MojAndroid

Od 7. septembra sa programovanie pre Android vyučuje aj na základných školách. Momentálne beží pilotná prevádzka projektu Programovanie pre Android na Základnej škole Karpatská v Žiline. Klasifikovaný predmet bude v školskom roku 2015/2016 prebiehať po celý rok a je určený pre žiakov 9. ročníka, ktorí prejavili záujem a prešli výberom. Predmet vznikol z iniciatívy občianskeho združenia HARPÚNA s podporou Grantového systému mesta Žilina, Nadácie Orange, Nadácie ESET a ďalších partnerov.

O predmet programovania pre najrozšírenejšiu mobilnú platformu je veľký záujem. Až polovica celého ročníka sa chcela projektu zúčastniť, väčšina boli pritom dievčatá. Vyučovanie zastrešuje profesionálny programátor z praxe, ktorý odovzdáva svoje znalosti a skúsenosti počas celého školského roka formou jednej vyučovacej hodiny týždenne a koordinovania domácej prípravy žiakov na predmet.

android-3

Výučba pozostáva z niekoľkých častí. Prvý polrok sa žiaci učia základy, druhý je zameraný na praktické využitie získaných znalostí, vo forme projektu – aplikácie. Výsledky hodnotí komisia, ktorá preverí čo sa žiaci naučili, pričom klasifikácia predmetu bude vykonávaná na základe niekoľkých kritérií: Odbornej slovnej zásoby, domácích úloh, testu, koncoročného projektu a aktivity na hodine. Žiaci po úspešnom absolvovaní predmetu získajú aj certifikát. Celá výuka je riadená cez informačný systém.

Cieľom výuky je dosiahnuť taký stav, aby žiaci po absolvovaní predmetu s využitím voľne dostupných zdrojov na internete zvládli samostatnú prácu aj na zložitejších problémoch. Celkovým cieľom pilotného projektu je zvýšiť záujem žiakov o štúdium technických smerov v ich budúcom štúdiu na stredných a vysokých školách.

android-2

Porozprávali sme sa s predsedom združenia HARPÚNA, Michalom Hybským:

Ako vzniklo združenie HARPÚNA?  

Občianske združenie sme založili koncom roku 2014, s cieľom ponúkať netradičné riešenia na tradičné problémy. Predkladané riešenia, ktorých realizácia je v našich možnostiach budeme aj realizovať. Preto si združenie vyberá a bude vyberať témy, kde môže dosiahnuť reálne výsledky.

Prečo ste si vybrali práve takúto aktivitu a čo tým chcete dosiahnuť?

Dlhší čas som pôsobil v školstve, či už ako člen akademickej samosprávy alebo správnej rady Technickej univerzity vo Zvolene. Moja skúsenosť je taká, že je tu veľká skupina žiakov, ktorá vyhľadáva študijné odbory na vysokých školách, hoc aj bez uplatnenia, ale nenáročné na štúdium. Táto logika podľa nás prameni v strachu žiakov, že nezvládnu technické odbory. Presvedčenie žiaka, o tom či niečo zvládne alebo nie, sa začína formovať ale skôr ako výber vysokej školy. Myslime si, že keby mali žiaci pozitívnu skúsenosť s predošlým štúdiom technických predmetov, tak by podiel študentov napríklad informatiky a sociálnej práce mohol byt lepši v prospech informatiky.

Čím skôr takúto skúsenosť budú mať, tým lepšie. Preto hľadáme cesty, ako im ju priniesť už na základnú školu. Všetci žiaci vedia, že napríklad informatici alebo lekári zarábajú viac niektoré iné profesie a aj tak sa hlásia na tie iné. Čo my chceme pomôcť vyriešiť je, aby každý žiak, ktorý prejde našou výukou si bol istý, že keď sa bude snažiť, zvládne aj na prvý pohľad náročne štúdium a ak mu to bude blízke, tak bez obáv sa prihlási na vysokú školu aj na jadrovú fyziku. Práve pre programovanie sme sa v prvom kroku rozhodli preto, že školy majú vybudovanú infraštruktúru – počítačovú učebňu a teda nie sú potrebné veľké investície, ktoré by to mohli brzdiť.

Aké máte plány do budúcnosti?

Okrem toho, že naše združenie intenzívne pracuje aj na príprave aktivít v iných oblastiach, aktivitu budovanie kľúčových znalosti chceme rozvíjať dvoma smermi. Priniesť programovanie na čo najviac škôl, napríklad vhodný spôsob by bolo zapojenie sa do národného projektu. Ďalším smerom je príprava iných predmetov. Radi by sme priniesli aj aplikovanú fyziku, výsledkom ktorej bude, že žiaci si zostroja vlastný primitívny radar alebo právo v praxi, kde si prejdú životné situácie a ako použiť právny systém na svoju ochranu.

A ako vníma samotný projekt riaditeľka školy, pani Eva Smolková?

Ako vnímate nový projekt Programovania pre Android na vašej škole? 

Chceme dokázať, že i základná škola môže poskytnúť žiakom niečo nezvyčajné, výnimočné.Preto som uvítala spoluprácu s Harpúnou, lebo to bola jedna z možností ako pripraviť pre žiakov, z môjho pohľadu, lepší, zaujímavejší školský vzdelávací program.

Prečo ste sa rozhodli pre jeho zaradenie do výučby?

Predmet iformatika mali žiaci od 1.ročníka a toto je ďalší stupeň pre tých, čo zvládli informatiku ako predmet.

Čo si od nového predmetu sľubujete a aký bol naň ohlas u žiakov? 

Ohlas od žiakov i rodičov bol výborný, uvítali to, na samotný predmet sa prihlásilo veľa žiakov, takže sme museli robiť výber z troch tried 9.ročníka a sami sme boli prekvapení, koľko dievčat zvládlo lepšie testy ako chlapcov. Stotožňujem sa s názorom odborných garantov, že pokiaľ dokážeme žiakom, že programovanie je odbor, ktorého sa netreba báť, bude to mať možno vplyv na ich ďalšie smerovanie štúdia.

Ak sa nový predmet osvedčí, plánujete ho zaradiť do výučby aj do ďalších rokov?

Verím, že nový predmet sa osvedčí, spolupráca s Harpúnou bude pokračovať, rozmýšľame o viacerých alternatívach posunu do ďalšieho roka. Podľa mňa je ale dôležité, o čo sa snaží i Harpúna, aby tieto inovácie vo výučbe prijali i stredné školy a bola náväznosť pokračovania v štúdiu i na stredných školách.

21.9.2015

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+