MojAndroid

Google sa pred rokom zaviazal naštartovať e-commerce na Slovensku pomocou vzdelávacích aktivít pre firemný sektor a odbornej podpory v oblasti digitálneho marketingu. Digitálne riešenie od Googlu tak po roku využíva o 20% firiem viac a investície firiem do online marketingu Googlu sa zvýšili takmer o 40%.

Podiel firiem predávajúcich cez internet sa na Slovensku medziročne takmer zdvojnásobil, pričom nárast bol najrýchlejší u malých a stredných firiem (Eurostat). Teraz chce ísť Google o krok ďalej a podporiť rast internetovej ekonomiky na Slovensku. Internetová intenzita (*e-intensity index) síce vzrástla o 20%, ale Slovensko za krajinami V4 stále zaostáva. Podľa štúdie The Boston Consulting Group by v prípade zlepšenia aktuálnych slabín jej podiel mohol v roku 2016 tvoriť aj viac ako 4,5% HDP.

„Pre mňa osobne predstavuje Google nesmierne inšpiratívny podnikateľský príbeh a som presvedčený, že jeho prítomnosť na slovenskom trhu bude tým správnym katalyzátorom rozvoja inovatívnych firiem,“ hovorí Peter Pellegrini, štátny tajomník Ministerstva financií a dodáva: „Poznám viacero šikovných mladých ľudí a malých firiem, ktoré si len potrebujú začať veriť, potrebujú pochopiť, že príbeh a úspech Googlu sa dá, i keď v menšom rozsahu, zopakovať.“

 I. Slovenský Google bilancuje

Pre naštartovanie internetového obchodovania Google v priebehu prvého roku investoval čas najmä do vzdelávacích aktivít pre malé a stredné podniky, konzultačných služieb pre korporátny sektor a vytvárania biznisového ekosystému. Výsledkom aktivít spoločnosti je 20% rast počtu firiem využívajúcich digitálny marketing od Googlu a takmer 40% rast investícií firiem do tejto reklamnej platformy. Zároveň sa podiel slovenských firiem predávajúcich cez internet medziročne (2010/ 2011) takmer zdvojnásobil (Eurostat). Najrýchlejší nárast zaznamenal segment malých a stredných firiem, kde došlo k viac ako dvojnásobnému rastu (Eurostat). Zároveň podiel e-commerce na obrate MaSP (vrátane B2B) narástol dokonca sedemnásobne (Eurostat).

 Eddie Johnson, Global Marketing and Communications Director, ESET / Rasťo Kulich, Country manažér Google Slovensko / Peter Pellegriny, štátny tajomník Ministerstva financií SR

 Okrem online kurzov pre malé a stredné firmy, odborných konferencií a článkov začal Google na Slovensku budovať sieť profesionálov a expertov, ktorí firmám všetkých veľkostí na Slovensku radia v oblasti digitálneho marketingu. Spustil program Google Engage pre webových profesionálov a vzdelávacie aktivity pre reklamné, mediálne a špecializované agentúry.

„Vedeli sme, že prvý rok sa chceme zamerať na jednu kľúčovú prioritu, a tou bolo naštartovanie rastu e-commerce, z rozvoja ktorého profitujú nielen firmy, ale hlavne spotrebitelia a v konečnom dôsledku aj slovenská ekonomika,“ hovorí Country manažér slovenského Googlu Rasťo Kulich a dodáva: „Slovensko je v porovnaní s ostatnými európskymi štátmi krajinou internetových kontrastov, základné predpoklady máme, oproti minulému roku internetová intenzita vyrástla o 20%, ale v rámci V4 stále zaostávame. Podpora internetovej ekonomiky je preto naším ďalším dôležitým cieľom pre nasledujúce obdobie.“

II. Internetová ekonomika na Slovensku

Internetová ekonomika má priamy vplyv na HDP krajiny a na Slovensku sa jej podiel za rok 2011 odhaduje na ~ 3,3% (EÚ priemer 4,1%, CZ 4,5%). Podľa predikcií by tento podiel v roku 2016 mohol vzrásť o 36% na 4,5%. V prípade správne zameraných iniciatív pre zlepšenie slabších ukazovateľov (v rámci *e-intensity indexu) je možné tento podiel dokonca zvýšiť. Dôležité je, že Slovensko má pre rozvoj internetovej ekonomiky základné predpoklady. Potenciál pre rozvoj je však vo zvýšení penetrácie širokopásmového internetu (broadbandu), v rozvoji B2B online aktivít, v kvalite ponúkaných e-commerce služieb a digitálneho marketingu vo firemnom sektore (čo ovplyvní tempo rastu online nakupujúcich) a taktiež v zlepšení ponuky verejných služieb online.

1. kontrast: Infraštruktúra verzus penetrácia

Aj napriek kvalitnej internetovej infraštruktúre a jej kapacite máme paradoxne stále jednu z najnižších penetrácií širokopásmového internetu (broadband – BB) v rámci segmentu domácností. Firemný sektor taktiež zaostáva, naviac sa ešte nepodarilo naštartovať mobilný BB. Pritom je potvrdené, že zvyšovanie penetrácie BB má priamo úmerný vplyv na rast HDP.

2. kontrast: Motivácia verzus kvalita služieb

Slováci sú motivovaní nakupovať online aj vzhľadom na malú ponuku v kamenných obchodoch a hľadanie nižších cien (Slováci sú cenovo veľmi senzitívni a porovnávajú). Počet online nakupujúcich vzrástol oproti minulému roku o 12% a je najvyšším v rámci CEE (37%), ale stále tvorí len 50% používateľov internetu. Vyššia kvalita e-commerce služieb vrátane cieleného digitálneho marketingu by však tempo rastu online nakupujúcich ešte zrýchlila (transparentnosť, profesionálne online služby, garancie a pod.). Ak už Slováci začnú nakupovať online, tak potom utrácajú relatívne vyššie čiastky.

3. kontrast: Aktívny predaj verzus pasívny nákup

Ďalším paradoxom je, že aj keď si mnohé  firmy  uvedomujú dôležitosť internetu a väčšina z nich má webovú stránku alebo možnosť online predaja či objednávok (B2C online aktivity),  veľmi pasívne sa chovajú v rámci vlastných online nákupov  (B2B online aktivít). Zároveň majú slovenské firmy ešte veľký potenciál konvertovať používateľov internetu na online nakupujúcich, a to celých 50% používateľov internetu. K tomu je potrebné, aby slovenské firmy lepšie využívali možnosti digitálneho marketingu a nových technológií a zvýšili tak kvalitu ponúkaných e-commerce služieb.

4. kontrast: Zapojenie spotrebiteľov a firiem verzus zapojenie štátnej správy

Aj keď takmer všetky slovenské firmy sú online a počet online nakupujúcich neustále rastie, nepriaznivejšia situácia je v oblasti online ponuky verejných služieb a informácií pre slovenských obyvateľov a firmy. Iniciatíva vložená do tejto oblasti by sa mohla Slovensku za niekoľko rokov vrátiť v podobe akcelerácie ekonomického rastu.

 „Myslím, že je dôležité, aby firmy ako Google pomáhali krajinám rozvíjať internetovú ekonomiku, samozrejme v oblastiach, pre ktoré majú know-how. Chceme sa preto zamerať na podporu firiem, aby mohli naďalej zvyšovať kvalitu e-commerce služieb i digitálneho marketingu,“ konštatuje Rasťo Kulich a pokračuje: „Zároveň sa radi zapojíme do tvorby stratégie e-governmentu. Rovnako dôležité je pre nás podporiť ďalšie zdroje rastu, ako je export, cestovný ruch a znalostná ekonomika.“

III. Ďalšie zdroje ekonomického rastu

Pre Slovensko bude export a obzvlášť export nových technológií (high-tech export) kľúčovým faktorom akcelerácie ďalšieho ekonomického rastu v budúcnosti. Cieľom Googlu je aj podpora ekonomiky prostredníctvom rozvoja cestovného ruchu v regiónoch. Z tohto dôvodu začala spoločnosť v apríli tohto roku fotiť ulice slovenských miest s historickou alebo kultúrnou hodnotou v rámci projektu StreetView.

 Dáta o internetovej ekonomike pochádzajú zo štúdie The Boston Consulting Group (Slovakia Online, How the Internet Is Transforming the Slovak Economy, jún 2012). Zdrojom štatistických údajov je Eurostat.

Zdroj: tlačová správa Google 

21.6.2012

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Jedna odpoveď na “Google po roku bilancuje. Zameria sa na podporu rastu slovenskej internetovej ekonomiky”

Pridaj komentár

+