Keď sa rozprávame o elektromobiloch, emisiách, znečistení a budúcnosti automobilového priemyslu, často zabúdame na nákladnú dopravu. Práve kamióny sú tými dopravnými prostriedkami, ktoré výrazne znečisťujú ovzdušie a po našich cestách ich jazdí skutočne veľké množstvo. Aj preto sa začali spoločnosti predbiehať v tom, kto prinesie elektrické motory aj do tohto odvetvia cestnej prepravy. Zdá sa, že aktuálnym lídrom je Mercedes.
Hoci spoločnosť Tesla pred niekoľkými dňami priniesla informácie o tom, že pripravuje autonómne elektrické nákladné auto, ide ešte iba o plán, ktorý má od reality pomerne ďaleko. Na druhej strane, nemecká automobilka Mercedes už svoj prvý elektro-kamión má. Novinka nesie označenie Mercedes-Benz Urban eTruck a ide o vôbec prvý kamión s čisto elektrickým motorom, ktorý má už aj reálnu podobu.
Ťahač sa radí do kategórie stredne veľkých s hmotnostnou kapacitou 26 metrických ton. Aktuálne je veľkou prekážkou dojazd tohto kamiónu, ktorý je na úrovni iba 200 kilometrov. Vzhľadom na to, aké vzdialenosti kamióny pravidelne prekonávajú, ide o veľmi nízke číslo. Tiež je otázne, ako dlho sa bude nabíjať batéria, ktorá poháňa motor takto veľkého vozidla. Samozrejme, prínos pre životné prostredie je tiež nepopierateľný. Napriek tomu, že kamión bol už oficiálne predstavený, na komerčnú výrobu si budeme musieť ešte počkať do začiatku budúcej dekády. Výrobca predpokladá, že dovtedy by sa náklady na batériu mali znížiť 2,5-násobne a rovnakým faktorom by sa mala zvýšiť efektivita týchto akumulátorov.
Zdroj: Daimler Trucks via engadget
200 km na kamion je pri niektorych vyuzitiach az az… napr vela velkoskladov a skladov v a v okoli velkych miest vyuziva kamiony na prepravu tovaru na vzdialenosti akolo 30 max 50 km cely den hore a dole pricom kamion pri nakladani a vykladani stoji bezne aj tri hodiny… mat tak vysokokapacitnu nabijacku tak to je idealne riesenie podla mna a je to uz teraz dostacujuce…
Praveze to je nic, a ked si zoberieme do uvahy ze 200km je pri idealnych podmienkach, ktore v meste asi nenastanu. Chcem vidiet, ktory kamion 26t vykladaju a nakladaju 3 hodiny :D + ku tomu aj zasobovacie vozidla len meste najazdia viac ako 200km. Dalsia nevyhoda je vaha baterii. V kamionovej doprave sa pozera na kazdu tonu.
No vies, to co som napisal som si nevycucol z prsta, tak to je ;-) …. a navyse ja som nehovoril o zasobovacoch co idu do 50 obchodikov po celom meste a vsade vylozia po dve bednicky… zober si napr take tesco, v nejakom vecsom meste budu mat 4 hypermarkety a za mestom spolocny velkosklad cisto pre tieto 4 obchody, kamion sa nalozi na velkosklade, prejde 15 km, na rampe caka hodinu kym sa vobec dostane na radu a potom ho zacny vykladat…. toto je uplne bezne priatelko, a neviem co si myslel tymi idealnymi podmienkami ale ak chces tvrdit ze mozu nastat situacie kedy sa elektromotoru znizi dojazd kvoli premavke z 200 na 10 km, tak vazne pochybujem ze vies nieco o elektrine a alektromotoroch…. neviem co je tvojim zdrojom informacii ale ak tu chces argumentovat svojimi osobnymi dohadmi a presvedceniami tak v tomto pripade moc nepochodis :-)
Tak napriklad dojazd moze ovplyvnit vaha vozidla lebo je rozdiel ked pohana 12t a potom 26t, dalej zrychlovanie, rychlost jazdy, klimatizacia, stupania do kopcov, zapnute osvetlenie, poveternostne podmienky, atd. Takze idealne podmienky su: dialnica, konst. rychlost, bez stúpania, vypnuta klima, nízka váha nákladu, bezvetrie. Teraz tesco kvôli eTruckom bude premiestnovat sklady :D ved to je uplne nerealne a ked si ku tomu zoberieme buducu cenu eTrucku tak to bude pre vacsninu firiem neekonomicke. Z toho co si napisal vidim iba slnieckarske dohady, ked budes mat overene informacie o logistike napr. tesca tak napis.
Ja to osobne zakladam na realnych informaciach o logistike velkoobchodov a moju podporu tomuto vozidlu som zalozil na tychto realnych faktoch….. je dojazd 200 km na medzinarodne trasy malo? Samozrejme, to je este slabe slovo. Ale na ten pripad pouzitia, ktory som popisal vyssie, je to viac nez dost… musis si uvedomit, ze tie faktory ktore si popisal ty, ktore sice maju obrovsky dopad na dojazd vozidiel, nemaju vsetky tak rapidny dopad na dojazd elektromotorov ako si myslis… HLAVNE NIE V TOM POUZITI KTORE TAK ZDORAZNUJEM….. a navyse pri pouziti takehoto elektrotahaca na tieto male presuny je obrovsky potencial na setrenie nakladov spojenych s prevadzkou… okrem setrenia na palive je rovnako velkym prinosom spolahlivost a ovela mensi servis elektromobilov oproti spalovaciemu tahacu…. fakt nechcem urazat lebo neviem odkial beries tu sebaistotu ze veci nie su ako hovorim ale skus si nieco pozistovat o logistike velkoobchodnych retazcom a prevadzke elektromotorov a som si isty ze sa ti nazor trochu upravi …. neboj, ak na internetovej diskusii nebudes hejtovat, gule ti neodpadnu ;-)
Tie faktory co som napisal su pravdive, a tak isto ako sa týkajú spaľovacích motorov tak isto sa týkaju aj elektromotorov. Kedze toto je prvy “prototyp” eTrucku tak neexistuje ziaden test dojazdu ale ked si pozries test dojazdu tesly tak zistis ze tie udaje o dojazde sa menia podla stýlu jazdy a to je nepopieratelný fakt. Keby mala tesla este tahat vozik a hmotnosti 2t tak by sa ten dojazd zase znizil. Ked si vsimnes tak ten valnik (nie tahac) nema ani len búdu na korbe takze tych 200km plati pri prázdom vozidle, takze ked tam nalozis pomaly 12-14t nákladu, tak sa dojazd urcite zmensi. A k tej logistike – tie kamiony jazdia mozno male vzdialenosti ale na viacej otociek – to znamena ze ten kamion a vodica chcu vyuzit na 100%, lebo keby mal viacej stat ako pracovat tak sa to tej firme neoplati. Tieto eTrucky budu realne pouzitelne az ked pokroci technologia (tak ako napisal MB) keby si mysleli ze to staci tak by to hned uviedli na trh ale na rozdiel od teba si uvedomuju aka je realita. Ja nikoho nehejtujem, pisem sem vlastny nazor na zaklade z mojich skusenoti v doprave.
Okej, teraz si ma presvedcil ze nevies o com hovoris :D tato debata s tebou pre mna straca vyznam ….
Len pre tvoju informaciu, ano, tie kamiony viacej stoja ako jazdia, to je realita logistickej dokonalosti ;-)
Ty sam nevies o com hovoris, ked som zbezne kukol YT a par portalov vsade pisali ze je to málo a vedia com hovoria lebo s tým pracuju, ale tu na slovensku je vela ITckarov ako si ty, co vsetko od pocitaca vedia ale v skutocnosti nevedia, skus sa zamestnat ako vodic a casom pochopis. Este jedna vec nie je to tahac ale valnik aby si nabuduce vedel o com pises :)
Mile od teba ze si myslis o kazdom koho zaujmaju technologie ze je ITckar :D … rozumiem aj tvojmu nadseniu ak ma niekto rovnaky nazor ako ty… ale nezabudaj, nie vsetci ludia na nete su odbornici ;-) … a som strasne rad ze ma tak poznas ze a vies co viem a co nie, vzdy rad stretnem v diskusiach spriaznenu dusu :D
no vsak ty to nadsenie nepoznas lebo s tebou nikto nesuhlasi :D No vsak na nete su vsetci “odbornici” hlavne taký co komentuju tak casto ze si musia robit profil na DISQUS :D
Celkom rad si na nete s niekym inteligentnym vymenim nazor a mat profil na disqus je na to idealny nastroj kedze je to dost rozsirene… to uz musi byt clovek fakt trochu psychicky labilny ked sa snazi niekomu za to posmievat :D … napriek tomu, ze to z pociatku naozaj nebolo mojim zamerom mam pocit, ze som ta nasral svojim na faktoch zalozenym nazorom… ale nakoniec, mozno aj vdaka tvojim tupym komentom a “neoblomnym” faktom, som sa velmi dobre zabavil, za to ti dakujem ;-) … ale tato koncerzacia ma uz nudi, ako som aj vyzsie naznacil… uz nemam za potrebne obhajovat pred tebou moj osobny nazor… ak po tom velmi tuzis, mozeme v nej pokracovat vymienanim urazok a dokazovanim si, koho penis a ego je vecsie… je to na tebe ;-)
Pises tu o tom ake fakty si dal, pritom su to tiez len tvoje osobne dohady a presvedcenia a ziadne potrvrdene informacie, takze odzaciatku je to slovo proti slovu ale nejako si stale myslis ze to tvoje vzdy pravda, ja som sa tiez trochu pobavil i ked najskor som bol prekvapeny aky sisi sebaistý a ako si hned honkas svoje ego, tak som potom pristupil na tu “hru”, ktoru si zacal. Ked mam pravdu povedat toto je asi moj prvy komentar na mojandroid.sk, a neprisiel som si sem zvysovat sebavedomie jak ty ale napisat ako sa veci maju, a koniec koncov aj mercedes sam uznal ze 200Km je malo a preto zacne eTruck predavat az ked bude dostupna lepsia technologia. Tak a teraz napis nieco kde si nebudes honkat svoje ego, ja som tu skoncil.
Pocuj, bud sa nauc citat s porozumenim alebo nech je toto aj tvoja posledna diskusia na nete… lebo ak aj inde vyskakujes na kazdeho kto nezdiela tvoj nazor tak takych fajnsmekrov je na nete uz dost a dalsieho netreba… fakty ktore som uviedol su pravda, z praxe…. preto sa ich nebojim prezentovat… to co som pisal v povodnom komente by som si obhajil pred hocikym v rozumnej diskusii… vies preco do teba rypem? Lebo si si ani ten prvy koment poriadne neprecital a dristas v com vsetkom sa mylim a ako to je v skutocnosti… ak si tam nieco nepochopil, mohol si sa spytat alebo rozumne oponovat… uz v tvojej prvej odpovedi nemyslis na rekuperaciu brzdnej energie, led osvetletie, pleties si cas cakania kamionu na rampe s casom vykladania/nakladania, pleties si zasobovacie vozidlo s pripadom pouzitia ktory som pouzil…. v dalsich spochybnujes realnu logistiku velkoobchodnych sieti na zaklade neviem coho, ani si neuviedol… presne preto do teba hustim… lebo ani nereagujes na to co pisem ale ides si cokolvek co je proti aj ked sa to mojho komentu ani netyka… nebudem tu pisat ze ja sam jazdim s kamionom lebo to tak nie je, ale ties som si tie veci nevytiahol z klobuka ani z nejakeho internetoveho fora… znovu opakukem ze to mam z praxe a moze ti byt jedno z akej… na to pouzitie o ktorom hovorim je 200 km dojazd az az a to je fakt…
S nepopierateľným prínosom pre životné prostredie by som asi bol opatrný. Záleží na tom ako sa vyrába elektrická energia, bude pochádzať z tepelnej elektrárne, tak veľkým prínosom to nebude. Iste je to budúcnosť, ale veľa sa píše len o A, ale nepíše sa o B.
Presne tak .. a nehovoriac o tom aký má dopad na prírodu výroba tých batérií
A preco nepouziju vodikovy generator?
Ved tam sedí vodič, tak to asi nieje úplne autonómne vozidlo.