MojAndroid

Spoločnosť Oculus poznáme najmä ako tvorcu pokrokového náhlavného setu Rift s virtuálnou realitou. No ako to už býva, každý sa snaží bojovať na viacerých frontoch. Z hráčskeho prostredia a vývoja videohier sa Oculus posunul aj do oblasti filmu. Všetko je však v prípade 360-stupňovej virtuálnej reality iné. Jedným zo základných pojmov filmu je totiž výraz “filmová reč”, ktorá sa v rámci náhlavného setu s VR poriadne odlišuje od klasického filmu. Okrem tvorby samotného VR obsahu musí aj divák chápať, čo od neho režisér očakáva. Pri filmoch sme si už zvykli na filmové skratky a strihy, no ako budeme dej vnímať vo virtuálnom prostredí? Ide o úplne odlišný zážitok, ktorý má divák v kine pred plátnom. V prípade Oculusu sa totiž môžete okrem iného i otáčať. Dá sa to popísať tak, že film je lineárny, kým virtuálna realita je interaktívna a aj oslobodená od presne určenej časovej osi. Mali by ste tu mať možnosť zastaviť sa, poobzerať, prípadne si vybrať nejakú cestu. Teoreticky by tu mohlo existovať i viacero možností, kam sa s dejom uberať.

lost_scena

Keďže prvidlá tvorby filmu vo VR neexistujú, Oculus sa rozhodol stať sa priekopníkom. Najali si veteránov zo známeho Pixaru a vytvorili Story Studio. Tu tvoria filmový obsah pre VR, ktorý má “vyučovať, inšpirovať a podporovať filmárov, ktorí sa zaujímajú o virtuálnu realitu. “Každý, kto začína projekt na VR sa na začiatku stretáva s rovnakými problémami. Snaží sa prísť na to, ako dosiahnuť, aby veci, ktoré fungujú vo filme fungovali aj vo virtuálnej realite. Ako spraviť strih vo virtuálnej realite? Odpoveď je taká, že prenášanie filmárskych princípov z klasických filmov nie je vhodný spôsob,” vraví kreatívny riaditeľ Story Studia Saschka Unseld. Skrátka, virtuálna realita tvorí nové výzvy v rámci tvorby multimediálneho obsahu. Story Studio uviedlo zároveň v týchto dňoch jeden zo svojich prvých oficiálnych titulov na filmovom festivale Sundance. VR film sa nazýva Lost a je to príbeh obrovskej robotickej ruky, ktorá sa pohybuje po temnom lese a hľadá svoje telo. Celá akcia sa však odohrávala iba pred divákom, až na jednu scénu nad hlavou. Prostredie vraj neponúkalo príliš veľkú možnosť rozhliadania sa, bolo len ťažko interaktívne a ak ste sa obzreli, film jednoducho pokračoval sám. Tento smer virtuálnej reality má teda ešte čo doháňať, no ako vraví Unseld – “učíte sa tým, že to robíte”.

Zdroj: techcrunch.com

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+