MojAndroid

Hoci sa to môže zdať pohoršujúce, dnes už má všetko nejakú cenu, dokonca aj človek. Nehovoríme samozrejme o návrate k otroctvu či obchodovaní s ľuďmi, ale o cene, ktorú má jednotlivec z pohľadu reklamy pre veľké internetové spoločnosti ako Facebook alebo Google. Táto cena sa dá zistiť pomocou webovej služby PrivacyFix, ktorú vytvorila známa antivírusová spoločnosť AVG. Jej autori však sami upozorňujú, že sa jedná predovšetkým o zábavný a informatívny spôsob zistenia svojej internetovej ceny a výsledky nemusia byť dokonale presné. V mnohých aspektoch sa totiž opierajú len o odhady, prepočty či finančné výsledky a PrivacyFix navyše nedokáže zohľadniť vo výsledku niektoré súčasti reklamných mechanizmy oboch spoločností. Každopádne je to však celkom zaujímavý spôsob ako zistiť svoju hodnotu na internete, ktorá sa dá navyše jednoducho porovnať s inými ľuďmi. Okrem toho dá používateľovi aj lepšiu predstavu o dostupnosti a zabezpečení jeho osobných dát na internete. O tom však bude reč nižšie, najprv si povedzme, čo to vlastne tá cena používateľa je a ako sa počíta.

Ako sa počíta cena používateľa

Cena používateľa je vlastne suma, ktorú za jeho internetové aktivity dostane Facebook alebo Google vo forme poplatkov od zadávateľov reklamy za obdobie jedného roka. Spôsob výpočtu tejto ceny sa u oboch spoločností trochu líši. V prípade Facebooku vychádza z aktuálnych finančných výsledkov spoločnosti, ktoré sú určené pre akcionárov a verejne dostupné. Na ich základe a kombináciou  viacerých ďalších faktorov sa snaží určiť, aká je hodnota konkrétneho používateľa pre sociálnu sieť. Veľmi dôležitá je v tomto smere predovšetkým lokácia, keďže regionálne rozdiely sa výrazne prejavujú vo viacerých aspektoch, hlavne spôsobe cielenia reklamy a jej forme, frekvencie jej využívania firmami a aj cene; ale tiež v príjmoch používateľov a ich nákupných zvyklostiach. Používateľ v Európe tak má po zohľadnení týchto regionálnych špecifík pre Facebook len 50% cenu v porovnaní s americkým, ale až 250% cenu v porovnaní s ázijským používateľom. Podstatným detailom je aj používateľovo pohlavie (ženy sú pre Facebook cennejšie ako muži, pretože u zadávateľov reklamy sú žiadanejšou cieľovou skupinou) a v neposlednom rade používateľova frekvencia využívania tejto sociálnej siete. Aplikácia ráta počet priateľov, počet„lajkov“ a počet príspevkov za mesiac. Snaží sa tak odhadnúť množstvo času, ktoré používateľ na Facebooku strávi a koľko reklám teda vidí. Dôležitým zdrojom dát pre PrivacyFix je aj používateľova aktivita na sieti, konkrétne príspevky, ktoré sa mu páčia a tiež jeho osobné údaje a informácie, ktoré o sebe sprístupňuje.

Nevýhodou, ktorá negatívne ovplyvňuje presnosť výsledku, sú však niektoré faktory, ktoré PrivacyFix nezohľadňuje. Sem patrí napríklad preferovaný spôsob prístupu na sociálnu sieť (mobil, alebo počítač), počet kliknutí na reklamné odkazy či cookies, ktoré Facebook a jeho partneri používajú na cielenie reklamy (ak ste ešte o cookies nepočuli, sú to malé dátové súbory, ktoré servery ukladajú skrz internetový prehliadač do počítača používateľa a niektoré internetové stránky ich rady využívajú na lepšie cielenie reklamy, keďže obsahujú údaje o jeho zvyklostiach).

V prípade Google je výpočet o niečo jednoduchší, nakoľko základný druh príjmov Google spočíva v poplatkoch, ktoré mu platia inzerenti za kliknutia na reklamy, zobrazujúce sa pri výsledkoch vyhľadávania. Existujú viaceré analýzy, ktoré sa na základe finančných výsledkov Google a ďalších údajov zaoberajú pomerom vyhľadávaní k počtu kliknutí na reklamné odkazy. Služba PrivacyFix teda zmeria počet vyhľadávaní, ktoré používateľ vykonal počas uplynulých 60 dní a pokúsi sa vypočítať a zohľadniť počet predpokladaných kliknutí na reklamy. Tento spôsob však má rovnako ako aj u Facebooku svoje nedostatky, keďže Google si niektoré vyhľadávané výrazy cení v poplatkoch za reklamu viac (napr. taký, ktorý označuje zriedkavú chorobu, ktorej liečenie si vyžaduje drahé lieky a vysoké náklady). Zjavnou nevýhodou je aj hrubý odhad kliknutí na reklamné odkazy, ktorý sa reálne u rôznych používateľov môže zásadne líšiť. Ak sme si teda vedomí nedostatkov a máme predstavu o spôsobe výpočtu našej ceny, poďme na samotný návod.

Ako teda zistiť svoju cenu

Takže, ak chcete zistiť, na koľko si vás cení Facebook, alebo Google, postup je nasledovný:

1. Choďte v prehliadači počítača na stránku PrivacyFix.com a kliknite na veľký zelený panel s nápisom Get AVG PrivacyFix for free. Postup by mal fungovať vo všetkých bežných prehliadačoch ako Opera či Firefox, my sme použili Chrome, do ktorého sme boli prihlásení (ak neviete, ako sa prihlásiť do Chrome, postup v slovenčine nájdete na tejto stránke)

PrivacyFix návod 1

2. Objaví sa vyskakovacie okno, informujúce o pridaní doplnku AVG PrivacyFix do prehliadača. Aplikácia potrebuje niekoľko citlivých povolení, napr. čítať a upravovať históriu prehliadania, pristupovať k údajom na webových stránkach, ku kartám a aktivite pri prehliadaní. Autori však uisťujú, že neslúži na zhromažďovanie alebo zdieľanie údajov o histórii prehliadania či cookies. Klikneme teda na Pridať.

PrivacyFix návod 2

3. Rozšírenie sa o malú chvíľu nainštaluje a prehliadač nás bude informovať o úspešnom pridaní. Po prekliknutí sa niekoľkými informačnými stránkami sa dostaneme na hlavnú obrazovku. Cenu v Google nám aplikácia vypočíta prakticky okamžite, pre vypočítanie ceny na Facebooku sa doň treba prihlásiť kliknutím na zelené tlačidlo s nápisom Log In.

PrivacyFix návod 3

4. Následne sme presmerovaní na Facebook, kde musíme odsúhlasiť prístup k množstvu informácií a tiež manažovanie zoznamu priateľov. Ako aplikácia informuje, je to nutné z dôvodu aby zistila, ktorí priatelia vidia naše príspevky. Všetky dáta však zostávajú v aplikácii a neuverejnia sa žiadne príspevky na nástenke, alebo v časovej osi.

PrivacyFix návod 4

5. Po odsúhlasení oboch povolení sa automaticky vrátime na domovskú obrazovku, kde služba konečne vypočíta aj našu cenu na Facebooku.

PrivacyFix návod 5

6. Okrem výpočtu našej ceny však PrivacyFix umožňuje tiež zistiť, ktoré údaje voľne zdieľame vo svojom Facebook účte a umožňuje rýchly prístup k zmene ich nastavení. Kliknutím na jedno z tlačidiel Fix sa dostaneme na stránku Facebooku, kde je možné povolenia spravovať. Vhodné je napríklad odstrániť staré nepoužívané aplikácie, ktoré majú prístup k Facebook účtu (Remove Old Apps). Stačí kliknúť na X pri aplikácii, ktorú už nepotrebujeme a vymaže sa.

PrivacyFix návod 6

Môžete tiež skontrolovať spájanie reklám s vaším profilom v rámci tejto sociálnej siete (In Facebook Ads). Keď totiž niečo na Facebooku „lajknete“, môže sa to spolu s vašou fotkou a označením, že sa vám to páči, objaviť vašim priateľom vo forme reklamy. Kliknutím na Fix sa to však dá zablokovať.

PrivacyFix návod 7

Po kliknutí budeme presmerovaní na Facebook, kde je potrebné zmeniť voľbu pod nápisom “Párovať moje spoločenské akcie s reklamami pre” na “Nikto”.

PrivacyFix návod 8

Okrem vymazania starých aplikácií a odstránenia reklám s naším menom však PrivacyFix umožňuje viac akcií, je možné napríklad vyčistiť svoju časovú os od nepotrebných príspevkov, alebo napríklad zablokovať vyhľadávanie svojich základných údajov na Facebooku Googlom. Podobné akcie umožňuje PrivacyFix vykonať aj na sociálnej sieti LinkedIn.

7. Ak ste si nevšimli svoju internetovú cenu pre Google pred prihlásením do Facebooku, môžete si ju pozrieť teraz, nachádza sa nižšie na stránke.

PrivacyFix návod 9

8. Za zmienku ešte stojí položka Tracking, nachádzajúca sa pod spomínanou položkou Google. Ukáže vám, ktoré reklamné spoločnosti (údajne ich je celosvetovo až 1200) sledujú vaše aktivity pomocou cookies v prehliadači a niekedy to môže byť celkom pekná zbierka. Jediným kliknutím na FIX ich môžete odstrániť.

PrivacyFix návod 9

9. Posledným prvkom, ktorý si spomenieme, sú Websites. Tu sa dozviete, ktoré vami navštívené stránky môžu zdieľať vaše osobné dáta s reklamnými spoločnosťami. V mojom prípade to bola napríklad známa stránka agentúry Bloomberg, kliknutím na FIX je možné odoslať mail so žiadosťou o odstránenie osobných informácií z databáz takýchto stránok.

PrivacyFix návod 11

PrivacyFix návod 12

Ako môžete vidieť, PrivacyFix je zaujímavou službou na zistenie nielen našej internetovej ceny, ale predovšetkým internetového zabezpečenia a súkromia. Vyskúšať môžete samozrejme aj aplikáciu pre Android, ktorá tiež ponúka široké možnosti nastavenia súkromia. Zostáva ešte dodať, že moja cena v Google je 172,80 eura, ale u Facebooku len žalostných 8,12 eura. Ako ste na tom vy? Pochváľte sa v komentároch:-)

Zdroj: businessinsider.com

9.5.2014

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+