MojAndroid

Najznámejší webový vyhľadávač Google si pre seba necháva čoraz väčšiu časť internetovej prevádzky. Až pri dvoch tretinách dopytov a vyhľadávaní v roku 2020 používatelia neklikli na žiaden z ponúkaných výsledkov vo forme webových stránok. Inak povedané, vôbec neopustili webový priestor vyhľadávača Google. Informuje o tom nová štúdia, na ktorú upozornil portál BusinessInsider.

Pre prevádzkovateľov webových stránok táto skutočnosť začína byť veľkým problémom. Google priamo do svojho vyhľadávača vyťahuje relevantné informácie zo stránok, ktoré potom zobrazuje úplne na vrchu ešte pred samotnými odkazmi. To spôsobuje, že tvorcom obsahu klesá návštevnosť, čo je zase priamo spojené s poklesom príjmov, či už z reklamy alebo predaja služieb a produktov.

Dlhodobá kritika kvôli zneužívaniu postavenia

Za tieto praktiky sa na Google už dlhodobo valí vlna kritiky a v súvislosti so zobrazovaním obsahu od spravodajských médií bol dokonca vyvolaný taký tlak, že spoločnosť musela ustúpiť. S viac ako 200 celosvetovými médiami bola uzatvorená zmluva a Google im bude platiť za používanie obsahu. V celkovom kontexte však ide iba o vrchol ľadovca.

Jadrom problému je podľa kritikov to, že vyhľadávač Google má majoritné postavenie na trhu, ktoré už dlhodobo efektívne zneužíva. Rôznymi viac či menej priamočiarymi spôsobmi postupne posilňuje postavenie svojich sesterských služieb, a tým ničí zdravú trhovú konkurencieschopnosť.

Prieskum spoločnosti SparkToro len upozorňuje na jasne rastúci trend. Napriek tomu, že celkový objem internetovej prevádzky rapídne rastie, čoraz viac používateľov skončí na Googli. Prídu tam niečo hľadať, no až 65% z nich tam rovno aj skončí. Rozhodne nejde o náhodu.

Stačí si vyhľadať počasie alebo štatistiky o aktuálnom vývoji pandémie nového koronavírusu a okamžite budete vedieť o čo presne ide. Google vám na samom vrchu naservíruje všetky podstatné informácie vo forme grafov či iných interaktívnych prvkov a tým eliminuje potrebuje ďalšieho vyhľadávania.

Ukážka infografiky pred výsledkami | Zdroj: Google.com

Google sa pokúša brániť

Google na najnovšiu kritiku samozrejme reaguje. V príspevku na oficiálnom blogu sa k prieskumu vyjadruje odmietavo a poskytuje vlastné vysvetlenia, prečo sa väčšina dopytov končí bez jediného prekliku. Nachádzajú sa tu veci ako: “používatelia hľadajú rýchle fakty”, “používatelia menia formuláciu svojich dopytov” a “používatelia prechádzajú priamo do aplikácií”. Okrem toho vysvetľuje, že ako vyhľadávač chce byť niečím viac, než len zobrazovačom odkazov.

Používatelia skutočne hľadajú rýchle fakty, respektíve rýchle odpovede na jednoduché otázky, no to nič nemení na skutočnosti, že Google často tieto informácie vyťahuje z webových stránok bez toho, aby autorom poskytol nejakú formu kompenzácie. Proste od nich zoberie informáciu a zobrazí ju priamo u seba v obdĺžniku alebo grafike. Týmto spôsobom koncovým tvorcom obsahu vlastne kradne návštevnosť.

Spomínaná technika nesie označenie “Google OneBox” a patrí medzi prvky vyhľadávača, ktoré sú dlhodobo kritizované kvôli neférovému spôsobu používania. Zo zneužívania dominantnej pozície na “prihrievanie vlastnej polievočky” nedávno Google obvinilo aj viac ako 130 spoločností z oblasti ubytovateľských služieb a cestovného ruchu. Medzi nimi nechýbali TripAdvisor či Trivago.

Ukážka Google OneBox | Zdroj: Google.com
Náš tip
Google čelí žalobe za sledovanie používateľov aj v režime „inkognito“
26.3.2021

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+