Používanie bankových produktov sa v posledných rokoch veľmi zmenilo. Vďačíme za to okrem iného najmä rozvoju mobilných zariadení a internetového pripojenia. Klasické platenie účtov v jeden deň pri počítači sa presunulo do každodennej práce s mobilnými aplikáciami. Tie sú intuitívne, rýchle a úplne menia spôsob, akým platíme za produkty a služby. Náš záujem o internetové a mobilné bankovníctvo pritom každým rokom rastie.
Mobilné bankovníctvo je čoraz populárnejšie
V rámci nášho prieskumu sme oslovili všetky slovenské banky. Hoci sa nevyjadrili všetky a nie všetky poskytli odpovede na každú našu otázku, aj tak si vieme utvoriť aspoň približný prehľad o tom ako Slováci využívajú internetové a mobilné bankovníctvo.
Najzaujímavejším údajom z tabuľky je zrejme medziročný nárast aktívnych používateľov mobilného bankovníctva. Ten sa v bankách pohybuje od 10 % po viac ako 100 %, pričom väčšina opýtaných bánk zaznamenala nárast rádovo v desiatkach percent. To svedčí o tom, že Slováci používajú smartfón či tablet ako primárny zdroj bankovania čoraz viac. Svedčia o tom aj počty stiahnutia aplikácií z obchodov s aplikáciami, ako aj relatívne vysoké priemerné mesačné obraty cez mobilnú aplikáciu.
Banka | ČSOB | Fio banka | mBank | OTP Banka | Poštová banka | Prima banka | Raiffeisen | Slovenská sporiteľňa | Tatra banka | UniCredit | VÚB |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Priemerný mesačný obrat platieb v internet bankingu na 1 zákazníka | 2000 EUR | N/A | N(A | N/A | N/A | N/A | N/A | N/A | 1650 EUR (internet banking + mobilná aplikácia) | 77 808 EUR (celkovo mesačne), 48% medziročný nárast | 1,5 miliardy EUR (celkovo za rok) |
Priemerný obrat platieb cez mobilnú aplikáciu na 1 zákazníka | 800 EUR | N/A | 1045 EUR | N/A | N/A | N/A | N/A | N/A | 1650 EUR (internet banking + mobilná aplikácia) | N/A | 108 miliónov EUR (celkovo za rok) |
Aktívni používatelia internet bankingu | 40 % | takmer 90 % zákazníkov | 100 % zákazníkov (online banka) | N/A | N/A | 32% medziročný nárast | N/A | N/A | N/A | 194 000 používateľov | 50 % zákazníkov |
Aktívni používatelia mobilnej aplikácie | 40 % | 12 % zákazníkov | 47 % zákazníkov | N/A | N/A | N/A | N/A | N/A | 40 % zákazníkov | 113 000 používateľov | 20 % zákazníkov |
Medziročný percentuálny nárast aktívnych používateľov mobilného bankovníctva | 10 % | N/A | 60 % | N/A | N/A | 114 % | N/A | N/A | 25 % | 20% nárast unikátnych používateľov za posledných 6 mesiacov | 62 % |
Počet stiahnutí aplikácie | 270 000 | viac ako 260 000 (Android 150 000, iOS 100 000, Windows viac ako 10 000) | Android (116 305), iOS (40 181), Windows (4 108) | N/A | 10 000 - 50 000 | 165 000 (Android 102 000, iOS 63 000) | N/A | N/A | 410 000 (iba aplikácia Tatra banka v obchode Play) | N/A | 289 782 |
Hodnotenie mobilnej aplikácie v obchode Play | 4,4 / 5* | 3,9 / 5* | 4,3 / 5* | 3,8 / 5* | 3,8 / 5* | 4,3 / 5* | 3,4 / 5* | 4,1 / 5* | 4,4 / 5* | 3,1 / 5* | 3,4 / 5* |
Z toho vyplýva, že zákazníci sú aj čoraz náročnejší na funkcie mobilných aplikácií. Mnohým bankám pokleslo priemerné hodnotenie aplikácie v obchode Play v porovnaní s minulým rokom a aj celkové priemerné hodnotenie kleslo na 3,9/5*, no tento údaj je skreslený zmenou niektorých bánk v prieskume.
Najlepšiemu hodnoteniu sa teší ČSOB a Tatra banka, ktorej aplikácia tiež patrí medzi najsťahovanejšie na našom trhu. Okrem toho, v prípade všetkých bánk, ktoré zverejnili pomer klientov využívajúcich mobilné bankovníctvo, je vidieť priestor na rast. Niektoré banky už teraz atakujú hranicu 50 % a je veľmi pravdepodobné, že ju tento rok prekonajú.
Zároveň však ostávajú stovky tisíc klientov slovenských bánk, ktoré nevyužívajú buď mobilné bankovníctvo, alebo dokonca ani internet banking. Hoci internetové bankovanie je čoraz intuitívnejšie, je zrejmé, že sa stále nájdu klienti, ktorí budú uprednostňovať tradičnejšie metódy správy svojich bankových produktov.
Hoci niektoré banky uviedli informácie o počte stiahnutí aplikácie pre mobilnú platformu Windows, v tomto smere je vidieť klesajúci záujem bánk. Tie sa sústredia najmä na dva najväčšie mobilné operačné systémy Android a iOS, pre ktoré neustále prinášajú nové funkcie.
V každom prípade, je zrejmé, že banky budú musieť aj naďalej venovať úsilie mobilnému bankovníctvu, ktoré sa pre mnohých klientov stáva jedným z hlavných výberových kritérií pri voľbe novej banky.
Smart Banka 2018: Hlasujte za najlepšiu mobilnú banku a vyhrajte Samsung Galaxy S8!
Hlasovanie o najlepšiu bankovú aplikáciu na Slovensku prebieha od 15. januára 2018 do 28. februára 2018 na webe SmartBanka.sk. Každý hlasujúci môže hlasovať len raz, duplicitné hlasy budú vymazané, prípadne zo súťaže úplne vyradené. Výherné banky, ako aj víťazov vecných cien, vyhlásime na stránkach SmartBanka.sk, MojAndroid.sk, MojiPhone.sk a MojWindows.sk do konca marca 2018. Kompletné podmienky súťaže nájdete rovnako na webe SmartBanka.sk.