjdeš do vlastného biznisu?

RK: Je to určite jedna z možností (smiech).

Neostaneš teda v Googli nastálo?

RK: Musím povedať, že sa mi v Googli veľmi páči. Ja som dal sľub, že to na Slovensku rozbehnem. To znamená, že nejaký čas sa tu určite zdržím. Ale to, či zostanem v Googli navždy, je ťažko plánovať. Môj plán je určite najbližšie tri roky stáť pri tomto rozbehu. Internet je príliš dynamický, aby som plánoval na päťročnice (smiech).

Poďme sa porozprávať o Androide. Aký máš telefón?

RK: Mám Google/Samsung Galaxy Nexus. Dostali sme ho na Vianoce.

Si Android fanúšik?

RK: Som veľký Android fanúšik. Myslím si, že je to vynikajúci produkt. A čo mňa osobne najviac na ňom zaujalo je prepojenie na Google služby. Môžem si  editovať svoje kontakty, kalendár trebárs na laptope a všetko sa mi to automaticky synchronizuje. Mám v cloude fotografie, keď niečo nafotím a ukradnú mi telefón, vďaka Google+ ich mám automaticky na internete a neprídem o ne. A samozrejme mám rád všetky cool vecičky, nové appky na Google Play. Som trošku geek na tieto veci, vždy som bol a teraz to mám v náplni práce a mám z toho radosť (smiech).

Aké sú plány Google s Androidom?

RK: Android je určite jedna z platforiem, ktorá je pre Google kľúčová. Sám vieš, že Android dynamicky rastie. Už viac ako 850,000 aktivácií denne, pomaly sa to blíži k jednému miliónu za deň. A hlavne som nadšený aj z toho, že sú tam obrovské možnosti. Pri reklame sa to napríklad dá kombinovať s polohou človeka, pokiaľ povolí jej zdieľanie. Je to veľmi osobné, marketing one-to-one a užitočnosť reklamy sa tak znásobuje. Ak hovoríme, že internetová reklama rastie dynamicky, tak mobilná reklama rastie exponenciálne.

Aký je pomer vyhľadávaní na desktope a mobiloch?

RK: Môžem spomenúť pár verejných čísel z UK/USA. Medziročne je to viac ako dvojnásobný rast. V UK sa tiež v minulom roku zvýšilo používanie smartfónov z 30 na 45% za 6 mesiacov. Dynamika smarfónov je veľmi zaujímavá. Je to určite aj tým, že mobily sa stávajú stále dostupnejšie.

 

Tento trend a takéto rastúce čísla nás samozrejme tešia a veríme, že ďalšie novinky prinesieme už čoskoro. Ďakujeme za rozhovor.

Rozhovor bol autorizovaný a upravený spoločnosťou Google.

25.5.2012

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+