Sociálna sieť Google+ bola v svojich začiatkoch kvôli výrazne nižšiemu počtu používateľov a zdieľaných príspevkov prezývaná mestom duchov, pustatinou a podobnými nelichotivými prívlastkami. V súčasnosti je na tom už lepšie, ale v porovnaní s Facebookom stále ťahá za kratší koniec. Viacerí kritici pritom nešetria ostrými slovami a tvrdia, že jej hlavnou úlohou je sledovať všetky aktivity svojich používateľov na internete, pričom Google môže predávať získané informácie inzerentom.
Takéto názory na Google+ sa začali objavovať hneď po jej spustení v roku 2011. Zosilneli vtedy, keď používatelia začali byť nútení používať v profiloch svoje skutočné mená a konto na tejto sociálnej sieti bolo podmienkou na prihlásenie sa do iných služieb amerického internetového giganta. Hlad Google po osobných údajoch a návykoch používateľov nie je pritom vôbec prekvapujúci, keďže väčšina jeho príjmov pochádza z reklamy a na jej správne cielenie sú takéto informácie neoceniteľné. Istým spôsobom to nepriamo priznal aj Bradley Horowitz, viceprezident Google pre riadenie produktov, ktorý v rozhovore pre New York Times uviedol: „Google Plus vám dáva možnosť byť sám sebou a Googlu zase zistiť, kto v skutočnosti ste“.
Google+ je skvelým a veľmi efektívnym nástrojom na tieto účely, dokáže totiž zhromažďovať cenné osobné dáta z viacerých oblastí a darí sa mu to oveľa lepšie než Facebooku. Dôvod je zrejmý – zatiaľ čo Facebook je skôr uzavretá samostatná služba, účet na Google+ slúži zároveň na prihlásenie do množstva ďalších produktov americkej spoločnosti, od Gmailu, cez Youtube až po Mapy. Nie je pritom vôbec dôležité, či používateľ vôbec sociálnu sieť Google+ aktívne navštevuje, pretože vďaka jednotnému kontu má o ňom Google dostatok informácií a vie si ich poskladať ako jednotlivé diely skladačky puzzle. Zásluhou Gmailu pozná kontakty používateľov a ich vzťahy, Youtube môže poskytnúť bližšie informácie o oblastiach, o ktoré sa zaujíma a Mapy mu pomôžu lokalizovať miesta, ktoré navštevuje.
Tieto informácie získavajú na cene hlavne teraz, keď sa spomaľuje nárast ziskov z reklamy súvisiacej s vyhľadávaním, ktorá tvorí primárnu časť ziskov Google. Tlak spoločnosti na používateľov pri získavaní osobných údajov je preto v poslednej dobe silnejší a prejavil sa napríklad v nutnosti komentovať videá v Youtube práve pod účtom z Google+.
Toto konanie amerického giganta vzbudilo značnú nevôľu u časti používateľov a prinútilo konať niektoré organizácie na ochranu osobných údajov a protimonopolné úrady. Tie okrem iného upriamili svoju pozornosť aj na praktiky, ktorými Google prepája svoje vyhľadávanie s ostatnými službami a produktmi, ktoré ponúka. Podobné vyšetrovania prebehli a aj prebiehajú v USA aj v Európe.
Google sa však na svoju sociálnu sieť nesnaží „nahnať“ iba bežných spotrebiteľov, ale aj firmy a spoločnosti. Americký vyhľadávací gigant ich láka na rôzne zvýhodnenia, ktoré podmieňuje registrovaním na svojej sociálnej sieti. Medzi tieto výhody patrí napríklad bezplatné umiestnenie ich reklám na zvýhodnené miesto na pravej strane zoznamu výsledkov vyhľadávania, spolu s fotografiami a propagačnými príspevkami. Jedná sa pritom o službu, za ktorú si Google inak nechá samozrejme poriadne zaplatiť. Ďalším benefitom má byť zvýhodnenie pri vyhľadávaní vo forme posunutia príspevkov, ktoré sa týkajú takýchto „poslušných“ spoločností, na vyššie priečky v zozname nájdených výsledkov.
Stanovisko spoločnosti Google:
„V ŽIADNOM PRÍPADE osobné údaje našich používateľov bez povolenia ďalej nezdieľame a už vôbec nepredávame žiadnej tretej strane, ani inzerentom. Ochrana a bezpečné uchovanie osobných údajov – pre relevantnejšie a kvalitnejšie služby – je pre nás prioritou, pretože má kľúčový dopad na dôveru našich používateľov. Preto sme voči nim maximálne transparentní v tom, aké údaje jednotlivé služby potrebujú (Google Dashboard) a dávame im plnú kontrolu a možnosť rozhodnúť sa, aké údaje chcú či nechcú poskytnúť, ktoré chcú zmazať alebo si vziať so sebou do inej služby.“
Zdroj: valleywag.gawker.com
lebo Facebook je sukromna siet :-D
Tož, ale ne až tak sledovana :D a nemusis napr. Zadavat cislo na verifikaciu atp. :D
ako prosim? Facebook pyta cislo mobilu, zatial to mozes preskocit, ale raz to zavedu. Dokonca na mobilnej app mi sam od seba ponukol potvrdit moje mobilne cislo (kedze som bol na mobile, lahko precital cislo zo SIMky/zoznamu)
a v gmaili/google+ som mobilne cislo tiez nezadal, neviem o tom, ze by to bolo nutne
No , teraz keď si urobíš nový , pýta to číslo, ale appku facebooku nemám , ani nechcem ;D
To že nemôžem komentovať YouTube videá ma až tak netrápi, ale že nemôžem hodnotiť a komentovať aplikácie v Play, to ma mrzí :( A kvôli tomu si G+ nebudem aktivovať…
A preco si to neaktivujes, aky je rozdiel v tom mat gmail a g+. Ja som najprv na g+ komenty na yt nadaval, ale je to super, ten notifikacny panel, co tam zobrazuje odpovede a podobne.
Lebo nemam rad ked mi nieco diktuju a nutia ma.
100x je to lepsie ako Fb, ziadne debilne komenty, reklama tam neni, dizajn je lepsi a rychlejsi. Na take technicke novinky je to super.
Ja osobne nemam problem vystupovat pod svojim realnym menom. Posobim potom serioznejsie, nemam sa dovod skryvat. Automaticky clovek skryvajuci sa za nickom pre mna predstavuje nedoveryhodnu osobu. A to ze pozeraju udaje kvoli cieleniu reklamy? Facebook robi to iste. Lenze vdaka mnozstve sluzieb ktore ma google to dokazu lepsie. A preco by mi malo ublizit ked mi zobrazia relevantnejsiu reklamu? Ja predsa za ten klik na reklamu neplatim, nemam co stratit.