MojAndroid

Vysoká pokuta a najmä hrozba ďalších finančných postihov na dennej báze donútila Google k zmene svojich pravidiel. A tak sa dočkám nového vyhľadávania, ktoré sa zmení pri ponuke sponzorovaných odkazov na konkrétne e-shopy.

Náš tip
Google Doodle prináša herný spinner prekvapení za posledných 19 rokov!

Denná pokuta pohla gigantom

V priestore, kde vládne Európska komisia sa ťažšie pohybuje spoločnostiam, ktoré sú zvyknuté z USA na iné správanie, niekedy až nezáujem o ich aktivity. To je presný model, ktorý žiaľ postihol aj Google a jeho vyhľadávanie. To, že v rámci EÚ sú prijaté pravidlá, ktoré smerujú k ochrane spotrebiteľa a tiež k zamedzovaniu zneužívania dominantného postavenia, doslova za každú cenu, pochopil aj Google. Ak si pripomenieme, písali sme v júni, čo sa vlastne stalo. Spoločnosť samotná však neustále opakuje, že jej radenie výsledkov vyhľadávania robí vždy v prospech zákazníka.

Komisia však okrem rekordnej pokuty, ktorú Google dostal, hrozila ďalej, a to sankciami vo výške 5 % z celosvetového priemerného obratu, za každý deň. Google mal čas do 28. septembra, kedy už musel reagovať a buď systém zmeniť alebo sa podrobiť sankciám. Výber, ako sa zdá, bol pre spoločnosť jednoduchý.

Európska komisia teda nechcela, aby spoločnosť pokračovala v doterajšom riešení, ktoré je postavené na tom, že Google Shopping vyberá poplatky od firiem za to, že sa so svojim produktom do vyhľadávania dostanú. Potom sú produkty radené podľa toho, čo zadáte a tiež podľa ich ceny, kde už je viditeľná cena konečná, vrátane DPH. Jedine doprava sa pripláca, vlastne definuje osobitne. Samotná služba nie je on-line obchod, iba vás odkáže na presnú stránku, kde produkt za cenu, ktorú vám ukáže, už môžete priamo zakúpiť.

Google Shopping zabezpečuje veľké príjmy a preto si ho tvorcovia cenia. A majú na to vážny dôvod, pretože ak si pozrieme štatistiku príjmov a najmä ich zdroj, tak z oblasti Afriky, Európy a Stredného východu je súčet tržieb 8,5 miliárd USD, čo predstavuje až tretinu všetkého príjmu pre Google.

Sporné riešenie

A problém? Ten je jednoducho v tom, že Google uberá možnosť dostať sa iným spoločnostiam do popredia a ukázať ponuku zákazníkom, ak nebudú mať zaplatenú službu v rámci Google Shopping. Teraz prichádza zmena a samotná Google služba sa postaví do priameho boja s inými vyhľadávačmi a jej jediným zdrojom financií bude to, čo si sama zarobí od inzerentov. Podstatné však je, že nové pravidlá sprístupnia platený box s odkazom a cenou pre konkurenciu a je možné umiestniť do neho celkovo desať pozícii.

V praxi bude prebiehať aukcia, do ktorej sa zapojí za rovnakých podmienok aj Google a bude sa súťažiť práve o pozíciu v tomto Google boxe. Už dnes je potom výsledkom vyhľadávania aj informácia, kto daný odkaz na hľadaný produkt priniesol. Do momentu, kedy sa boxy nevydražia, bude viditeľný iba Google.

Čiže ak by sa tento model mal aplikovať aj u nás, prebehne aukcia, do ktorej sa môže zapojiť napríklad slovenská Heureka a podobná konkurencia a ak bude úspešná, získa niektorú z desiatich pozícii, kde môže odkazovať na svojho zákazníka, jeho produkt, cenu a samozrejme priamy odkaz.

Čiže, ak zadám do vyhľadávača napríklad kombináciu slov Samsung Galaxy S8 a Heureka bude mať danú pozíciu, mal by som vidieť aj výsledky na cenu telefónu od tohto vyhľadávača. Celý mechanizmu sa mení iba v Európe, čo je pochopiteľná reakcia. Nemá význam, aby Google aktivoval nové pravidlá v rámci iných trhov, keď iba Komisia mu hrozí a robí s ním poriadky.

Zaznievajú však aj negatívne názory, jeden za všetky. Ako uviedol pre Bloomberg, šéf anglického vyhľadávacieho nástroja Kelkoo, Richard Stables, „Každý, kto verí, že takáto ponuka vyrieši problémy na trhu s vyhľadávaním, nechápe, ako funguje trh“. A práve Kelkoo má problém so zaraďovaním do výsledkov Google vyhľadávania, kedy ho spoločnosť odsúvala z odkazom, že jeho výsledky sú menej relevantné a tiež menej kvalitné. A to je podľa Richarda Stablesa najväčší problém, keď práve Google subjektívne určuje, ktoré výsledky sú relevantné a ktoré nie sú.

Zákazník a jeho výber

Osobne ostávam pokojný. Domnievam sa, že takéto riešenia, kedy sa Google tvári, ako ide otvárať svoje dvere konkurencii, sú naivné. Ak chcem ako zákazník kúpiť produkt lacno, nezabráni mi v tom žiadny prehliadač, vždy si dokážem urobiť filter na ceny a rozhodnúť sa. Čiže pre mňa sú tieto boje vždy iba o udržaní zlatej sliepky, ktorou Google Shopping rozhodne podľa príjmov je. A predstava, že bez neho alebo so zmenenými pravidlami ostane zákazník bezradný, beriem s veľkou rezervou.

1.10.2017

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+