Test komunikačného správania (Systém TEKOS) odhaľuje druh narušenej komunikačnej schopnosti u detí. Slúži na stanovenie rizika narušeného vývinu reči u detí v staršom veku na základe toho, ako 8 – 35 mesačné deti používajú slovné spojenia, gestá, aktívnu a pasívnu slovnú zásobu; či podľa toho, ako sa hrajú. Princípom systému je dotazníkový test pre rodičov, ktorí v papierovej alebo v elektronickej podobe vyplnia dotazník a TEKOS na základe odpovedí posúdi a vyhodnotí, či dieťa patrí k jednému zo štyroch komunikačných profilov. Test je určený odborníkom pracujúcim pri ranej starostlivosti o deti (psychológovia, logopédi, špeciálni pedagógovia, pediatri či zdravotné sestry).

zdroj: archív Svetlany Kapalkovej
TEKOS sa overoval na vzorke 1 715 slovenských detí z územia celého Slovenska. „Ak máme nástroj na vyhľadávanie a identifikovanie detí z pohľadu rizika, tieto deti a ich rodičia môžu byť zaradení do procesu ranej intervencie čo najskôr – už v období okolo tretieho roka. Nestráca sa tak čas čakaním a výrazne sa môže zlepšiť kvalita života samotných detí i rodiny z dlhodobejšej perspektívy, “ objasňuje prepojenie výskumu na prax Mgr. Svetlana Kapalková, PhD., z Katedry logopédie Pedagogickej fakulty UK. Jej tím v spolupráci s pracovníkmi Prešovskej univerzity pod vedením prof. Daniely Slančovej, CSc., vyvinul unikátny systém TEKOS v rokoch 2008 – 2010.

Článok vyšiel s podporou národného projektu PopVaT – Popularizácia vedy a techniky na Slovensku, ktorého cieľom je dosiahnuť zlepšenie vnímania a postavenia vedy v spoločnosti prostredníctvom popularizácie vedy a techniky.
Externe video Youtube: https://youtu.be/mLTMJbLxNx4