MojAndroid

Jednou z problémových oblastí telekomunikačného trhu, ktorá by si zaslúžila výraznejšiu pozornosť štátnych inštitúcií, sú audiotexové čísla. Podrobne sa tejto téme venujeme v najnovšom čísle Android Magazínu, ktorý vyjde už o niekoľko dní, preto len v skratke zopakujeme, že sa jedná o čísla so zvýšenou tarifikáciou, pričom volajúci môže za minútu takéhoto hovoru zaplatiť aj dve či tri eurá.

Audiotexové čísla sú využívané vo viacerých oblastiach, ale zrejme najviac sú v povedomí ľudí zafixované v súvislosti s rôznymi televíznymi hrami, kvízmi či ezotericky ladenými reláciami, v ktorých divákom „pomáhajú“ veštkyne a liečitelia. To sú však prípady, kedy je volajúci na vyššiu tarifikáciu upozornený aspoň na televíznej obrazovke. Horší prípad nastáva, ak audiotexové číslo chcú využiť podvodníci na rýchle a neoprávnené obohatenie. Typickým prípadom môže byť hľadanie zamestnania na pracovných portáloch, alebo inzeráty s výhodnou ponukou nejakého tovaru. Nájdu sa totiž „podnikavci“, ktorí ako kontakt uvedú audiotexové číslo a nepozorní volajúci sa potom už len môže diviť nad nečakanou výškou svojej faktúry.

Mnohým podobným problémom by sa pritom dalo predísť veľmi ľahko, keby bol volajúci jednoducho v úvode hovoru pred začiatkom jeho spoplatňovania upozornený na zvýšenú tarifikáciu. Myšlienka to pritom vôbec nie je nová, Skupina poslancov zo strany OĽaNO ešte koncom roka 2012 v parlamente navrhovala, aby v novele zákona č. 351/2011 Z. z. o elektronických komunikáciách bolo nariadenie, na základe ktorého by sa telefonujúci pri volaní na audiotexovú linku ešte pred začiatkom spoplatňovania dozvedel, že hovor je spoplatnený vyššou tarifou s presným uvedením ceny. Poslanci vtedy svoj návrh odôvodňovali nutnosťou poskytnutia jasných a presných informácií o povahe a podmienkach poskytovanej služby, pričom osobitný zreteľ mal byť kladený na ľudí, ktorí sú týmto spôsobom zraniteľnejší napríklad z dôvodu veku, dôverčivosti či duševnej poruchy. Vtedy bol ich návrh parlamentom zamietnutý v treťom čítaní, opakovaný návrh, podaný v auguste 2013, nebol parlamentom posunutý ani do druhého čítania. Zdá sa teda, že väčšina našich zákonodarcov ryžovanie podvodníkov na nič netušiacich ľuďoch za problém nepovažuje.

Opraty do svojich rúk sa nakoniec rozhodol zobrať Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb (regulačný úrad – RÚ). Ten zverejnil návrh nového všeobecného povolenia na poskytovanie elektronických komunikačných sietí alebo služieb, ktorý obsahuje niekoľko nových povinností pre telekomunikačných operátorov. Jednou z novonavrhovaných povinností je aj povinnosť poskytovateľov verejnej telefónnej služby zabezpečiť pri službách s osobitnými cenovými podmienkami, aby pred spojením volania bolo uvedené bezplatné slovné hlasové oznámenie v slovenskom jazyku o tom, že účastník volá na službu so zvýšenou tarifou. Po skončení hlasového oznámenia bude mať volajúci minimálne tri sekundy na ukončenie hovoru bez toho, aby nastalo spoplatnenie hovoru.

Návrh tohto nového všeobecného povolenia je momentálne v 30-dňovej lehote pripomienkovania zo strany verejnosti a operátorov, takže jeho finálna podoba sa ešte môže zmeniť. Každopádne, je to vítaný a potrebný krok k zmierneniu nebezpečenstva, ktoré na bežných používateľov číha v oblasti audiotexových volaní a RÚ si za túto svoju iniciatívu zaslúži pochvalu.

Ďalšiu pochvalu, hoci zatiaľ len čiastkovú, si regulačný úrad zaslúži za výzvu na zrušenie poplatku za prenos telefónneho čísla, ktorú adresoval operátorom. Ozývajú sa síce hlasy, že RÚ už mal priamo zakročiť a poplatky zrušiť, resp. regulovať, jeho predstavitelia však tvrdia, že sa jedná o „beh na dlhú trať“. Predchodca RÚ, telekomunikačný úrad, sa o uzákonenie zákazu tohto poplatku snažil už v roku 2009, jeho iniciatívu však vtedy zastavila legislatívna rada vlády. Nový návrh regulácie poplatkov regulačný úrad podľa vlastného vyjadrenia už pripravuje, ale súbežne s tým sa operátorov snaží presvedčiť, aby od poplatkov sami upustili. Každopádne, či to už bude dobrovoľne alebo „nasilu“, veríme že poplatok za prenesenie čísla sa už konečne definitívne stane minulosťou, pretože takýto anachronizmus nepatrí na súčasný dynamický mobilný trh.

Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb teda za obidve iniciatívy – hlasové upozornenie na audiotexové číslo a výzvu na zrušenie poplatku za prenos čísla – chválime a veríme, že sa mu čoskoro obe podarí plne presadiť v praxi. Práce mu však neubudne ani potom, okrem iného bude musieť dohliadnuť na bezproblémový štart štvrtého operátora, ktorého nástup sa očakáva už na jeseň.

16.6.2014

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+