Vývojári a spoločnosti, stojace za mnohými známymi aplikáciami, niekedy prichádzajú so zmenami, ktoré mnohí používatelia nevítajú práve nadšene. Vývojári sú však natoľko presvedčení o správnosti svojej vízie, marketingovom zámere a tak veľmi sa spoliehajú na obľúbenosť svojej aplikácie a neohrozenosť jej postavenia, že sa neboja riskovať nevôľu ľudí a doslova ich nútia k výrazným zmenám.
Typickým príkladom môže byť zmena vzhľadu a používateľského rozhrania aplikácií. Týmto je známa napríklad spoločnosť Google, ktorá zvykne meniť vzhľad a dizajn svojich aplikácií častejšie než by bolo milé a mnohí menej skúsení používatelia môžu byť z toho zmätení. Za posledné roky sa takto zmenilo rozhranie služieb Gmail, Youtube, Google+ či obchod Play a v mnohých prípadoch by sa dalo diskutovať, či šlo skutočne o zmenu k lepšiemu.
Apple
K radikálnej zmene pristúpila aj spoločnosť Apple s novým jednoduchým dizajnom v operačnom systéme iOS 7, no a rozprávať o zmenách vo Windows 8 by asi bolo nosením dreva do lesa. Skrátka, IT spoločnosti akoby boli skalopevne presvedčené, že zákazníci každých pár rokov túžia po drastickej zmene dizajnu, pritom z reakcií svojich známych a mnohých ľudí na internetových fórach by som sa ja osobne skôr prikláňal k názoru, že väčšina je v tomto smere skôr konzervatívna a výrazné zmeny používateľského rozhrania má sklony odmietať.
Microsoft
Inými príkladmi môže byť odoberanie, či naopak, nanucovanie niektorých funkcií v aplikáciách. Zvykli ste si napríklad za dlhé roky, že všetko podstatné vo Windowse nájdete pod tlačidlom Štart a nechcete svoje návyky meniť? Nuž, Microsoft bol presvedčený o opaku a svoju víziu sa snažil nešetrne nanútiť aj používateľom. V tomto prípade však škaredo narazil, o čom svedčia slabé čísla predaja Windows 8 a chystaný návrat tlačidla Štart vo Windows 9.
Vývojári a spoločnosti však akoby boli nepoučiteľní a stále sa snažia používateľov nútiť k niečomu novému a nezriedka výrazne rozdielnemu. Nestačí im, že používateľom nútia nový vzhľad, dizajn, funkcie či rozhranie. Chcú ich prinútiť inštalovať rovno celé nové aplikácie, aby vôbec mohli používať to, na čo im predtým v pohode stačila jediná aplikácia.
Rozdeľuj (aplikácie) a panuj…
Jedným z nových trendov u mobilných aplikácií je totiž ich delenie. Znamená to, že funkcie, ktoré boli predtým obsiahnuté v jednej aplikácii, rozdelia vývojári do dvoch, ale niekedy aj viacerých aplikácií. Tento jav sa aktuálne týka hlavne Facebooku, ktorý pred časom vydal samostatnú aplikáciu na chat s názvom Facebook Messenger. Tá bola spočiatku dobrovoľnou a nainštaloval si ju len ten, kto chcel vyskúšať niečo nové. Časom ale Facebook začal túto aplikáciu nanucovať používateľom so slabšími zariadeniami ako “lepšiu alternatívu”. No a od tohto týždňa sa postupne stáva povinnou a nevyhnutnou pre každého používateľa, ktorý chce z mobilu posielať Facebook správy a nemieni využívať mobilnú stránku m.facebook.com. Po najnovšej aktualizácii Facebook aplikácie sa totiž mnohým používateľom zobrazujú upozornenia, že nebudú vidieť prichádzajúce správy a nebudú ich môcť ani posielať, ak si nenainštalujú samostatnú aplikáciu Messenger. Postupne, v nasledujúcich mesiacoch by takéto upozornenie mali dostať všetci používatelia mobilnej aplikácie Facebook, ktorých tak modrý gigant chce silou-mocou prinútiť používať svoj Messenger.
Mnohí používatelia sa pritom na takéto riešenie sťažujú a jednoducho nechcú mať v mobile zbytočne nainštalované dve aplikácie. Navyše, mnohí sa na Messenger sťažujú pre vysokú spotrebu systémových prostriedkov, nadmerné vybíjanie batérie a zaťažovanie pamäte RAM. Ďalším zase prekáža množstvo oprávnení, ktoré Messenger vyžaduje pri inštalácii a ktoré mu umožňujú prístup prakticky ku všetkému.
Predstavitelia spoločnosti sa vyhovárajú, že to inak nejde, že aplikácia si na základe pravidiel operačného systému Android musí pri inštalácii vyžiadať oprávnenia na všetky úkony, ktoré by od nej používateľ mohol požadovať. Zároveň sa používateľov snažia ubezpečiť, že oprávnenia nebudú nijako zneužité. Stačí sa však rozpamätať na nedávnu aférku s tzv. psychologickým experimentom, kedy sa Facebook cielene zahrával s emóciami tisícov používateľov, ktorí o tom neboli nijako informovaní. A podozrenie je na svete…
Kvôli týmto zmenám je momentálne Facebook celosvetovo kritizovaný a výnimkou nie sú samozrejme ani slovenskí používatelia – hoci Facebook začal výraznejšie nanucovať Messenger používateľom len tento týždeň, v obchode Google Play už teraz nájdete veľa negatívnych komentárov od ľudí, ktorí s tým nie sú spokojní a svoj nesúhlas dávajú jasne najavo komentármi aj slabým hodnotením aplikácie. Facebooku však zatiaľ kritické hlasy viditeľne nevadia a naďalej trvá na svojej koncepcii dvoch samostatných aplikácií.
Facebook v tom nie je sám
Prirodzene, Facebooku by sme krivdili, keby sme tvrdili, že je prvý alebo jediný, kto sa snaží rozdeliť funkcie, predtým obsiahnuté v jednej aplikácii, do viacerých. Niečo podobné sa deje aj so známou službou Foursquare, ktorá sa tiež rozdelila na dve aplikácie – pôvodnú Foursquare a novší Swarm. Ak chce používateľ vykonávať check-iny tak ako doteraz, musí mať v smartfóne nainštalované obe aplikácie. Cieľom vývojárov je pritom úplne zmeniť zameranie aplikácie Foursquare a premeniť ju na akýsi vyhľadávač zaujímavých miest a turistického sprievodcu typu Trip Advisor. Reakcie používateľov sú zatiaľ zmiešané a na Google Play opäť môžeme vidieť množstvo negatívnych komentárov.
Aktívnym používateľov Foursquare, bol aj náš šéfredaktor Mišo Chabada, ale pre nútenie zo strany vývojárov na inštaláciu ďalšej aplikácie sa ju rozhodol odinštalovať. Ako sám hovorí, po mesiaci si odvykol od check-inov a momentálne ani neuvažuje nad opätovnou inštaláciou. Podobne zmýšľajúcich používateľov je veľa, mnohí svoje skoncovanie s Foursquare oznámili v komentároch v Google Play a jeden, ktorý mal na konte až 3044 check-inov, dokonca napísal aplikácii trefný list na rozlúčku (v angličtine).
Aj Google má skúsenosti s delením aplikácií, hoci v tomto prípade to bolo trochu inak. Možno si ešte spomínate na aplikáciu Quickoffice, jeden z najobľúbenejších kancelárskych balíkov pre Android. Od pôvodných vývojárov ju pred dvomi rokmi odkúpil práve Google, ktorý ju sprístupnil v obchode Play zadarmo. Ako sa však ukázalo, internetovému gigantovi nešlo ani tak o samotnú aplikáciu, ako skôr o jej funkcie, hlavne schopnosť konvertovať dokumenty Microsoft Office do rôznych formátov. Všetky žiaduce funkcie tak Google postupne implementoval do svojich troch aplikácií Tabuľky, Dokumenty a Prezentácie, pričom samotný Quickoffice zrušil a z obchodu Play odstránil. Používatelia tak po novom musia namiesto Quickoffice využívať tri aplikácie Googlu, prípadne využiť nejakú alternatívu, napr. WPS Office (pôvodne Kingsoft Office). Kompletného balíka Quickoffice je však škoda, keďže bol obľúbený u veľkej skupiny používateľov.
Záver
Ťažko povedať, ako sa celá táto kauza bude vyvíjať a či Facebook na základe množstva negatívnych reakcií zmení svoje postoje. Isté však je, že si je vedomý svojej sily a snaží sa testovať, čo všetko si voči používateľom môže dovoliť a pokiaľ až môže zájsť. Táto hra s ohňom sa mu však nemusí vyplatiť.
V histórii sme videli viacero IT spoločností, ktoré sa cítili silné, neohrozené a sebavedome si mysleli, že budú donekonečna diktovať trendy a davy užívateľov ich budú poslúchať a nasledovať. Lenže takýto pocit môže byť veľmi zradný a falošný. Svoje by o tom vedela povedať Nokia, ktorá z postu najväčšieho výrobcu mobilov i smartfónov behom pár rokov padla až na samé dno. Podobných príkladov, kedy IT spoločnosti museli ustúpiť zo svojich pozícií, je možné uviesť viacero, napríklad BlackBerry, Alcatel, IBM či HP, ktoré prišlo o post najväčšieho výrobcu počítačov, ruší pracovné miesta a prechádza bolestivým procesom reštrukturalizácie. No a spokojní určite nemôžu byť ani v Microsofte, ktorému sa stále nedarí poriadne presadiť v mobilnej oblasti a tápa aj pri bežných počítačoch.
Niekedy sa proste zdá, že vývojári si dôveru používateľov vôbec nevážia a svoje vízie, plány a marketingové úmysly presadzujú veľmi bezohľadne. Toto je však skutočne nebezpečný trend, ktorý sa im môže vypomstiť. Najlepšie to podľa mňa vystihol Michal Štencl, CEO spoločnosti Sygic, ktorý v nedávnom rozhovore o akvizícii BE-ON-ROAD mimo iného uviedol, že lojalita používateľov k aplikáciám je veľmi malá. Vidieť to napríklad na messengeroch, bolo tu ICQ, potom Skype, teraz je tu WhatsApp či Viber. Veľa robí emočná používateľská skúsenosť a trendy. Teraz je v móde a „in“ Facebook, už zajtra sa však môže objaviť nová služba, ktorá ho časom prevalcuje a odsunie na prepadlisko dejín.
Používatelia dnes majú totiž na výber obrovské množstvo aplikácií a internetových služieb a ďalšie stále pribúdajú. Ak nebudú spokojní s produktom, v tomto prípade s aplikáciou, proste pôjdu inam a budú hľadať alternatívu. Ak bude takýchto používateľov priveľa, vývojári si samozrejme uvedomia svoju chybu a urobia krok späť, lenže už môže byť neskoro. Pochopiteľne, rozdelenie funkcionality pôvodnej Facebook aplikácie medzi dve s najväčšou pravdepodobnosťou nespôsobí masívny odliv používateľov, ak však bude najväčšia sociálna sieť pokračovať v podobných diskutabilných krokoch a nanucovaní služieb, postupne si môže sama pod sebou odpíliť konár.