Firma Oculus je čoraz bližšie ku komerčnému uvedeniu okuliarov s virtuálnou realitou. Napomôcť jej v tom má aj nový prototyp, nazývaný Crescent Bay, ktorý predstavitelia spoločnosti považujú za veľký pokrok oproti predchádzajúcim verziám. Okuliare Crescent Bay boli oznámené na vývojárskej konferencii Connect v Hollywoode, organizovanej priamo spoločnosťou Oculus.
Nové okuliare umožňujú rozhľad až v 360 stupňovom uhle, pričom externá kamera dokáže snímať prostredie pred a aj za okuliarmi. Podľa vývojárov by to používateľom malo uľahčiť pohyb vo virtuálnej realite bez pocitu obmedzenia, ktorý mohla spôsobovať kamera v starších verziách. Nové okuliare by vďaka svojej podstatne nižšej hmotnosti mali byť aj pohodlnejšie a po prvýkrát sú ich súčasťou integrované slúchadlá. Tie by mali umožňovať aj akúsi formu „3D zvuku“, ktorý by používateľovi poskytoval pocit, že zvuky sa skutočne šíria v smere od konkrétneho zdroja, umiestneného vo virtuálnej realite.
Prvé okuliare Oculus Rift VR sa začali expedovať na jar r. 2013, šlo ale o vývojársku verziu, pričom spotrebiteľskej sme sa doteraz nedočkali. Celkovo tak bolo expedovaných viac než 100 000 balení okuliarov Rift do 130 krajín. Na CES 2014 v januári bolo možné vidieť verziu s označením „Crystal Cove“ a ďalšia verzia s názvom DK 2, ktorá vychádza z Crystal Cove, sa objavila o niekoľko mesiacov neskôr.
Začiatkom septembra, pri predstavovaní Galaxy Note 4, boli ukázané aj okuliare Gear VR, ktoré sú výsledkom spolupráce Samsungu a Oculusu. Dočkať by sme sa ich mali už tohto roku. Dostupnosť komerčnej verzie Crescent Bay, alebo iných komerčne dostupných okuliarov s virtuálnou realitou od Oculusu zatiaľ nie je známa.
Zdroj: theverge.com
Povedal by som, ze Oculus akosi “straca dych”. Uz je to dost dlho co pustili dev-kit, potom aj druhy model, a finalna verzia stale nikde. Aby im nahodou tento biznis nevyfukol niekto rychlejsi!
Odporúčam pozrieť si Oculus Connect 2014 konferenciu: http://www.youtube.com/playlist?list=PLSPsf5iH7ARsugWAdKU8SQg57N8qPrsop (najzaujímavejšia je Carmarckova prednáška – ako vždy :D)
Momentálne “stráca dych” technológia, pretože ani Samsungu, ktorý s Oculusom vyvýja svoj Samsung Gear VR model sa neoplatí investovať do vývoja displeja len pre účely virtuálnej reality. Oculus plánuje vyrobiť produkčnú verziu, až keď odstránia pocit nevolnosti pri dlhom používaní.
Momentálne je najväčším limitom obnovovacia frekvencia. Bežné smartfóny použivajú 60 Hz. Display zo Samsungu Note 4, ktorý je použitý aj v DK2 manuálne upravili a pretaktovali, aby v Crescent Bay mal 90 Hz. Má to byť dôkaz pre hardvérovú divíziu Samsungu o tom aký veľký rozdiel to prináša pre účely virtuálnej reality. Ideálne by bolo mať frekvenciu 120 Hz, ktorá by vhodne interpolovala multimediálny obsah (videá majú zvyčajne 60 FPS) a zároveň úplne odstránila nepríjemné blikanie obsahu na periférii videnia. Takáto frekvencia samozrejme znamená aj zdvojenú náročnosť pre grafickú kartu. Avšak toto je stále hudba budúcnosti, lebo OLED display takých parametrov (a rozmerov) ešte nikto nevyrobil.
Oculus je líder vo vývoji VR, má špičkových odborníkov aj vedcov a v súčasnosti aj financie od Facebooku. Nikto nie je vo vývoji pred nimi, vrátane Samsungu, Sony prípadne menších výrobcov smartfónov. Ak na trh príde niekto skôr, tak väčšinový trh produkt odpíše, lebo bude cítiť nevoľnost pri použivaní. A mnohí hardcore hráči skušajúci najnovšie technológie môžu skúsiť existujúce development kity už dnes.
Som si dosť istý, že DK2 sa volá “Crystal Cove” nie “Crystal Love” :-D :-D
Je to tak, preklep opravený:-) Vďaka za upozornenie.