Digitálna daň by mala čiastočne nahradiť únik bežných daní, ktoré spoločnosti ako Google praktizujú a zároveň prispieť k vytvoreniu zdroja pre autorské diela, články a autorské komentáre a ich autorov. Spoločnosť však jej zavedenie aj tak premietne na zákazníkov a reklamu.
Prvý pokus vo Veľkej Británii a Rakúsku ukazuje obranu Google
Google nebude sedieť so založenými rukami a pri každej snahe zasiahnuť do jeho podnikania sa bráni. Najnovší pokus, ktorý nastúpi túto jeseň svoje účinky vo Veľkej Británii totiž zavádza novú digitálnu daň. A tá samozrejme postihuje aj Google.
Otázka, ktorú vyhľadávací gigant celkom jasne zodpovedal znela, kto novú daň zaplatí? Bude to priamo Google alebo jeho prostredníctvom zákazníci? A tak je odpoveď už naznačená, Google zavedie od 1. novembra 2020 nový poplatok, ktorý bude účtovať zákazníkom ku každej faktúre za ich zobrazovanú reklamu. Týmto poplatkom bude 2% prirážka, ktorá súvisí práve so zavedením novej digitálnej dane vo Veľkej Británii.
Okrem Veľkej Británie, kde je dôvodom zavedená digitálna daň, upravuje ceny spoločnosť ešte v Rakúsku a Turecku. Aj v týchto prípadoch sa náklady pre zadávateľov a teda klientov vyhľadávača taktiež zvyšujú. Ako opisuje Google, pri Rakúsku je to o 5% a rovnaké navýšenie vykoná Google aj v Turecku.
Rakúsko má navyše identický dôvod, ako je to pri Veľkej Británii. Opäť novo zavedená digitálna daň upravuje ceny smerom nahor a Google to jasne priznáva. A tak máme pre porovnanie už dva štáty, ktoré ukázali cestu aj tým ostatným. Okolo nás o takejto dani uvažuje ešte Česko a reakcia vyhľadávača bude zrejme identická.
Reakcia bude zjavne rovnaká aj v prípade iných krajín
Keď nakoniec príde k dohode naprieč celou Úniou, potom tieto dva prípady Rakúska a Veľkej Británie už dnes vedia naznačiť, aká bude reakcia Google, keď k digitálnej dani pristúpime. Ak to bude celoeurópske nastavenie, potom samozrejme aj služby u nás pôjdu hore.
A nedokážeme to už ovplyvniť, pretože ako súčasť EÚ iba prijmeme to, čo bude platiť pre každý členský štát. Kedy sa tak stane nie je zatiaľ jasné, pretože táto spoločná aktivita zatiaľ viazne a tak ju predbiehajú jednotlivé krajiny s vlastnými návrhmi. A tie zatiaľ postihujú iba ich.
Zvýšené náklady presúva na zákazníkov
V Turecku, ako tretej krajine sa poplatok zvyšuje podobne ako v Rakúsku o 5%, dôvod je však iný. Turecko nezaviedlo digitálnu daň, podľa Google však je náročné, aby v tejto krajine dodržali všetky platné regulatívy spojené s podnikaním.
Aj tu je však vidieť trend, ktorý volí Google, ak má problém alebo zvýšený náklad, potom sa snaží preniesť ho, aspoň sčasti na zákazníka. Tí čo služby vyhľadávača používajú ako základ svojho podnikania neodídu a príjmu vyššie ceny.
Potom je zrejme logickým vyústením, že sa to bude reťaziť a konkrétne spoločnosti, ako klienti Google reklamných služieb, prenesú ich zvýšené náklady na reklamu ku konečnému zákazníkovi. Ten si to však často nemusí všimnúť, pretože na rozdiel od Google, o tomto kroku mnohí nepíšu.
Chýba mi tu jasný priklad porovnania cien služieb. O aké služby sa jedna a aký bude rozdiel v cene pred a po. To najdôležitejšie som sa tu nedočítal.
Je to v článku vyjadrené v % myslím, že je to napísané jasne.
Áno je. Súhlasím a ďakujem ale nemám čísla od ktorých by som si tie percenta mohol reálne pripočítať. Nebudem otvárať ďalšiu kartu a hľadať na googli čo je v rovnici x+5%. Pre to by som ocenil v článku o jednu vetu naviac práve s týmto príkladom. Ďakujem
Všetky regulácie, dane, poplatky, byrokratickú záťaž čo si EÚ alebo vláda vymyslí zaplatia obyčajní ľudia …vždy.
Nemusíme ani loviť dlho v pamäti keď Kažimír zaviedol odvod pre poisťovne a tvrdil, že to neovplyvní ceny čo sa stalo? Poisťovne si to odrazili v cenách.
Alebo keď vláda zaviedla povinný odvod pre banky s tvrdením, že majú vysoké zisky čo sa stalo? Odrazilo sa to na poplatkoch.
Veľké korporácie si nenechajú skákať po hlave a určite si nedajú odobrať od svojich ziskov. Vždy to nechajú zaplatiť ľudí….
Na druhú stranu ak tieto veľké spoločnosti dlhé roky obchádzali platenie daní zo zisku čo v danom štáte vytvárali tak to treba napraviť. Tieto spoločnosti za to defakto ani nemôžu len využili čo im systém ponúka. Preto by tieto dane mal vynahrádzať štátom kde unikajú ten štát ktorý to dopustí. A hotovo.
Pretože jeden štát v EÚ im dovolí zdaňovať zisky u neho s minimálnym daňovým zaťažením kdežto inde by museli platiť plnú dať ako ostatné firmy.
To je pravda – vždy si to odskáču spotrebitelia ako posledné ohnivko v reťazi. Ale neboli by sme Slovákmi, keby sme to neobišli. Google si to po…al s Huaweiom, vďaka US prezidentovi a veľa ľudí používa uptodown.com, kde sú takmer všetky Android aplikácie a ich všetky verzie – teda aj staršie. Takže v konečnom dôsledku sa bežný mierne skúsený používateľ zaobíde bez Googlu.
Ja mám Samsung a o Googli viem len toľko, že mi prekáža množstvo ikoniek, ktoré nikdy nepoužijem. Používam len čo mi ponúka Samsung a čo som potreboval som si doinštaloval zo stránok vlastníkov alebo z tejto stránky (Sygic, Threema, Proton Mail, Proton VPN, atď…) . A aktualizácie mi fungujú aj bez Goole konta a emailu a prihlásenia do Googleplay. Čo je však najdôležitejšie – som spokojný.
Neni to len go Gmaily a Google Maps. Problem je ze mnohe “negoogle” aplikacie vyuzivaju Google Play Services, Google Firebase alebo ine Google sluzby ktore bezny uzivatel nevidi lebo bezia na pozadi a na dotknutych Huawei zariadeniach ich nerzobehas. Tym padom ani apky ktore su na tieto sluzby naviazane.
S takou som sa nestretol. Ale nemal som na mysli Huawei. To je špecifická situácia. Ide o ostatných výrobcov, pretože keď si budú musieť kvôli Googlu zdvíhať ceny, tak budú hľadať iné riešenia.
Preto som spomenul napr. komunikátor Threema – je stiahnuteľná na ich stránke. Produkty Proton (mail a VPN) – keď som im napísal mail a požiadal ich o aplikácie priamo, veľmi ochotne mi poslali link, na ktorom som ich našiel a stiahol.
A keď si niečo dokupujem a platím za to, tak to nejde cez Google, takže to obchádza odvádzanie poplatku tomuto gigantovi.
A čo sa týka Huawei, ak Trumpovi prejde to čo navrhol, že aj zariadenia ktoré sa predali pred embargom s podporou Googla a ich služieb a servisu budú od tohto odpojené, tak je to žalovateľné, nakoľko znehodnotil funkčné zariadenie, ktoré ako koncoví zákazníci ho ľudia kupovali so servisom Googlu. Takže to mu neprejde. A tí čo si kúpili Huawei telefóny po zavedení embarga – riskovali. A asi na to doplatia, čo je škoda, lebo nemyslím, že by to boli zlé zariadenia.