MojAndroid

O2 sa púšťa do boja proti nevyžiadaným marketingovým hovorom. Dnešným dňom vo vlastnej réžii spúšťa platformu Nevolajtemi.sk, ktorá slúži na overovanie a prípadne nahlasovanie problematických čísel, z ktorých prichádzajú nevyžiadané telefonáty.

Portál funguje veľmi jednoducho. Používateľ pri návšteve zadá telefónne číslo, ktoré si chce overiť. Pokiaľ sa číslo nachádza v databáze, zobrazí sa prehľad s informáciami od ostatných používateľov. Ak číslo ešte nebolo evidované, môže k nemu pridať potrebné informácie.

Ucelená platforma

Stránka Nevolajtemi.sk v praxi funguje rovnako ako ostatné podobné portály na overovanie čísel, no prináša niekoľko vlastných vylepšení. Základom je väčšia právna čistota v kombinácii s overovaním nahlásení, aby sa predchádzalo prípadnému zneužívaniu. Eliminuje aj prípadný faktor, kedy je fungovanie stránky previazané na inzerentov, čo by čisto teoreticky mohlo ovplyvniť celkové fungovanie databázy.

Pre pridanie hodnotenia je potrebné zadať osobné údaje, vrátane telefónneho čísla nahlasovatela, na ktoré je zaslaný overovací kód. Monitorovaná je aj unikátnosť návštevníka, čím ma dochádzať k boju proti masívnemu pridávaniu čísel z pochybných dôvodov – napríklad neoprávnené nahlasovanie konkurencie.

Taktiež dochádza k informovaniu majiteľa pridaného telefónneho čísla, ktorý má následne možnosť brániť sa v prípade, že v skutočnosti nedošlo k naplneniu potrebných skutočností a číslo bolo pridané neoprávnene.

Koniec otravnému marketingu

Platforma Nevolajtemi.sk bojuje vyslovene proti neželaným marketingovým hovorom. O2 ich definuje ako telefonáty s cieľom predaja služieb, vykonávané bez predošlého súhlasu zákazníka. Hovory od prieskumných agentúr či kontaktovanie vlastného zákazníka do tejto kategórii nepatrí a vychádza z takzvaného oprávneného záujmu. O2 napríklad nebude kontaktovať zákazníkov konkurenčných operátorov, no tých svojich osloviť môže.

O2 sa okrem toho snaží vykonávať edukatívnu činnosť, kedy verejnosť oboznamuje s problematikou nevyžiadaných marketingových hovorov. Inak povedané, jednoduchou formou prezentuje aktuálne práva a povinnosti spojené s vykonávaním podobných hovorov. Na stránke sa súčasne nachádza formulár pre pridanie formálneho podnetu, ktorý bude zaslaný na Regulačný úrad.

Podnet na Regulačný úrad | Foto: O2

Platforma otvorená spolupráci

Platforma je vybudovaná v réžii O2, no spoločnosť otvorene víta prípadnú spoluprácu s ostatnými firmami, vrátane konkurenčných operátorov. Podľa vlastných vyjadrení je dokonca pripravená celú prevádzku odovzdať do rúk nezávislej tretej strany. Rovnako tak pripúšťa možnosť odstrániť vlastné logo, prípadne pridávať logá ostatných angažovaných strán, čím by sa podporila celková myšlienka – spoločná ochrana koncových zákazníkov.

3 základné piliere

Aktuálne celá iniciatíva funguje na troch základných princípoch a využívať sa dá bez ohľadu na to, u ktorého operátora máte číslo:

  1. Overenie neznámeho telefónneho čísla
  2. Podanie prípadného podnetu na Regulačný úrad
  3. Pridanie sa do registra používateľov (blacklist), ktorí nechcú byť kontaktovaní žiadnymi marketingovými číslami – register Nevolajtemi.

Nateraz register Nevolajtemi funguje na dobrovoľnej báze, no predpokladá sa, že zodpovedné firmy budú žiadosť rešpektovať. Problematické firmy budú v prípade prehreškov nahlasované a zasiahnuť by potom mal práve Regulačný úrad. Ten sa od júna 2021 bude omnoho intenzívnejšie zaoberať dodržiavaním platných pravidiel.

V blízkej budúcnosti by mal register nabrať na vážnosti a v hre je aj možnosť, že zo strany štátu dôjde k vytvoreniu novej predvoľby pre telefónne čísla s marketingovou povahou. Zákazníci by potom boli jasne informovaní o tom, že prichádzajúci hovor je marketingový a okamžite by vedeli, že nejde o nič dôležité a bez obáv ho môžu odmietnuť.

31.5.2021

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+