MojAndroid

Zatiaľ sa uverejnené správy prijímajú skôr opatrne, snáď aj rozpačito. Google a jeho biznis je vybudovaný na sledovaní správania svojich užívateľov. To je dôležité pre cielenie reklamy. Zmena, po ktorej mnohí túžia je údajne za rohom. Aspoň to sľubuje Google.

Reklamy podľa seba

Prvý nástrel, toho, čo vlastne spoločnosť chce zaviesť vyzerá lákavo. Až tak lákavo, že sa začína dostávať do konfliktu s tým, na čom vlastne Google a jeho podnikanie je založené. Pre cielenú reklamu je nevyhnutné sledovať návyky používateľov. Potom je reklama cielená a nie plošná. Dokonale sa to predviedlo počas kampane pred referendom o odchode Veľkej Británie z EÚ. Ak sa však použije nástroj na dokonalé sledovanie a vyhodnotenie môjho správania na internete, vo väčšine prípadov (prípad z brexitu stále nie je uzatvorený) pôjde za hranu toho, čo som ochotný tolerovať. Iste, ako používateľ o tom ani netuším. Teraz prichádza Google a sám ponúka vlastné obmedzenie. Obmedzenie v podobe odovzdania určitých práv a možností vlastným  zákazníkom, aby cez prehliadač určovali čo sa môže a čo nie. Výber reklamy má byť údajne transparentný a prehľadný. A navyše, povolím alebo vyberiem si ich sám. Celkom netradičné riešenie, najmä ak celý obchodný model vychádza práve z cielenej reklamy. Ak ju obmedzím, obmedzím aj tržby z nej a teda zadávateľ reklamy pre Google, ktorý chce reklamu šíriť, môže váhať.

Google vyvíja podľa vlastných slov nástroj pre svoj prehliadač Chrome (postupne sa rozšíri aj na ostatné web prehliadače konkurencie), ktorý bude odstraňovať súbory cookies, ktoré sú zodpovedné za cielenie reklamy a zároveň ponechá tie, ktoré umožňujú napríklad bezproblémové prihlasovanie na web stránky. Samotný nástroj dokonca bude vedieť odhaliť a eliminovať pokusy, ktoré aplikujú niektoré spoločnosti a obchádzajú aj moje vlastné preferencie a nastavenia cookies, aby dosiahli svoj cieľ, a to je zistenie preferencií zákazníka. Google chce byť dokonca celkom transparentný a ním vyvíjaný nástroj mi ako používateľovi umožní vidieť, kto je zadávateľom mne zobrazovanej reklamy alebo jej sprostredkovateľom. Teda uvidím celý reťazec, ktorý ku mne, ako konečnému zákazníkovi a tomu, kto má danú reklamu vidieť, vedie. A tu som si nie celkom istý, že to jednak Google myslí vážne a taktiež, že to pochopia jeho obchodní partneri, ktorí sú ako zadávatelia reklamy hlavným zdrojom príjmu.

Súkromie ako tovar

Vnímanie súkromia ako tovaru, ktorý môže byť dokonca predmetom obchodu alebo prístupný len pri prémiových službách alebo platení určitých mesačných poplatkov nad základný balík, ktorý býva zdarma? Google tvrdí, že chce dať súkromie každému, ako základný atribút, a to bez toho, aby sa zaň muselo platiť. Je teda jedno, či mám základný balík bezplatných služieb alebo si platím niečo viac. Pre každého má platiť rovnaký meter, teda vlastné súkromie garantované poskytovateľom služby, v tomto prípade samotnou spoločnosťou Google.

Bude to zaujímavé sledovať, ako Google svoje vízie naplní. Pretože dnes je úplne bežné, že ak nechcem dostávať otravné bannery a reklamy, potom si musím v mnohých aplikáciách zaplatiť. A to stále ešte neznamená, že prestáva byť sledované moje správanie. Iba reakciu na moje správanie proste nevidím priamo v danej aplikácii.

17.5.2019

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+