MojAndroid

Google čerstvo vyhral kľúčový súdny spor týkajúci sa spôsobu ako vznikol operačný systém Android, no zo svojho úspechu sa dlho netešil. Už teraz sa na technologického giganta valí ďalšia vlna právnych problémov.

Opäť sa týka mobilného operačného systému, hoci tentokrát je kľúčovým aspektom údajne nelegálne sledovanie používateľov za účelom predaja cielenej reklamy. Na prípad upozornil portál Fortune.

Do boja za ochranu súkromia koncových používateľov Androidu sa vydáva pomerne známy rakúsky právnik a aktivista Max Schrems. Ten sa do povedomia dostal ešte v roku 2011 kvôli žalobe proti sociálnej siete Facebook. Odvtedy aktívne bojuje proti technologickým spoločnostiam, v prípadoch, kedy majú byť pošliapané práve koncových používateľov v oblasti ochrany osobných údajov.

Problémový identifikátor

Schrems má za sebou na súdnom poli viacero výrazných úspechov, preto je aj najnovšej výprave proti spoločnosti Google venovaná značná pozornosť. Formálna sťažnosť sa konkrétne týka používania automaticky priradeného identifikátora Android Advertising Identifier, na základe ktorého je používateľovi servírovaný personalizovaný reklamný obsah.

Nakoľko je tento reklamný identifikátor vytvorený plne automaticky, a bez vedomia používateľa, z pohľadu ochrany osobných údajov to podľa Schremsa predstavuje obrovský prešľap. V súvislosti s používaním tejto metódy sa hovorí priamo o neoprávnenom sledovaní majiteľov Android smartfónov. 

Unikátny identifikátor Android Advertising Identifier je prepojený s každým Android smartfónom a používateľ nemá ani možnosť pre jeho odstránenie. Google o tom nijakým spôsobom bližšie neinformuje a nežiada ani žiaden súhlas na používanie, spracovávanie či ďalšie šírenie dát o aktivite majiteľa smartfónu. Práve na základe sledovanej aktivity je pritom schopný predávať reklamu.

Viac ako 300 miliónov obetí

Schrems uvádza, že týmto spôsobom je neoprávnene sledovaných viac ako 300 miliónov ľudí v rámci Európskej únie. Google tým má porušovať európske zákony a regulácie o ochrane súkromia používateľov internetu a elektronických komunikácií, takzvanú smernicu “ePrivacy Directive”. 

Sťažnosť bola podaná na francúzsky nezávislý úrad pre dohľad nad ochranou osobných údajov, CNIL, od ktorého Google už niekoľkokrát dostal mastnú pokutu a rovnako pochodil aj Amazon. CNIL sa teda javí ako neúnavný bojovník za ochranu súkromia občanov EÚ, preto bude zaujímavé sledovať ako to celé nakoniec dopadne.

Navyše, Schrems so svojou organizáciou Noyb na Google útočí na viacerých frontoch. V súvislosti s faktom, že identifikátor Android Advertising Identifier nie je možné odstrániť sa ešte minulý rok obrátil na rakúske úrady. V tomto prípade má ísť o priame porušovanie GDPR.

Náš tip
Google oslávil vo svojom vyhľadávači uvoľnenie Suezského prieplavu
8.4.2021

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+