SMS lístok vo vlakoch sa rozširuje a zjednodušuje. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) v júni spúšťa novú celoslovenskú službu na všetky osobné vlaky s výnimkou tatranských električiek a zubačiek. Cestujúci budú mať na výber 20-minútový SMS lístok za 1,30 eur, 60-minútový lístok za 2,50 eur alebo 180-minútový lístok na bezplatnú prepravu za 0,30 eur. SMS lístky sú dostupné pre zákazníkov všetkých slovenských operátorov (Orange Slovensko, Slovak Telekom, O2 Slovakia, SWAN Mobile – 4ka).
„Po vyhodnotení pilotnej prevádzky SMS predaja na tratiach Trnava – Kúty, Čadca – Makov a Humenné – Stakčín sme sa rozhodli nákup maximálne zjednodušiť. Nebude treba si pamätať ani zisťovať čísla staníc. Typ lístka si cestujúci zvolí jedným znakom v SMS, ktorú pošle na číslo 2255. Následne dostane do dvoch minút SMS s cestovným lístkom. Pred vypršaním platnosti lístka príde cestujúcemu na mobil upozornenie o možnosti jeho predĺženia,“ vysvetľuje riaditeľ úseku obchodu a člen predstavenstva Karol Martinček. „Výhodou pre cestujúceho je, že na stanici bez predaja cestovných lístkov môže s SMS lístkom nastúpiť do vlaku a nemusí vyhľadať vlakvedúceho. V staniciach s otvorenými pokladnicami sa zas vyhne čakaniu,“dodáva.
Súčasný SMS lístok na troch tratiach Trnava – Kúty, Čadca – Makov a Humenné – Stakčín bude zrušený 10. júna, nový celoslovenský SMS lístok začne platiť od 11. júna. Cestujúci vo Vysokých Tatrách budú môcť ďalej využívať časový lístok na tatranské električky a zubačky s číslom 2233, ktorý funguje už od roku 2014, a jeho podmienky sa nemenia. K dispozícii bude tiež aplikácia „ZSSK SMS lístok“ pre smartfóny a tablety s operačnými systémami Android a iOS dostupná v Google Play a iTunes Apple. Nový SMS lístok bude platiť v spojoch kategórie osobný vlak, čo je výrazná väčšina vlakov prevádzkovaných ZSSK. Viac než štyri pätiny vlakov prevádzkovaných ZSSK sú práve osobné vlaky.
Vlaky premávajúce na troch zmienených pilotných tratiach boli až doposiaľ označené oranžovými a červenými nálepkami. Tie usmerňovali cestujúcich, v ktorom vozni je možné kúpiť si lístok. Od systému nálepiek však ZSSK teraz upúšťa.
„Nálepky nebudeme rozširovať na celé Slovensko a tam, kde doteraz boli, ich prestávame používať. Aj v tomto prípade chceme cestovanie zjednodušovať,“ poznamenáva K. Martinček.
Naďalej platí, že ak cestujúci nastupuje do vlaku na stanici, kde nie je otvorená pokladnica, môže si zabezpečiť lístok vo vlaku bez prirážky. Potrebné je však aktívne vyhľadať vlakvedúceho, nestačí počkať, kým príde sám.
Novinka vo forme SMS lístkov pre celé Slovensko značne odbremení okienka na vlakových staniciach a uľahčí cestovanie tým, ktorí na stanicu príde tesne pred odchodom vlaku. Výhodou je mobilná aplikácia, ktorá bude plne podporovať zakúpenie SMS lístka. Službu po jej spustení otestujeme a dáme vám vedieť, ako sa nám pozdáva a kde sú jej nedostatky.
Zdroj: ZSSK