MojAndroid

Digitálna daň by mala čiastočne nahradiť únik bežných daní, ktoré spoločnosti ako Google praktizujú a zároveň prispieť k vytvoreniu zdroja pre autorské diela, články a autorské komentáre a ich autorov. Spoločnosť však jej zavedenie aj tak premietne na zákazníkov a reklamu.

Prvý pokus vo Veľkej Británii a Rakúsku ukazuje obranu Google

Google nebude sedieť so založenými rukami a pri každej snahe zasiahnuť do jeho podnikania sa bráni. Najnovší pokus, ktorý nastúpi túto jeseň svoje účinky vo Veľkej Británii totiž zavádza novú digitálnu daň. A tá samozrejme postihuje aj Google.

Otázka, ktorú vyhľadávací gigant celkom jasne zodpovedal znela, kto novú daň zaplatí? Bude to priamo Google alebo jeho prostredníctvom zákazníci? A tak je odpoveď už naznačená, Google zavedie od 1. novembra 2020 nový poplatok, ktorý bude účtovať zákazníkom ku každej faktúre za ich zobrazovanú reklamu. Týmto poplatkom bude 2% prirážka, ktorá súvisí práve so zavedením novej digitálnej dane vo Veľkej Británii.

Okrem Veľkej Británie, kde je dôvodom zavedená digitálna daň, upravuje ceny spoločnosť ešte v Rakúsku a Turecku. Aj v týchto prípadoch sa náklady pre zadávateľov a teda klientov vyhľadávača taktiež zvyšujú. Ako opisuje Google, pri Rakúsku je to o 5% a rovnaké navýšenie vykoná Google aj v Turecku.

Rakúsko má navyše identický dôvod, ako je to pri Veľkej Británii. Opäť novo zavedená digitálna daň upravuje ceny smerom nahor a Google to jasne priznáva. A tak máme pre porovnanie už dva štáty, ktoré ukázali cestu aj tým ostatným. Okolo nás o takejto dani uvažuje ešte Česko a reakcia vyhľadávača bude zrejme identická.

Reakcia bude zjavne rovnaká aj v prípade iných krajín

Keď nakoniec príde k dohode naprieč celou Úniou, potom tieto dva prípady Rakúska a Veľkej Británie už dnes vedia naznačiť, aká bude reakcia Google, keď k digitálnej dani pristúpime. Ak to bude celoeurópske nastavenie, potom samozrejme aj služby u nás pôjdu hore.

A nedokážeme to už ovplyvniť, pretože ako súčasť EÚ iba prijmeme to, čo bude platiť pre každý členský štát. Kedy sa tak stane nie je zatiaľ jasné, pretože táto spoločná aktivita zatiaľ viazne a tak ju predbiehajú jednotlivé krajiny s vlastnými návrhmi. A tie zatiaľ postihujú iba ich.

Zvýšené náklady presúva na zákazníkov

V Turecku, ako tretej krajine sa poplatok zvyšuje podobne ako v Rakúsku o 5%, dôvod je však iný. Turecko nezaviedlo digitálnu daň, podľa Google však je náročné, aby v tejto krajine dodržali všetky platné regulatívy spojené s podnikaním.

Aj tu je však vidieť trend, ktorý volí Google, ak má problém alebo zvýšený náklad, potom sa snaží preniesť ho, aspoň sčasti na zákazníka. Tí čo služby vyhľadávača používajú ako základ svojho podnikania neodídu a príjmu vyššie ceny.

Potom je zrejme logickým vyústením, že sa to bude reťaziť a konkrétne spoločnosti, ako klienti Google reklamných služieb, prenesú ich zvýšené náklady na reklamu ku konečnému zákazníkovi. Ten si to však často nemusí všimnúť, pretože na rozdiel od Google, o tomto kroku mnohí nepíšu.

Náš tip
Digitálna daň: Česko ide zdaňovať Google. Slovensko mlčí a čaká
3.9.2020

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+