Každý rok, vždy po Vianociach sa u nás rozbieha už známa rozprávka. Nie je obchod bez reklamy na zľavu. Kto ju nemá, je podozrivý, že snáď má aj reálne ceny. A je úplne bez významu, či navštívim kamennú predajňu alebo internetový obchod. Čo však, ak sa zľavy stretnú s realitou?
Nastupuje odporúčaná cena
V minulých rokoch sme boli zvyknutí, že predajca, ktorý nalepil k cenovke zázračné slovo zľava, bol podozrivý. Hneď sa hľadali pôvodné zdroje a najmä cenovky, z ktorých sa daná zľava počítala. Takto vzniklo niekoľko slovenských rekordov, jeden je snáď výnimočný a prebíja tie ostatné. To keď sa cenovka s hodnotou 400 EUR chválila zároveň zľavou 96 %, ktorá bola na ňu aplikovaná. No keďže išlo o smartfón, jednoduchý prepočet odhalí, že jeho pôvodná cena pri zľave 96 % musela byť 11 300 EUR. A to už je úžasné, ak si môžem kúpiť bežný telefón v takej ponuke. Samozrejme, môže sa stať omyl, zlý prepočet a vôbec nemusí nastúpiť úmysel zákazníka oklamať. Obchody však postupne prišli na to, že aj kontrolné orgány (Slovenská obchodná inšpekcia zverejňuje na svojom webe prípady umelého navyšovania cien alebo nereálnych zliav) si všímajú ceny a zľavy. A tak prichádza ďalšia finta a tou je odporúčaná cena. Teda výpočet zľavy z fiktívnej, neznámej odporúčanej ceny (odporúčanej výrobcom alebo distribútorom), ktorú často nikto ani nepozná a nevidel (ako Columbovou ženu). Navyše, ak je odporúčaná výrobcom, tak by mala byť pre všetkých slovenských predajcov rovnaká a teda aj výpočet zľavy by vychádzal vždy z rovnakej ceny. To však nie je naša realita.
Niektorí predajcovia volia kombináciu, keď uvedú k výrobku, že zľava sa počíta z pôvodnej ceny alebo doporučenej ceny. Tak si môžeme vybrať. Tu už nemusí byť ani náznak reálnej zľavy, ak si zoberieme doporučenú cenu, ktorá sa väčšinou nemení dlhé obdobie, potom sa dá skutočne čarovať. Zároveň, ako zákazník nemám šancu vidieť, aká bola cena z ktorej sa zľava počíta, tak kupujem iba podľa dôvery alebo vlastného overenie cez cenové mapy a porovnávače. Vždy ma prekvapí, aké nové možnosti a návody dokážu predajcovia aplikovať a pri pohľade na väčšinu veľkých hráčov na trhu sa tieto praktiky kopírujú. Avšak nie je to iba problém veľkých internetových a kamenných predajcov elektroniky. Ako plynie z publikovaných kontrol SOI, aj malé prevádzky zápasia so správnou definíciou zľavy a ceny, z ktorej sa počíta. Pritom majú povinnosť viesť evidenciu a uchovávať ju po obdobie troch rokov, pokiaľ ide o súlad pôvodných cien s cenovou evidenciou.
Dôvera verzus istota
Ak kupujem drahšiu vec, ako je smartfón, iste si dám námahu a preverím ceny v rámci trhu a teda získam celkom presný obraz o tom, aký je pre môj model priemer. Cena však nehrá vždy prioritu, najmä pri drobných rozdieloch môže aj pre drahší e-shop hrať jeho referencia, prípadne riešenie reklamácií, minulá skúsenosť a mnoho iných vecí. To je pri cenovke za smarfón napríklad 400 EUR celkom bežný jav. Ak však niekto ponúka cenu toho istého modelu napríklad 320 EUR a zvyšok obchodov sa točí v horizonte desať až dvadsať eur okolo seba, potom treba zvažovať. Je dobré si všimnúť o aký model ide, pre aký trh je určený a či je to komplet balenie. Predajcovia aplikujú aj taký postup, že k telefónu nie je pribalená pôvodná nabíjačka alebo je rozbalený a zákazník to nemá priamo v popise, ale iba na fotkách. Potom je samozrejme oveľa nižšia cena práve týmto odôvodnená. A sú zákazníci, ktorým to nevadí, ak je cenový rozdiel výrazný.
Pri výpredajoch alebo skôr nákupoch v tých našich e-shopoch jednoducho vždy dobre pozerajme a čítajme. Je totiž vždy jasné, že 70% zľava na smartfón nie je reálna, ak nejde zrovna o päť rokov starý model zabudnutý v sklade.
Alza akurát predáva Google Home Mini v zľave s tým že pôvodná cena bola 73€😆 a teraz stojí iba 45 👌. Dá sa to niekde nahlásiť?
Niekde som cital, ze alza robi tak, ze po polnoci umelo nahodi cenu vysoku na niekolko minut, alebo v takom case, ked nikto nepozera stranku, a potom na to hodi cenovku, ze je v zlave, ked predava za normalnu cenu. Vraj tym ani neporusuje zakon, atd. Neviem co je na tom pravda, ale ja radsej pouzijem heureku, popripade este pohladam cez iny web, ale urcite si to pozriem na 10-20 roznych miestach predtym, ako kupujem. Nema zmysel nechat im velke peniaze + peniaze za postovne, a tak… Pozriet dnes po nete ceny trva niekolko sekund. Ked ma clovek cas pozerat film aj reklamy, tak by si mal najst cas aj nieco urobit pre seba hoci aj tym, ze trocha spravi prieskum trhu, a nekupuje u prveho co nanho vyskoci
Nechápem, ako sa môžu ľudia stále nechať nachytať na zľavy. Zľavy v skutočnosti vôbec neexistujú, lebo sa premenili na bežnú cenu “celoročnej zľavy”. Sú tu zľavy predvianočné, povianočné, veľkonočné, letné “uhorkové”, pri začiatku školského roka, čierny piatok, singles… a zase predvianočné… Tovar sa predáva za skutočnú cenu, ktorá je len zvýraznená večnou nálepkou “SALE”, podobne ako je tomu na výkladoch kamenných obchodov, kde ju ani nedávajú dole. Je to smutné, ale predajcovia sú nepriatelia spotrebiteľov…
Nie úplne súhlasím. Tie celoročné výpredaje každý druhý týždeň nové “SALE” v každom obchode. Najlepší býva Black Friday na Alze. Už štrnásty tento rok a to je iba Jún…
Každopádne, zľavy existujú a dávajú ich skutočne aj veľkí hráči. Dokonca aj tak veľmi nenávidená Alza. Napríklad mne sa podarilo minulý rok kúpiť z Alzy kávovar Dolce Gusto Mini Me za 39,70€ nový, nerozbalený. Za tú cenu však bol iba v jednej farbe a bolo len pár kusov. Hneď ako sa tie kusy vypredali, cena skočila na niečo okolo 70€. Len pre predstavu, že to bola skutočná zľava, dokonca dnes ho samotné Dolce Gusto, o rok neskôr, ponúka so zľavou 48% za 54,90€.
Na Alze sa dá občas dosť dobre nakúpiť, hlavne ak sa jedná o rozbalený tovar. Ten býva často lacnejší ako nový u konkurencie a prakticky to na funkčnosti nič nemení. Celkovo ale platí, že pokiaľ je na Alze uvedená zľava viac ako 15%, tak je to fake na 99%
Povianočné/novoročné výpredaje sú v našich končinách pomerne často jedno veľké klamstvo. Samozrejme, nájdu sa aj výnimky, ale tých je tak žalostne málo, že by sa tu dalo krásne uplatniť príslovie: “Výnimka potvrdzuje pravidlo”.
Každý kto chce nakúpiť v povianočných výpredajoch (a netlačí ho čas s kúpou) by sa o daný produkt mal začať zaujímať niekedy v septembri predchádzajúceho roka (pokiaľ je produkt už k dispozícii). Vtedy totiž ešte nezačínajú tie falošné vianočné reklamy a dá sa zistiť skutočná cena produktu. Áno, 3 mesiace je dlhá doba a medzičasom môže cena daného produktu skutočne spadnúť a môže ho tak predajca dať aj do povianočného výpredaja, ale človek aspoň vie, že sa “nechytí na háčik” predajcovi vo falošnej akcii na niečo, čo v septembri/októbri mohol kúpiť vlastne ešte lacnejšie. Pretože umelé navyšovanie cien pred Vianocami je tak skutočné, ako to, že našich cestárov každý rok prekvapí sneh. V januári…
Celé toto sledovanie cien ale skutočne platí len pre niekoho, kto s nákupom neponáhľa…
Inak najlepším príkladom tohto umelého navyšovania cien, čo si ja pamätám, bolo asi pred dvoma rokmi na Mall zľava na zimné topánky, ktoré po zľave 95% stáli niečo okolo 100€. Z toho vychádzala pôvodná cena niekde okolo 5500€. Samozrejmosťou bola viac ako 100 recenzií na tieto topánky s hodnotením od užívateľov niekde okolo 90% spokojnosti. No veď bodaj by nebolo viac ako 100 ľudí spokojných s topánkami za 5500€ ;)
Je krásne o tom písať a stále dookola riešiť to isté , vždy si povieme áno , je to podvod , my zainteresovaný o tom vieme ale čo zbytok slovenska ? Alza ceny predražené…. vieme to , hocikde inde lacnejšie , cely blackfriday FAKE jak sviň. Ale 75% možno aj viac bude nadalej veriť v této pseudo zľavy….. my múdry…. málo nás.
Podľa nás je potrebné o tom stále písať, aby sa spravila osveta medzi ľudmi a nenechali sa nachytať. Nie vždy sú zľavy vymyslené, náš posledný výber zliav pred Vianocami je toho dôkazom, že sa dajú kúpiť zaujímavé produkty aj za super cenu :)
V zahraničí sa dajú nájsť ozaj dobré zľavy ale po Vianociach sa ceny dostávajú do normálu po miernom zdražení v decembri. Najlepší čas je počas októbra-novembra, vtedy sa našli aj na Slovensku nejaké tie poriadne (ale limitované) zľavy ale v Číne sa dali zohnať ozaj veľmi lacno niektoré značky. Taký Pocophone 128GB za 240€ a podobne :)
do kategorie vitazov tychto pseudo zliav by som zaradil aj OKEY elektro ktore ma celorocne vypredaje len to kazdy tyzden v letaku pomenuju inak, najklamlivejsie su tie giganticke letaky co mi kazdy tyzden pohlcuju schranku zlavy az 95 percent (jedna nejaka stara baterka je v zlave 95percent mozno, inac vsetko tak 10-20percent aj to predrazene veci), vsetko musi prec, rusime prevadzku (ktora je uz roky rokuce stale nezrusena po 1000x zruseni) atd atd… toto povazujem za extremny podvod na zakaznika…