MojAndroid

Momentálna snaha sociálnych hráčov ukázať, akí sú transparentní a zameraní na ochranu zákazníka nasleduje po Mete aj Google. Mení od januára svoje zmluvné podmienky a práve na túto oblasť smeruje svoj záujem.

Záruky a práva

Google mení svoje podmienky a zameriava sa najmä na záruky a práva spotrebiteľov. To, čo môže na prvé prečítanie znieť zvláštne sa týka práve záruky. Áno, aj Google je povinný za svoje služby poskytnúť spotrebiteľovi v priestore práva Európskej únie záruky v trvaní dvoch rokov. To sa týka aj služieb (napríklad nakúp filmov). Pri tovare je situácia jasná, ak si kúpite od firmy telefón, záruka dva roky platí ako na každý iný nový tovar.

Google to ďalej rozširuje a opisuje pri službách, ako je Gmail alebo jeho Mapy, pri ktorých poskytuje záruku bez obmedzenia času. Čiže zodpovednosť za nesúlad alebo technickú chybu preberá spoločnosť a ručí a odstraňuje ju počas celej doby, ako máte ich aplikácie a služby nainštalované.

Pre služby kúpené alebo aktivované na diaľku platí, že je možné od ich používania odstúpiť, v lehote do 14 dní od prijatia služby. To, na ktoré služby sa odstúpenie ako právo spotrebiteľa vzťahuje, Google celkom prehľadne uvádza na svojom webe.

Google zavádza nové pojmy, ktoré sa postupne objavia pri používaní jeho služieb. Medzi tie najviac zaujímavé patrí „Obchodná záruka“, ako určitý model zodpovednosti spoločnosti za ich služby a aplikácie. Ak sa teda od januára stretnete napríklad pri určitej službe, že Google na jej funkciu alebo akúkoľvek vlastnosť poskytuje Obchodnú záruku, bude to znamenať, že ručí za túto funkciu alebo vlastnosť. A keď nebude dostupná, poskytne uvedenú kompenzáciu, ktorá môže byť aj finančná.

Zdroj: Google.com

Za druhý podstatný prvok zodpovednosti je možné označiť nový „Nesúlad“. To bude situácia, kedy Google presne opisuje určitú funkciu alebo vlastnosť služby, prípadne aplikácie a táto sa v praxi nedostaví. Proste služba sa nechová podľa opisu. Nesúlad potom vyvolá reakciu, a to buď v podobe práva na odstúpenie alebo aj nastúpenie Obchodnej záruky. Právo na odstúpenie, ako zákonné právo sa môže uplatniť v lehote daných 14 dní vždy. Nastúpenie kompenzácie podľa Obchodnej zodpovednosti, už stanovuje spoločnosť sama, podľa vlastného uváženia.

Google taktiež odstraňuje zo zmluvných podmienok vylúčenie zodpovednosti. To boli prípady, kedy sa Google s odkazom na prijaté zmluvné podmienky, ktoré som ako spotrebiteľ prijal a často nečítal, zbavoval svoje zodpovednosti za dodaný tovar alebo službu. Keďže regulácia v rámci EÚ priestoru na tieto situácie jasne pamätá a presne určuje, kedy Google nenesie zodpovednosť za dodaný obsah alebo službu, nemôže už spoločnosť nad tento rozsah rozširovať ďalšie prípady a vyhýbať sa tak následkom, ktoré musí niesť a riešiť.

A v neposlednom rade, ako spotrebiteľ mám právo sa obrátiť s prípadnou ochranou aj na súd, a to v krajine, kde bývam. Teda slovenské súdy by sa zaoberali sporom s Googlom, napríklad pri neakceptovaní odstúpenia od služby, nevrátenia uhradenej sumy a podobne. Žiadny prenos sporu do inej krajiny tak nenastane.

Zmeny Google nastavuje s účinkami od 5. januára 2022.

Náš tip
Zľavy na aplikácie a hry v Google Play pekne poruke. Google testuje novú funkciu
25.11.2021

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+