Nedávno sme sa v Android Magazíne a na stránkach MojAndroid.sk venovali slovenským bankovým inštitúciám a pripravili sme veľký prehľad ich Android aplikácií. Aktuálne sa budeme venovať podobnej téme a predstavíme si aplikácie obchodných reťazcov s potravinovým tovarom, ktoré pôsobia na slovenskom trhu. Potenciálne možnosti sú v tomto smere naozaj rozsiahle, nakoľko väčšina bežných ľudí zrejme častejšie nakupuje než využíva bankové služby a pre reťazce sa otvára široké pole možností komunikácie so zákazníkmi, prezentácie sortimentu, upozorňovania na akciový tovar, otváracie hodiny, navigáciu k predajniam a podobné informácie. V nasledujúcich riadkoch si teda priblížime, ako jednotlivé reťazce pristupujú k mobilnej oblasti a aké aplikácie ponúkajú.
Billa Slovensko
Billa na svojej internetovej stránke propaguje mobilnú aplikáciu zo všetkých reťazcov najvýraznejšie a na najväčšej ploche. Neprehliadnuteľná upútavka na mobilnú aplikáciu pre iOS je umiestnená priamo pod logom spoločnosti v ľavom hornom rohu stránky. Po kliknutí sa zobrazí samostatná podstránka s možnosťami stiahnutia aplikácií z iTunes aj Google Play a navyše sú na nej prehľadne vymenované funkcie aplikácie, čo oceňujeme.
Pri prvom spustení aplikácia s názvom Billa Slovensko požiada o povolenie stiahnuť dodatočné dáta v podobe akciovej ponuky, v našom prípade sa jednalo len o 41 kb. Aplikácia samotná pôsobí zaujímavým a moderným dojmom, jej hlavné menu má podobu akéhosi otočného kolieska, ktorým sa dajú vyberať jednotlivé funkcie. Pôsobí efektne, ale nie je príliš pohodlné na ovládanie a v tomto smere si vieme predstaviť zlepšenie. Výhradu máme aj k nepríjemnému rapkavému zvuku, ktorý sprevádza otáčanie kolieska a je fakt otravný.
Na výber v menu je päť položiek – Kontakt, kde je uvedená adresa spoločnosti s infolinkou a mailom pre otázky; Ponuka týždňa s akciovým tovarom či Vyhľadávač predajní, ktorý pomôže nájsť najbližšie pobočky Billa. Nechýbajú ani Novinky, týkajúce sa spoločnosti Billa a Nákupný zoznam, ktorý sa dá poslať mailom. Poslednou položkou je BMI kalkulačka, ktorou sa dá posúdiť telesná váha v pomere k výške.
Niektorí používatelia sa v komentároch sťažovali na neaktuálne akciové ponuky, my sme však tento problém nezaregistrovali a vždy sa nám načítali aktuálne akcie. Celkovo hodnotíme funkcie aplikácie ako dobré, škoda len toho nepohodlného ovládania.
Lidl
Na stránke lidl.sk na prvý pohľad vidno, že spoločnosť chce so zákazníkmi aktívne komunikovať elektronickou formou a okrem výrazných upútavok na ich Facebook stránku, Youtube kanál a iné online formy tu nájdeme aj veľkú animovanú flashovú reklamu na Android a iOS aplikácie. Je vidieť, že spoločnosti na rovnomennej aplikácii Lidl naozaj záleží, vyvíja ju a aj počas nášho týždňového testovania sa objavila jedna aktualizácia.
Menej znalí používatelia však mohli byť v minulosti pri vyhľadaní tejto aplikácie v obchode Google Play trochu zmätení. Aplikácia Lidl mala totiž popis v nemčine a aj označenie jej vývojára (Schwarz E-Commerce GmbH & Co. KG) vzbudzovalo dojem, že sa jedná o aplikáciu určenú pre nemecky hovoriace krajiny. Podľa vyjadrenia hovorcu spoločnosti Tomáša Bezáka sa však jedná o medzinárodnú aplikáciu a vďaka tomu ju používateľ môže využiť aj v zahraničí (k dispozícii sú takmer tri desiatky rôznych jazykov a krajín). Navyše, zámerne sme spomenuli termín „v minulosti“, nakoľko od začiatku októbra pribudol v obchode Play popis aj v slovenčine, takže našu prvotnú výhradu berieme späť. Ako ďalej uviedol hovorca, aplikáciu si doteraz stiahlo takmer 15 000 používateľov a Lidl chystá jej vylepšenie, v blízkej dobe to budú napr. push notifikácie.
Pri prvom spustení aplikácie si používateľ vyberie svoju krajinu, prípadne jazyk a hneď sa dostanete na hlavnú obrazovku, ktorá je však podľa nás trochu menej prehľadná. Nechýba tu výrazná upútavka na Facebook stránku Lidlu a pod ňou sú chronologicky zoradené rôzne akciové ponuky. Po kliknutí na ne sa zobrazí detailný popis a výrobky sa dajú zobraziť aj na fotkách vo vyššom rozlíšení.
V pravom hornom rohu sa nachádza ikonka, po kliknutí na ktorú je možné sťahovať a prezerať akciové letáky vo formáte PDF, vľavo zase ikona pre vstup do hlavného menu. Okrem už spomínaných akciových ponúk a letákov tu nájdeme vyhľadávanie najbližších predajní na mape a zoznam obľúbených položiek. Nechýbajú tu ani dôležité kontakty na spoločnosť, možnosť zaslania spätnej väzby či prepojenie so sociálnymi médiami (Facebook a Youtube). Aj túto aplikáciu hodnotíme kladne, uvítali by sme však, keby bola trošku prehľadnejšia.
Tesco Stores SR a.s.
Tento obchodný reťazec má v obchode Google Play aplikáciu s názvom Tesco Stores SR, a.s. Nenápadný odkaz na aplikáciu sa nachádza aj na úvodnej stránke tesco.sk, dole v menu Nástroje. Pri prvom otvorení musíte potvrdiť, či máte viac ako 18 rokov. Hneď potom sa dostanete na základnú obrazovku s piatimi ikonami – Akcie, Obchody, Nákup, Novinky a Potraviny Domov. V dolnej časti sa navyše nachádza kolónka Neprehliadnite so zaujímavými aktuálnymi akciami.
Pokiaľ na sa jednotlivé kolónky pozrieme bližšie, v Akciách sa samozrejme nachádzajú aktuálne akciové ponuky Tesca, zoradené podľa kategórií. Prezerať letáky v takej forme, ako sú vytlačené na papieri (napr. vo formáte PDF), však v tejto aplikácii nie je možné. V sekcii Obchody sa dajú vyhľadať najbližšie predajne Tesco, vrátane zobrazenia na mape, kontaktov, otváracích hodín a poskytovaných špeciálnych služieb. V kolónke Nákup sa dá vytvoriť jednoduchý „odškrtávací“ zoznam položiek, ktoré chceme nakúpiť; Novinky zase informujú o zaujímavých novinkách z Tesca a posledná ikona, Potraviny domov, slúži na nákup potravín cez internet.
Ako pre Android Magazín uviedol Tomáš Ferenčák, koordinátor komunikácie Tesco, aplikácia funguje na princípe prepojenia s webstránkou spoločnosti. Okrem iného to znamená, že po registrácii a vybratí predvoleného obchodu bude zákazník dostávať personalizovanú ponuku tohto obchodu priamo do mobilu.
V praxi nám aplikácia nie vždy fungovala ideálne a často sa pri vstupe do podmenu veľmi dlho načítavali údaje s točiacim sa kolieskom a oznámením „Zavádzanie“. Chýba tiež možnosť skontrolovať stav bodov na vernostnej karte Clubcard. Na týchto menších nedostatkoch by mali vývojári popracovať, napriek tomu sa však jedná o plne využiteľnú aplikáciu, ktorá môže byť pre zákazníkov dobrou pomôckou.
Ostatné reťazce
Týmto vlastne náš prehľad Android aplikácií obchodných reťazcov končíme, nakoľko ostatné spoločnosti ich nemajú. Prekvapilo nás to hlavne u firmy Kaufland, ktorá patrí medzi významných hráčov na slovenskom trhu s potravinami. Podľa vyjadrenia hovorcu Kauflandu ponúka spoločnosť optimalizovanú webstránku pre Android, špecifické aplikácie pre mobilné platformy však zatiaľ nemajú spustené. Na doplňujúcu otázku, či Kaufland už pracuje na Android aplikácii a chystá jej spustenie v horizonte najbližších mesiacov, nám hovorca odpovedal, že majú rozpracovaných viacero projektov, nielen v oblasti aplikácií pre Android, bližšie informácie však budú poskytovať až pred ich spustením.
Ďalším veľkým reťazcom, ktorý pôsobí na slovenskom trhu, je Ahold so sieťou predajní Hypernova a Albert. Ako uviedla manažérka ľudských zdrojov Adriana Sill, aplikáciu pre Android nechystajú a zákazníci si môžu aktuálnu ponuku a ďalšie informácie zistiť na webových stránkach www.hypernova.sk a www.ialbert.sk
Carrefour takisto nemá žiadnu Android aplikáciu, určenú pre slovenský trh. Zástupcov spoločnosti sme opakovane požiadali o vyjadrenie, či aplikáciu chystajú, nedostali sme však žiadnu odpoveď. Podobne ani Coop Jednota nemá svoju aplikáciu a do uzávierky článku nám na naše opakované otázky zo strany spoločnosti nebola poskytnutá odpoveď.
Doslova nás však šokovala odpoveď spoločnosti CBA. Po opakovanej urgencii sme dostali zo sekretariátu spoločnosti nasledovnú odpoveď: „Prepáčte, nebudeme odpovedať na Vaše otázky“. Netušíme, či už CBA má také vysoké zisky a počet zákazníkov, že sa nemusí snažiť o ďalších, alebo len oblasť Android aplikácií nepovažuje za dôležitú . Môžeme len konštatovať, že s takouto zarážajúcou a neskrývanou neochotou sme sa ešte nikdy pri komunikácii s PR a tlačovými oddeleniami nestretli.
Záverečné zhodnotenie
Na základe nášho malého prieskumu sme dospeli k jednoznačnému záveru, že obchodné reťazce zatiaľ pripisujú Androidu a mobilným aplikáciách oveľa nižší význam než banky a skutočne majú v tomto smere čo zlepšovať. Spokojnosť môžeme vyjadriť len s tromi reťazcami – Billa, Tesco, Lidl – ktoré majú aplikácie na dobrej úrovni, pričom každá z nich je niečím špecifická. Istý priestor na vylepšenie a pridanie nových funkcií sa síce nájde u každej z nich, v zásade sa však jedná o vydarené aplikácie, ktoré zákazníkom môžu v mnohých smeroch pomôcť. Ostatné reťazce by sa mali nad svojím prístupom zamyslieť, pretože ignorovaním najrozšírenejšieho operačného systému v dnešnej mobilnej dobe sa sami oberajú o možnosť aktívnej a osobnej komunikácie so zákazníkom.
Z nášho prehľadu aplikácií obchodných reťazcov je to teda všetko, do vašej pozornosti však ešte odporúčame druhý článok s podobnou tematikou, ktorý čoskoro uverejníme. V ňom sa budeme venovať ďalším aplikáciám, ktoré majú niečo dočinenia s potravinami.
Kaufland ma prekvapil ze nema a tak isto aj Coop
A k čomu je to dobré? Neviem sa zbaviť letákov v schránkach a budem si ich pchať do mobilu?
tak napriklad mna zaujimaju zlavy mam blizko lidl aj billu a nikdy nie je na skodu usetrit par eur a hlavne ma tie zlavy motivuju ze ked je to v zlave tak to kupim a aspon ochutnam ked som to nikdy nemal a prinajhorsom sa to vyhodi :-D