Neodolal som a dve nové povinnosti, ktoré nás pri Kódexe stretnú v budúcnosti sú zaujímavé. Aj keď sa združenie operátorov bráni, nový návrh kritizuje, najmä pre nedôsledné presadzovanie 5G sietí, pre koncového užívateľa tu máme dve novinky.
Informácie pred uzatvorením zmluvy s operátorom
Kódex elektronickej komunikácie prináša nové, doteraz nesprísňované informácie, ktoré bude musieť každý operátor (mobilný alebo poskytujúci internetové služby) svojmu zákazníkovi podať, a to ešte pred tým, ako s ním zmluvu uzatvorí. Ako zákazník dostanem nasledovný súbor informácií:
- informácia o kvalite vybranej služby, ako je latencia, jitter alebo napríklad stratovosť paketov pri internetových službách,
- aké opatrenia a najmä kompenzácie zavedie operátor (poskytovateľ služby), ak nebude služba dodaná v deklarovanej kvalite,
- presný rozpis ceny za vybranú službu, dodatočné ceny za prečerpané objemy a tiež presné vymedzenie zúčtovacieho obdobia,
- ak je predmetom predaja aj hardvér, operátor musí jasne oddeliť cenu za službu a cenu za zariadenie a toto uviesť zákazníkovi,
- podrobnosti o servise, záruke a poplatkoch za výkon zásahov,
- dĺžka trvania zmluvy a spôsoby a podmienky jej predlžovania,
- všetky poplatky a ich výšku, ktoré súvisia so zmenou operátora a tiež
- informáciu o práve neuvádzať vo verejnom zozname svoje osobné údaje.
Iste, mnohé informácie už dnes nie je problém dohľadať a spojiť si ich pred tým, ako uzatvorím s operátorom zmluvu. Kódex a jeho tvorcovia však predpokladajú, že takéto správanie je typické pre nízke percento zákazníkov a mnohí uzatvoria zmluvu dokonca so sprostredkovateľom a lebo priamo v predajni s minimálnym rozsahom informácií.Do akej miery sa tento stav zmení navrhovanými informačnými povinnosťami zrejme vyhodnotí až štatistika alebo počet nespokojných klientov po nadobudnutí účinnosti nového Kódexu.
Nezávislý nástroj na porovnanie ponúk operátorov
Druhá novinka je spojená s nástrojmi, ktoré dnes suplujú mnohé internetové portáli. Sú nimi porovnania služieb, napríklad tarify od operátorov. Kódex totiž prináša povinnosť pre národného regulátora, ktorým je u nás Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb, aby zabezpečil pre zákazníkov bezplatne nástroj, ktorý dokáže nezávisle porovnávať ponuky na trhu.
V praxi by teda mal existovať minimálne jeden nástroj, ktorého tvorcovia môžu byť aj súkromné subjekty, cez ktorý môžem porovnať vybrané služby od vybraných operátorov na našom trhu. Každý tvorca takého nástroja môže náš regulačný úrad požiadať o osvedčenie svojej nezávislosti a toho, že spĺňa požadované vlastnosti na porovnávanie a informačné povinnosti. Medzi inými, bude musieť definovať svoje personálne pozadie, aby sa dalo identifikovať, kto je autorom daného nástroja. Samozrejme, jeho hlavná úloha a funkcia spočíva v porovnaní mnou vybraného produktu alebo služby naprieč celým trhom.
Tieto dva nové prvky ma zaujali z nového Kódexu najviac. Sám očakávam, že operátori, ktorí s textom nie sú spokojní, vyvinú ešte aktivity, aby ho buď zmenili alebo oddialili jeho prijatie. To isté sa v zásade stalo v prípade zrušenia roamingu, kedy sme na jeho definitívne zrušenie čakali štyri roky navyše, od prvého zrušenia až do júna minulého roku.