Šírenie dezinformácií je novodobým problémom, proti ktorému je potrebné bojovať. Uvedomuje si to aj americký gigant Google a na Slovensku testuje svoju novú metódu boja proti nepravdivým správam. Cieľom je zvýšiť odolnosť ľudí voči dezinformáciám.
Premyslená metóda a zaujímavé použitie
Google spustil na sociálnych sieťach intenzívnu reklamnú kampaň. Tá je založená na metóde prebunkingu. Spočíva v krátkom vystavení miliónov používateľov sociálnych sietí manipulačným oznámeniam a metódam, ktoré využívajú dezinformátori.
Táto metóda má podľa aktuálne publikovanej štúdie Cambridgeskej univerzity a tímu Google Jigsaw fungovať podobne, ako očkovanie, teda buduje odolnosť a čiastočne pomáha proti tomu, aby ľudia v budúcnosti podľahli dezinformáciám a šírili ich ďalej.
Pokiaľ ide kampaň určenú špecificky pre slovenské, české a poľské publikum, tak tá pozostáva zo 60-sekundových videoreklám nasadených na sociálnych sieťach. Reklamy budú zamerané na širokú verejnosť staršiu ako 18 rokov. Bude sa snažiť o prevenciu proti manipulatívnym technikám, ktoré dezinformačná scéna využíva na šírenie nepravdivých informácií proti utečencom z Ukrajiny.
Metódu prebunkingu bola pôvodne prvýkrát použitá v 60. rokoch 20. storočia. Teraz ju ďalej vyvinuli a testovali výskumníci z tímu Jigsaw spoločne s akademikmi. Jej cieľom je budovať odolnosť ľudí voči dezinformáciám pomocou ukážok často používaných naratívov a príkladov manipulačných techník a tém. Medzi ne patrí napríklad metóda obetného baránka, kedy sa vina za negatívne skutočnosti zvaľuje na určitú znevýhodnenú skupinu, alebo metóda vyvolávania strachu.
1-3 slova retazovo za sebou ci v jednej vete a automaticky DEL :D uz len poznat ludi co vkladaju slova do databazy zakazanych slov.