Mobilné bankovníctvo sa stalo pojmom, ktorý je známy už takmer každému z nás. Hoci internet banking spravil obrovskú revolúciu v tom, že sme vo väčšine prípadov už nemuseli chodiť do banky, mobile banking nás zasa naučil využívať bankové produkty oveľa aktívnejšie. Kontrola zostatku na účte či posielanie peňazí sa stali niekoľkosekundovými úkonmi, čo bolo ešte pred pár rokmi nepredstaviteľné. Zároveň sa ale menia aj spôsoby, akými používame mobilné bankové aplikácie. My sme teraz oslovili slovenské banky, aby sa s nami podelili o niektoré zaujímavé štatistiky z používania internetového a mobilného bankovníctva ich klientmi.
Mobile banking používame čoraz častejšie
Žiaľ, do uzávierky tohto článku nám neodpísali všetky banky. Aj z týchto dostupných údajov však vieme vydedukovať niekoľko zaujímavých trendov. Počet používateľov mobilných bankových aplikácií neustále rastie. Vo väčšine prípadov ide o dvojciferný percentuálny nárast používateľov, čo jasne hovorí o tom, že mobilné bankové aplikácie sa udomácňujú v telefónoch čoraz väčšieho počtu Slovákov.
Väčšina bánk, ktorá nám poskytla údaje o priemerných obratoch v mobilnom a internetovom bankovníctve, tiež zaznamenala nárast v tomto ukazovateli. Nielenže čoraz viac Slovákov používa mobilné bankovníctvo, ale využívame ho aj čoraz častejšie a na väčšie množstvo úkonov. V ústrety nám tu vychádzajú aj samotné banky, ktoré svoje aplikácie neustále zdokonaľujú a prinášajú nám praktické funkcie a intuitívnejšie používateľské prostredie.
Banka | 365.bank | ČSOB | Fio banka (údaje zo Smart Banka 2017) | mBank (údaje zo Smart Banka 2017) | OTP Banka | Poštová banka (údaje zo Smart Banka 2017) | Prima banka (údaje zo Smart Banka 2017) | Raiffeisen (údaje zo Smart Banka 2017) | Slovenská sporiteľňa | Tatra banka | UniCredit (údaje zo Smart Banka 2017) | VÚB |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Priemerný mesačný obrat platieb v internet bankingu na 1 zákazníka | 770 EUR (IB+aplikácia) | 2000 EUR | N/A | N(A | N/A | N/A | N/A | N/A | N/A | 26 641 EUR, priemerne 10 transakcií | 77 808 EUR (celkovo mesačne), 48% medziročný nárast | 1,5 miliardy EUR (celkovo za rok) |
Priemerný obrat platieb cez mobilnú aplikáciu na 1 zákazníka | 770 EUR (IB+aplikácia) | 800 EUR | N/A | 1045 EUR | N/A | N/A | N/A | N/A | N/A | 1672 EUR | N/A | 108 miliónov EUR (celkovo za rok) |
Aktívni používatelia internet bankingu | 70 % | 34 % | takmer 90 % zákazníkov | 100 % zákazníkov (online banka) | 50 000 | N/A | 32% medziročný nárast | N/A | 720 000 (George) | 125 000 (aspoň jedno prihlásenie mesačne) | 194 000 používateľov | 60 % zákazníkov |
Aktívni používatelia mobilnej aplikácie | Väčšina | 43 % | 12 % zákazníkov | 47 % zákazníkov | 20 000 | N/A | N/A | N/A | Takmer 40 % | 337 000 (aspoň jedno prihlásenie mesačne) | 113 000 používateľov | 24 % zákazníkov |
Medziročný percentuálny nárast aktívnych používateľov mobilného bankovníctva | Priemerný mesačný nárast na úrovni 30 % (banka funguje iba od konca roka 2018) | 5 % | N/A | 60 % | 58 % | N/A | 114 % | N/A | N/A | 23 % | 20% nárast unikátnych používateľov za posledných 6 mesiacov | 42 % |
Využívanie bezkontaktných platieb | 70 % aktívnych klientov s Android zariadením využíva Google Pay | 2600 aktívnych používateľov NFC platieb za prvé dva mesiace fungovania | N/A | N/A | N/A | N/A | N/A | N/A | Takmer 40% nárast objemu platieb za posledný štvrťrok 2018 | 85 000 zákazníkov (290% medziročný nárast), obrat 14,7 milióna EUR ročne (trojnásobný nárast) | N/A | N/A |
Počet stiahnutí aplikácie | 12 316 | 323 560 | viac ako 260 000 (Android 150 000, iOS 100 000, Windows viac ako 10 000) | Android (116 305), iOS (40 181), Windows (4 108) | 67 000 | 10 000 - 50 000 | 165 000 (Android 102 000, iOS 63 000) | N/A | Viac ako 260 000 | vyše 500 000 (iba aplikácia Tatra banka v obchode Play) | N/A | Takmer 280 000 |
Hodnotenie mobilnej aplikácie v obchode Play | 4,0/5* | 4,4/5* | 3,5/5* | 4,3/5* | 3,6/5* | 3,6/5* | 4,5/5* | 3,3/5* | 3,7/5* | 4,4/5* | 3,0/5* | 3,4/5* |
Oproti minulému roku sa zmenilo napríklad aj to, že banky už úplne ignorujú operačný systém Windows a svoje mobilné bankovníctvo ponúkajú iba na dvoch najväčších platformách Android a iOS. Okrem toho, že smartfón je dnes už bežným nástrojom posielania peňazí z účtu na účet, čoraz častejšie ním platíme aj priamo v obchodoch. Bezkontaktné NFC platby sú trendom, ktorý zavítal aj k nám a práve vlani sa rozšíril do mnohých bánk. Tie v tomto smere evidujú veľký záujem klientov, ktorí platia telefón radi a čoraz častejšie.
Zároveň evidujeme stále náročnejšie požiadavky samotných klientov, čo sa v mnohých prípadoch odrazilo na poklese hodnotenia aplikácií v Obchode Play. Hodnotenia niektorých aplikácií sa medziročne nezmenili, no zlepšenie hodnotenia bolo iba výnimočné. Aj to je dôkaz toho, že Slovákom záleží na kvalitnom mobilnom bankovníctve a ak ho majú, radi ho používajú.
Hlasujte v ankete Smart Banka 2018 a vyhrajte nový Samsung Galaxy S9!
Aké sú vaše preferencie? Aplikácie ktorých bánk sú vám najsympatickejšie, ktoré funkcie bankových aplikácií sú pre vás najdôležitejšie a aké vám chýbajú? Dajte nám vedieť v ankete Smart Banka 2018 a vyhrajte nový smartfón! Samsung Galaxy S9 môžete vyhrať len za jediný hlas v ankete Smart Banka 2018! V tej hľadáme mobilné bankové aplikácie, ktoré sú podľa vás najlepšie. Stačí, keď budete hlasovať na tomto odkaze alebo kliknete na tlačidlo v článku, odpoviete na otázky a správne uvediete vaše osobné údaje. Automaticky tak budete zaradení do súťaže o nový smartfón Samsung Galaxy S9, s ktorým môžete využívať NFC platby a všetky ďalšie funkcie, ktoré tento vynikajúci smartfón prináša!
Ďalšie články k téme: