Slovenský mobilný operátor Orange sa pochválil hospodárskymi výsledkami za posledný štvrťrok minulého roku. Výnosy mu medziročne klesli, rovnako aj počty zákazníkov mobilných služieb, ale naopak mu razantne pribudli zákazník TV služieb a pevného internetu. Operátor tvrdí, že sa mu podarilo naplniť strategické ciele.

Za najväčší úspech uplynulého roka považujeme, že sme v ťažkých korona časoch dali na prvé miesto zdravie a konektivitu našich zákazníkov zamestnancov, partnerov, čo sa nám aj podarilo zabezpečiť. Zároveň sa rok 2020 niesol v znamení významného rozširovania dostupnosti našich služieb. Podarilo sa nám stať sa jednotkou na trhu v kvalite a pokrytí mobilnej 4G siete, v pokrytí optikou, či už vlastnou sieťou, cez bit stream prístup alebo vďaka partnerskej dohode zdieľania sietí, ako aj v pokrytí digitálnej televízie. Vďaka dostupnosti služieb a atraktívnym ponukám sa nám úspešne darilo získavať nových zákazníkov pevného internetu, TV služieb aj konvergentných služieb. Zákazníci si viac ako kedykoľvek predtým začali uvedomovať dôležitosť komunikačných služieb v každodennom živote, predovšetkým ich kvalitu a spoľahlivosť.
Federico Colom, generálny riaditeľ operátora Orange
Slabý predaj koncových zariadení má hlavný podiel na nižších výnosoch
Operátor Orange sa musel minulý rok vysporiadať s problémami spôsobenými pandémiou koronavírusu, tak ako aj iné spoločnosti nielen na Slovensku. Celkové výnosy mu kvôli tomu medziročne klesli o 2,7 %, pričom medziročný pokles výnosov v poslednom kvartáli roka 2020 bol o 1,9 %. Výnosy posledných troch mesiacov roka 2020 dosiahli hodnotu 144 miliónov eur.
Najpredávanejšie smartfóny v Orange za január 2021:
Celkové výnosy spoločnosti k 31. 12. 2020 vykazované podľa štandardov IFRS 15 dosiahli výšku 541 miliónov eur. Hlavný podiel na tom mal podľa operátora pokles výnosov z predajov koncových zariadení. Za celý rok išlo medziročne o pokles o 6 % a za posledný štvrťrok dokonca o 7 %. Operátor ale tvrdí, že dosiahol lepšiu EBITDAaL maržu vďaka efektívnemu riadeniu priamych a nepriamych nákladov.
Finančné ukazovatele (v mil. eur) |
Q4 2020 |
Q4 2019 |
medziročná kvartálna zmena |
k 31.12. 2020 |
k 31.12. 2019 |
medziročná zmena |
Celkové výnosy |
144 |
147 |
-1,9 % |
541 |
556 |
-2,7 % |
výnosy zo služieb |
109 |
109 |
0,0 % |
424 |
432 |
-1,8 % |
výnosy zo zariadení |
35 |
38 |
-7,3 % |
117 |
124 |
-5,8 % |
EBITDAaL |
n/a |
n/a |
n/a |
196 |
198 |
-0,7 % |
Pandémia koronavírusu zvýšila počty zákazníkov pevného internetu a TV služieb
Mobilný operátor mal ku 31.12.2020 celkovo 2 552 000 zákazníkov mobilných služieb, čo je o 8 % menej ako pred rokom. Poklesol hlavne počet zákazníkov fakturovaných služieb a zákazníkov predplatených kariet. Operátor to ospravedlňuje vyčistením portfólia hlasových paušálov a deaktiváciou tzv. spiacich paušálov. Medzi zákazníkmi mobilných služieb mu ale stúpli počty zákazníkov M2M služieb. Celkovo až o 59 %.

Mobilný operátor Orange ale dokázal aspoň niečo vyťažiť z pandémie koronavírusu, počas ktorej musela byť väčšina obyvateľstva doma. Aj vďaka home officu stúpol počet zákazníkov pevného internetu na 250 tisíc, čo je o 25 % viac než pred rokom. TV služby operátora Orange využívalo ku koncu roku 132 tisíc zákazníkov, čo je o 23 % viac než pred rokom. Zákazníkov konvergentných služieb bolo 118 tisíc.
Zatiaľ čo k Orangeu prešlo minulý rok 84 tisíc zákazníkov od konkurencie, tak mu k nej ušlo až 91 tisíc vlastných zákazníkov. Napriek tomu dokázali zákazníci tohto operátora preniesť 43,81 mil. GB dát v 4G sieti, čo predstavuje medziročný nárast 52 %.
P očty zákazníkov (v tis.) |
k 31.12. 2020 |
k 31.12 2019 |
medziročná zmena |
Zákazníci mobilných služieb |
2552 |
2775 |
-8 % * |
zákazníci fakturovaných služieb |
1942 |
2230 |
-13 % |
zákazníci predplatených kariet |
345 |
379 |
-9 % |
zákazníci M2M služieb |
264 |
166 |
+59 % ** |
Zákazníci pevného internetu |
250 |
200 |
25 % |
Zákazníci TV služieb |
132 |
108 |
23 % |
Zákazníci konvergentných služieb |
118 |
85 |
40 % |