Operačný systém

Zariadenie Motorola Moto X4 ponúka svojim používateľom systém vo verzii Android 7.1.1 Nougat. Ide o kvázi “minuloročnú” verziu operačného systému, keďže najnovší Android Oreo ponúka aktuálne len minoritná skupina vybraných Android smartfónov, ktorým už výrobca priniesol aktualizáciu. Ide však stále o plnohodnotnú a kvalitne spracovanú verziu operačného systému s množstvom funkcií.

Oblasť, na ktorej by výrobca mohol zapracovať je úroveň bezpečnostnej aktualizácie, ktorá prichádza pre systém Android od spoločnosti Google. V našom zariadení bola najnovšia bezpečnostná aktualizácia k dátumu 1. september 2017. Koncom novembra by bolo vhodné aktualizovať aspoň na októbrovú, ak nie novembrovú bezpečnostnú aktualizáciu. Predsa len, nejde o najlacnejšie zariadenie a softvérová podpora je zrejme v očiach mnohých zákazníkov vskutku dôležitá.

Posledné riadky sú o to viac prekvapivé, že výrobca neponúka žiadnu mohutnú nadstavbu na svojom smartfóne. Až na pár kozmetických zmien a skvelých, praktických funkcií, Moto je k dispozícii zážitok v podstate čistého Androidu. Po prebudení vás privíta štandardná obrazovka uzamknutia s náhľadom vašich upozornení. Na nej sa už od výroby nachádza odkaz pre predinštalované aplikácie zo štandardného balíčka Google. Nechýba tiež odkaz na predinštalovanú aplikáciu Moto či Obchod Play.

Nadstavba? Len kozmetické zmeny

Po odomknutí zariadenia nájdete úplne vľavo karty Google Now, ktoré vám už aj na Slovensku prinesú okrem aktuálnych správ aj napríklad návrhy pre cestu MHD (vo vybraných mestách). Následne vás privíta domáca obrazovka s typickým kruhovým “Moto” widgetom, ktorý obsahuje percentuálny a grafický stav batérie, počasie, čas či dátum.

Okrem tejto obrazovky si pochopiteľne môžete vytvoriť aj ďalšie pre vaše aplikácie. Tie sú však prehľadne abecedne zoradené v menu s aplikáciami, ktoré sú k dispozícii gestom potiahnutím zdola – opäť ako v prípade čistého Androidu od spoločnosti Google. V danom menu je k dispozícii aj vyhľadávanie aplikácií a zobrazenie najpoužívanejších aplikácií. Nastavenia prostredia umožňujú následne zmenu tapety, pridanie mini aplikácií (widgetov) a takisto možnosť zobrazenia/nezobrazenia kariet Google Now či povolenie otáčania obrazovky (na šírku alebo na výšku) na štýl tabletu.

Notifikačná lišta sa zobrazí gestom pri potiahnutí zhora. Prvé potiahnutie zobrazí 6 základných skratiek a notifikácie či prechod do nastavení. Druhé potiahnutie zobrazí zvyšné skratky či voľbu pre zmenu používateľského konta. Ide o štandardné zobrazenie systému Android. V podobnom duchu sa nesie aj ponuka nastavení či známa klávesnica Gboard. Optimalizáciu prostredia zvládol výrobca na výbornú a ako už bolo spomenuté, smartfón nemal problém ani s náročnejším multitaskingom. Záseky či čakacia doba na načítanie sa nekoná.

27.11.2017