MojAndroid

Google dostal rekordnú pokutu. To je správa, ktorá obletela celý svet a dokonca drží tento gigant na prvom mieste, pokiaľ ide o výšku, ktorú dostal od Európskej komisie. To však nie je ešte koniec, Google sa voči nej odvolá. No otázka, do akej miery je jeho pôsobenie škodlivé ostáva. Nie je to totiž iba o Google Shopping.

Google za pol roka nepresvedčil

Téme sa venujem už mnoho mesiacov a z môjho pohľadu nastal v zásade hlavný zlom na sklonku minulého roka, kedy Európska komisia konečne publikovala dôvody, ktoré Google vyčíta. Tie sú prioritne spojené práve s vyhľadávačom Google Shopping a zhrnul by som ich nasledovne:

„Google Shopping a teda Google sústavne uprednostňuje svoj vlastný porovnávací produkt (Google Shopping) a to tým, že napríklad túto aplikáciu na obrazovke prehliadača aktívne zvýrazňuje, čím umelo odvádza pozornosť od porovnávacích služieb svojich konkurentov a obmedzuje slobodnú súťaž na trhu.“

Príklad sa u nás ťažšie hľadá, pretože Google Shopping nedokážete využiť. No jeho princíp je jednoduchý, Google vyberá poplatky od firiem za to, že sa so svojim produktom do vyhľadávania dostanú. Potom sú produkty radené podľa toho, čo zadáte a tiež podľa ich ceny, kde už je viditeľná cena konečná, vrátane DPH. Jedine doprava sa pripláca, vlastne definuje osobitne. Samotná služba nie je on-line obchod, iba vás odkáže na presnú stránku, kde produkt za cenu, ktorú vám ukáže už môžete priamo zakúpiť.

Komisia to však už nevydržala a samotný Google ju nepresvedčil. Pokuta je na svete a je rekordná. Google už avizuje, že sa odvolá a dokonca zverejnil predbežnú argumentáciu, od ktorej sa bude odvíjať. Tá sa dá zhrnúť asi tak, že jednanie spoločnosti je výlučne v prospech zákazníkov a Google vlastne robí všetko preto, aby zákazník dostal odkaz na hľadaný produkt, bez ďalšieho skúmania stránky predajcu, a to hneď aj s informáciou o cene. Čiže až ďalšie mesiace ukážu, ako prípad dopadne. Predpokladám, že na celkovej výške sa nakoniec „dohodnú“ a bude o niekoľko miliónov nižšia, ako je dnes.

Google má teda konať tak, že jeho zákazníci, ktorí si platia službu Shopping sú zvýhodnení, pretože, ak hľadám napríklad Galaxy S8, hneď mi vyhľadávač na prvom mieste alebo zvýraznene ponúkne práve on-line obchody, ktoré spadajú pod klientov Google Shopping. A pritom množstvo ďalších, najmä menších obchodov má cenu lepšiu a dostanete sa k nej iba tak, že využijete iný porovnávač cien alebo iný vyhľadávač. V zásade má Komisia pravdu, do akej miery je Google takto schopný ovládať a ovplyvňovať trh, sa už zisťuje ťažšie. A to aj Google tvrdí, že sú tu služby ako Amazon a e-Bay, ktorí mu konkurujú a rastú na jeho úkor a preto jeho podiel a dominancia vôbec nie je daná.

Český prípad Heureka, Alza a čo na to Google

Pred rokom obvinila Alza v susednej Českej republike tamojšiu verziu Heureky, že nie je nezávislá a odišla z jej porovnávačov. Ako dôvod je jednak lákanie zákazníka na tovar, ktorý nie je pri vyhľadaní najlacnejší, ale má cez Heureku zaplatené poradie, aj keď cenou by na prvom mieste nebol. No a druhá výhrada spočíva v prepojení samotného portálu a jeho vlastníkov na iné
e-shopy. To je podľa Alzy strata nezávislosti a o rovnakom hodnotení pre vyhľadávanie teda už nemôže byť reč.

Ak si pozriete aj slovenskú verziu Heureky, tiež výsledky od Alzy tam nenájdete. To však neznamená, že všetky ďalšie obchody, ktoré majú daný tovar tam sú. Alza je špecifická, jej postavenie stále rastie a preto ani nie je podľa mňa odkázaná na vyhľadávače.

Ak si však pozrieme prípad Google a ten český, sú tam prepojené body. Google je obviňovaný, že podsúva klientom vlastné výsledky, ktoré nie sú nezávislým testom ceny, ale iba ponukou jeho zákazníkov, ktorí si službu Shopping zaplatili. Pri Heureke je to obdobné, jej výsledky nie sú už postavené iba na cene a tiež vyberá poplatky za to, že daný produkt do porovnania zaradí na prvé miesto. Jej obľuba však stále je, má pridanú hodnotu vo forme recenzií a spätnej väzby od iných zákazníkov. Najmä pri informáciách o komunikácii, dodaní, platbe a riešení reklamácie. Sú to údaje, ktoré môžu určiť, koho si nakoniec vyberiem, ako dodávateľa. A nie vždy najnižšia cena je hlavný dôvod nákupu.

Vzťah Alza a Heureka je nateraz uzatvorený. Vzťah Google a Komisia sa však posúva do druhej fázy a okrem výšky pokuty sa hrá aj rozsah a vôbec samotnú skutočnosť, ako je Google schopný ovplyvniť chovanie zákazníkov.

28.6.2017

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+