MojAndroid

Spam. Slovo, ktoré už roky obťažuje a zahlcuje naše e-mailové schránky. Nemám však priamo na mysli poštu, ktorá je škodlivá alebo obsahuje nelegálny obsah. Ide mi o nevyžiadanú reklamu, ktorá sa ocitne v schránke bez toho, aby som o to požiadal alebo dal na jej doručenie súhlas. Štatistiky jasne ukazujú, ako je to ľudom jedno a ako sa k tomu stavajú kontrolné orgány. A zrejme aj výška pokuty odzrkadľuje ignoranciu a správanie šíriteľov takýchto mailov.

Keď zákon nestačí

Bývajú rôzne paradoxy. Ten pri reklamných e-mailoch, ktoré mi skončia v schránke je ukrytý priamo v zákone o reklame. Ak som nahliadol do jeho znenia, tak je vcelku jednoznačné (§ 3 ods. 3 tohto zákona). Už na základe tejto dikcie by sa malo všetko skončiť:

„Reklama sa nesmie šíriť automatickým telefonickým volacím systémom, telefaxom a elektronickou poštou bez predchádzajúceho súhlasu ich užívateľa, ktorý je príjemcom reklamy.“

Vcelku jasné pravidlo, upravené zákonom. V prípade, že som predajca zájazdu do Chorvátska a idem využiť databázu e-mailových adries, ktoré mám, musím splniť základnú podmienku. Pred odoslaním prvého reklamného e-mailu musím získať súhlas adresáta a teda majiteľa schránky, ktorú chcem začať bombardovať správami. Spomínam si márne, za posledných päť, možno aj viac rokov, som nikdy takúto žiadosť nedostal. Každý podnikateľ posiela rovno e-mail, tí lepší a starostlivejší do jeho záveru pripájajú možnosť sa odhlásiť zo zasielania reklamných ponúk. A to nepočítam situácie, kedy som si sám takéto reklamy vyžiadal, keď som omylom alebo bez rozmyslu odsúhlasil malé okienko pri objednávke alebo formulári predajcu, že mi nebude vadiť dostávať niekoľko e-mailov.

No-Spam-Email

Zámerne som spomenul Chorvátsko. V poslednom období som zápasil totiž s jedným predajcom dovoleniek, ktorý na moju e-mailovú žiadosť, aby ma vyradil zo svojej databázy, iba stroho a jednoducho odpísal, že ako som sa do databázy prihlásil, mám sa aj odhlásiť. No to, že som sa nikdy neprihlasoval som vedel iba ja. Jemu to bolo jedno. A tak mi denne chodili počas dvoch týždňov dve ponuky na letnú dovolenku, o ktoré som nestál. Ako sa teda brániť? Dá sa vôbec využiť štátny aparát, ktorý by mi v tomto pomohol?

Slovenská obchodná inšpekcia zasahuje, no pokuty sú nízke

Tým, kto na Slovensku kontroluje dodržiavanie už uvedeného zákazu posielania nevyžiadanej reklamy, bez predchádzajúceho súhlasu, je Slovenská obchodná inšpekcia. Na ňu sa môže každý majiteľ e-mailovej schránky obrátiť, ak si nevie rady s nevyžiadanou reklamou. V ideálnom prípade, ak sa dokáže odosielateľ správy identifikovať a je zo Slovenska, Inšpekcia zasiahne. No štatistiky ukazujú, že počty podnetov ročne sa prehupnú iba cez 300, čo je málo. Napríklad v Českej republike je to skoro osme tisíc za rovnaké obdobie. A to berieme do úvahy, že spoločnosť Centrum Holdings spam uvádza počet spamu z celkového počtu prijatých správ až na úrovni 95%. Teda okrem 5% bežnej a očakávanej pošty, je zvyšok spam.

No SOI to zrejme nemá ľahké. Ak už rieši tristo podnetov, tak na konci roka dokáže ukončiť iba necelú päťdesiatku. A to je málo. Bez ohľadu na to, že maximálna výška pokuty za takéto správanie a obťažovanie nevyžiadanou reklamou je až 66 400 EUR, SOI ukladá pokuty na úrovni niekoľko stoviek. Keď je môj podnikateľský plán zasadený do takéto rámca, potom si viem do svojho podnikania prirátať aj pokutu vo výške napríklad 500 EUR a mám v tom jasno. Nič ma nezaskočí a stážujúci sa adresáti mojich správ už vôbec nie. Veď pri miliónoch spamových reklamných správach, je to iba zlomok, ktorý sa vôbec sťažuje a nakoniec nepatrné promile, ktoré dostane niekedy aj pokutu. V takto dokonale fungujúcom systéme je teda radosť posielať nevyžiadanú reklamu a už vôbec sa netreba starať o jej zastavenie, ak sa niekto náhodou ozve. Dajme si na záver ešte príklad z Čiech a USA. Naši susedia udelili maximálnu výšku pokuty  v prepočte 17 500 EUR (u nás sa výnimočne ijde cez tisíc) a Američania v roku 2003 rekordných 16,5 milióna USD a k tomu trest odňatia slobody.

Budeme radi, ak sa podelíte so svojimi skúsenosťami a či ste už využili aj podnet na SOI v týchto prípadoch.

5.3.2017
  • juraj

    Priznam sa, ze staznost som nepodal nikdy. Pouzivam tri schranky. Jeden Gmail a dva Outlooky. Aj Google aj Microsoft maju spam filtre ozaj vyborne a iba velmi malo spamu im unikne.
    Ak sa da, snazim sa z reklamnych mailov odhlasovat.
    Dobry tip som dostal od kolegu. Vytvorit si filter; ak sprava v tele obsahuje slovo „unsubscribe“ oznacit ju ako spam :)

  • hop

    mna koncom tyzdna nasrala zlavadna.sk -zaslanim reklamneho mailu, takze som podal podnet,
    v roku 2015 som totiz jasne mailovo ziadal, aby mi ziadnu reklamu nezasielali – na co aj potvrdili, ze moj email bol odstraneny z databazy,

    • Michal Kösegi

      Dobrý deň. Minulý týždeň sme kvôli technickej chybe odoslali reklamný mail aj zákazníkom, ktorí sa už odhlásili z databázy. Túto chybu sme ihneď zaregistrovali a opravili, takže sa už nebude opakovať. Určite to nebol zámer. :)

+