MojAndroid

Nedávno sme sa v Android Magazíne a na stránkach MojAndroid.sk venovali slovenským bankovým inštitúciám a pripravili sme veľký prehľad ich Android aplikácií. Aktuálne sa budeme venovať podobnej téme a predstavíme si aplikácie obchodných reťazcov s potravinovým tovarom, ktoré pôsobia na slovenskom trhu. Potenciálne možnosti sú v tomto smere naozaj rozsiahle, nakoľko väčšina bežných ľudí zrejme častejšie nakupuje než využíva bankové služby a pre reťazce sa otvára široké pole možností komunikácie so zákazníkmi, prezentácie sortimentu, upozorňovania na akciový tovar, otváracie hodiny, navigáciu k predajniam a podobné informácie. V nasledujúcich riadkoch si teda priblížime, ako jednotlivé reťazce pristupujú k mobilnej oblasti a aké aplikácie ponúkajú.

1

Billa Slovensko

Billa na svojej internetovej stránke propaguje mobilnú aplikáciu zo všetkých reťazcov najvýraznejšie a na najväčšej ploche. Neprehliadnuteľná upútavka na mobilnú aplikáciu pre iOS je umiestnená priamo pod logom spoločnosti v ľavom hornom rohu stránky. Po kliknutí sa zobrazí samostatná podstránka s možnosťami stiahnutia aplikácií z iTunes aj Google Play a navyše sú na nej prehľadne vymenované funkcie aplikácie, čo oceňujeme.

Pri prvom spustení aplikácia s názvom Billa Slovensko požiada o povolenie stiahnuť dodatočné dáta v podobe akciovej ponuky, v našom prípade sa jednalo len o 41 kb. Aplikácia samotná pôsobí zaujímavým a moderným dojmom, jej hlavné menu má podobu akéhosi otočného kolieska, ktorým sa dajú vyberať jednotlivé funkcie. Pôsobí efektne, ale nie je príliš pohodlné na ovládanie a v tomto smere si vieme predstaviť zlepšenie. Výhradu máme aj k nepríjemnému rapkavému zvuku, ktorý sprevádza otáčanie kolieska a je fakt otravný.

Billa 1 Billa 2 Billa 3

Na výber v menu je päť položiek – Kontakt, kde je uvedená adresa spoločnosti s infolinkou a mailom pre otázky; Ponuka týždňa s akciovým tovarom či Vyhľadávač predajní, ktorý pomôže nájsť najbližšie pobočky Billa. Nechýbajú ani Novinky, týkajúce sa spoločnosti Billa a Nákupný zoznam, ktorý sa dá poslať mailom. Poslednou položkou je BMI kalkulačka, ktorou sa dá posúdiť telesná váha v pomere k výške.

Niektorí používatelia sa v komentároch sťažovali na neaktuálne akciové ponuky, my sme však tento problém nezaregistrovali a vždy sa nám načítali aktuálne akcie. Celkovo hodnotíme funkcie aplikácie ako dobré, škoda len toho nepohodlného ovládania.

Verzia: 1.9
Aktuálna cena: Zdarma
Verzia: 1.9
Aktuálna cena: Zdarma

Lidl

Na stránke lidl.sk na prvý pohľad vidno, že spoločnosť chce so zákazníkmi aktívne komunikovať elektronickou formou a okrem výrazných upútavok na ich Facebook stránku, Youtube kanál a iné online formy tu nájdeme aj veľkú animovanú flashovú reklamu na Android a iOS aplikácie. Je vidieť, že spoločnosti na rovnomennej aplikácii Lidl naozaj záleží, vyvíja ju a aj počas nášho týždňového testovania sa objavila jedna aktualizácia.

Menej znalí používatelia však mohli byť v minulosti pri vyhľadaní tejto aplikácie v obchode Google Play trochu zmätení. Aplikácia Lidl mala totiž popis v nemčine a aj označenie jej vývojára (Schwarz E-Commerce GmbH & Co. KG) vzbudzovalo dojem, že sa jedná o aplikáciu určenú pre nemecky hovoriace krajiny. Podľa vyjadrenia hovorcu spoločnosti Tomáša Bezáka sa však jedná o medzinárodnú aplikáciu a vďaka tomu ju používateľ môže využiť aj v zahraničí (k dispozícii sú takmer tri desiatky rôznych jazykov a krajín). Navyše, zámerne sme spomenuli termín „v minulosti“, nakoľko od začiatku októbra pribudol v obchode Play popis aj v slovenčine, takže našu prvotnú výhradu berieme späť. Ako ďalej uviedol hovorca, aplikáciu si doteraz stiahlo takmer 15 000 používateľov a Lidl chystá jej vylepšenie, v blízkej dobe to budú napr. push notifikácie.

Lidl  3 Lidl 1 Lidl  2

Pri prvom spustení aplikácie si používateľ vyberie svoju krajinu, prípadne jazyk a hneď sa dostanete na hlavnú obrazovku, ktorá je však podľa nás trochu menej prehľadná. Nechýba tu výrazná upútavka na Facebook stránku Lidlu a pod ňou sú chronologicky zoradené rôzne akciové ponuky. Po kliknutí na ne sa zobrazí detailný popis a výrobky sa dajú zobraziť aj na fotkách vo vyššom rozlíšení.

V pravom hornom rohu sa nachádza ikonka, po kliknutí na ktorú je možné sťahovať a prezerať akciové letáky vo formáte PDF, vľavo zase ikona pre vstup do hlavného menu. Okrem už spomínaných akciových ponúk a letákov tu nájdeme vyhľadávanie najbližších predajní na mape a zoznam obľúbených položiek. Nechýbajú tu ani dôležité kontakty na spoločnosť, možnosť zaslania spätnej väzby či prepojenie so sociálnymi médiami (Facebook a Youtube). Aj túto aplikáciu hodnotíme kladne, uvítali by sme však, keby bola trošku prehľadnejšia.

Verzia: 3.10.1(#6)
Aktuálna cena: Zdarma
Verzia: 3.10.1(#6)
Aktuálna cena: Zdarma

Tesco Stores SR a.s.

Tento obchodný reťazec má v obchode Google Play aplikáciu s názvom Tesco Stores SR, a.s. Nenápadný odkaz na aplikáciu sa nachádza aj na úvodnej stránke tesco.sk, dole v menu Nástroje. Pri prvom otvorení musíte potvrdiť, či máte viac ako 18 rokov. Hneď potom sa dostanete na základnú obrazovku s piatimi ikonami – Akcie, Obchody, Nákup, Novinky a Potraviny Domov. V dolnej časti sa navyše nachádza kolónka Neprehliadnite so zaujímavými aktuálnymi akciami.

Pokiaľ na sa jednotlivé kolónky pozrieme bližšie, v Akciách sa samozrejme nachádzajú aktuálne akciové ponuky Tesca, zoradené podľa kategórií. Prezerať letáky v takej forme, ako sú vytlačené na papieri (napr. vo formáte PDF), však v tejto aplikácii nie je možné. V sekcii Obchody sa dajú vyhľadať najbližšie predajne Tesco, vrátane zobrazenia na mape, kontaktov, otváracích hodín a poskytovaných špeciálnych služieb. V kolónke Nákup sa dá vytvoriť jednoduchý „odškrtávací“ zoznam položiek, ktoré chceme nakúpiť; Novinky zase informujú o zaujímavých novinkách z Tesca a posledná ikona, Potraviny domov, slúži na nákup potravín cez internet.

Tesco 3 Tesco 2 Tesco 1

Ako pre Android Magazín uviedol Tomáš Ferenčák, koordinátor komunikácie Tesco, aplikácia funguje na princípe prepojenia s webstránkou spoločnosti. Okrem iného to znamená, že po registrácii a vybratí predvoleného obchodu bude zákazník dostávať personalizovanú ponuku tohto obchodu priamo do mobilu.

V praxi nám aplikácia nie vždy fungovala ideálne a často sa pri vstupe do podmenu veľmi dlho načítavali údaje s točiacim sa kolieskom a oznámením „Zavádzanie“. Chýba tiež možnosť skontrolovať stav bodov na vernostnej karte Clubcard. Na týchto menších nedostatkoch by mali vývojári popracovať, napriek tomu sa však jedná o plne využiteľnú aplikáciu, ktorá môže byť pre zákazníkov dobrou pomôckou.

Ostatné reťazce

Týmto vlastne náš prehľad Android aplikácií obchodných reťazcov končíme, nakoľko ostatné spoločnosti ich nemajú. Prekvapilo nás to hlavne u firmy Kaufland, ktorá patrí medzi významných hráčov na slovenskom trhu s potravinami. Podľa vyjadrenia hovorcu Kauflandu ponúka spoločnosť optimalizovanú webstránku pre Android, špecifické aplikácie pre mobilné platformy však zatiaľ nemajú spustené. Na doplňujúcu otázku, či Kaufland už pracuje na Android aplikácii a chystá jej spustenie v horizonte najbližších mesiacov, nám hovorca odpovedal, že majú rozpracovaných viacero projektov, nielen v oblasti aplikácií pre Android, bližšie informácie však budú poskytovať až pred ich spustením.

Ďalším veľkým reťazcom, ktorý pôsobí na slovenskom trhu, je Ahold so sieťou predajní Hypernova a Albert. Ako uviedla manažérka ľudských zdrojov Adriana Sill, aplikáciu pre Android nechystajú a zákazníci si môžu aktuálnu ponuku a ďalšie informácie zistiť na webových stránkach www.hypernova.sk a www.ialbert.sk

3

Carrefour takisto nemá žiadnu Android aplikáciu, určenú pre slovenský trh. Zástupcov spoločnosti sme opakovane požiadali o vyjadrenie, či aplikáciu chystajú, nedostali sme však žiadnu odpoveď. Podobne ani Coop Jednota nemá svoju aplikáciu a do uzávierky článku nám na naše opakované otázky zo strany spoločnosti nebola poskytnutá odpoveď.

Doslova nás však šokovala odpoveď spoločnosti CBA. Po opakovanej urgencii sme dostali zo sekretariátu spoločnosti nasledovnú odpoveď: „Prepáčte, nebudeme odpovedať na Vaše otázky“. Netušíme, či už CBA má také vysoké zisky a počet zákazníkov, že sa nemusí snažiť o ďalších, alebo len oblasť Android aplikácií nepovažuje za dôležitú . Môžeme len konštatovať, že s takouto zarážajúcou a neskrývanou neochotou sme sa ešte nikdy pri komunikácii s PR a tlačovými oddeleniami nestretli.

Náš tip
Android Magazín – slovenský lifestylový mesačník o Androide

Záverečné zhodnotenie

Na základe nášho malého prieskumu sme dospeli k jednoznačnému záveru, že obchodné reťazce zatiaľ pripisujú Androidu a mobilným aplikáciách oveľa nižší význam než banky a skutočne majú v tomto smere čo zlepšovať. Spokojnosť môžeme vyjadriť len s tromi reťazcami – Billa, Tesco, Lidl – ktoré majú aplikácie na dobrej úrovni, pričom každá z nich je niečím špecifická. Istý priestor na vylepšenie a pridanie nových funkcií sa síce nájde u každej z nich, v zásade sa však jedná o vydarené aplikácie, ktoré zákazníkom môžu v mnohých smeroch pomôcť. Ostatné reťazce by sa mali nad svojím prístupom zamyslieť, pretože ignorovaním najrozšírenejšieho operačného systému v dnešnej mobilnej dobe sa sami oberajú o možnosť aktívnej a osobnej komunikácie so zákazníkom.

6

Z nášho prehľadu aplikácií obchodných reťazcov je to teda všetko, do vašej pozornosti však ešte odporúčame druhý článok s podobnou tematikou, ktorý čoskoro uverejníme. V ňom sa budeme venovať ďalším aplikáciám, ktoré majú niečo dočinenia s potravinami.

8.11.2013

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+