MojAndroid

Téma, ktorá úzko súvisí s uchovávaním všetkej komunikácie, ktorú ako zákazníci vedieme sa otvára ako pandorina skrinka v obdobiach, kedy vznikne verejne pertraktovaná diskusia ohľadne nejakého problému. Väčšinou, ak súdy rozhodnú v určitom sledovanom prípade, alebo sa ukáže prípad, s ktorým prídu novinári a rozvíri inak tajomnú hladinu skrytého sveta operátorov a ich tajných miestností.

V polovici roka 2014 sa objavila téma, ktorá otvorila oči aj tým najmenej zainteresovaným zákazníkom, pretože sa dozvedeli, o polročnom a ročnom uchovávaní údajov o akejkoľvek ich komunikácie. Pričom toto operátor robil povinne, voči každému zákazníkovi a to bez tohto, že by na to bol osobitný dôvod (ak odhliadneme od uloženej povinnosti v zákone o elektronických komunikáciách). Avšak tieto údaje sa uchovávali bez pohnútky v podobe sledovania danej osoby pre účely trestného stíhania, alebo podobného vážneho záujmu štátnych orgánov. Operátor uchovával počas šiestich mesiacov údaje o pripojení k internetu (vrátane e-mailu a telefonovania) a po dobu dvanástich mesiacov každú ďalšiu komunikáciu, teda aj telefonovanie a SMS správy.

Na zásah nášho Ústavného súdu prišlo k pozastaveniu účinnosti týchto ustanovení zákona o elektronických komunikáciách a práve doba uchovávania sa úplne odstránila.

Nedoriešené ostalo počas posledného roka, čo s údajmi, ktoré operátor zbieral ku dňu zákazu. Objavili sa totiž názory, že zmazať ich nemusí, teda zbieral ich legálne. Osobne sa prikláňam k názoru, že tieto dáta bolo nutné zmazať, pretože sa vyjadrila ich nezákonnosť, aj keď sa tak stalo až po tom, ako ich už mali vo svojej databáze.

Dôležitá poznámka smeruje aj k obsahu. Mnohé názory sa totiž naivne domnievajú, že uchovávané údaje obsahujú aj konkrétnu komunikáciu. Tak tomu však nebolo, no napriek tomu sa dalo až s 90% istotou stanoviť, kde sa daná osoba pohybuje, ako dlho a s kým volá a teda dal sa stanoviť okruh rodiny, známych alebo spolupracovníkov.

Dnes už operátor teda údaje o nás neuchováva po dobu dlhých mesiacov a bez osobitnej príčiny a zároveň na základe súhlasu súdu ich ani nesmie poskytovať. Čiže, ak Vaše údaje o veškerej komunikácii prúdia okrem smeru od nás k našim známym alebo obchodným partnerom aj iným smerom alebo k iným ušiam, máte vážny problém. Súd totiž vydáva súhlas iba v prípadoch, kedy je sledovanie komunikácie nutné, najmä pri trestných činoch. O tom sa samozrejme dozviete až následne.

A čo konkrétny rozsah údajov? Tu je, operátor dnes vie zadovážiť najmä údaje o:

  • telefónnom čísel volajúceho, vrátane kompletných osobných údajov, ktoré o Vás operátor má k dispozícii a má priradené k danému telefónnemu číslu,
  • časy a dĺžky hovorov,
  • IP adresa (dynamická a tiež statická),
  • lokalizačné údaje času a miesta hovoru,
  • užívateľské označenie účastníka v sieti internet,
  • adresy web stránok, ktoré ste navštívili alebo aj
  • IMEI účastníkov hovoru

Ak už pošlete SMS správu, uskutočníte hovor, alebo pošlete e-mail, operátor (a to nie len ten mobilný) vie získať a poskytnúť k tejto komunikácii detaily. Vždy však iba na základe súhlasu súdu. Operátor teda dáta o komunikácii už neuchováva automaticky, čo zásah do osobných údajov stavia do lepšieho svetla a ak zrovna nepáchate trestný čin, o  komunikácii vedia iba jej účastníci, nik iný.

Na túto citlivú tému sme sa pýtali aj našich mobilných operátorov. Ich oficiálne vyjadrenia k tejto téme prikladáme nižšie.

Orange: “Dnes už operátori nie sú povinní plošne uchovávať tzv. prevádzkové údaje, ktoré sa generujú pri využívaní tej ktorej elektronickej komunikačnej službe a to počas predpísanej doby a v predpísanej kvalite. Zásadná zmena legislatívy spočíva v tom, že orgán činný v trestnom konaní na základe príkazu súdu môže nariadiť operátorovi uchovávať údaje toho účastníka, resp. užívateľa služby, ktorý je identifikovaný v príkaze, a to iba po určitú časovo obmedzenú dobu. Ide teda o uchovávanie do budúcnosti od momentu doručenia príkazu súdu a selektívne vo vzťahu ku konkrétnemu užívateľovi.

O2: Vždy postupujeme v súlade s platnou legislatívou. Pre potreby fakturácie a prípadnej reklamácie prevádzkové údaje archivujeme, po uplynutí tohto účelu ich okamžite mažeme.”

4ka: “Spoločnosť SWAN Mobile, a.s., sa v tejto oblasti striktne riadi príslušnými predpismi legislatívy.”

Telekom:Slovak Telekom si aj v tomto smere plní všetky zákonné povinnosti.”

14.2.2016

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+