MojAndroid

To, na čo sme neboli v minulých rokov zvyknutí. Tlak na spoločnosti ako je GoogleFacebook sa z Únie stupňuje. Ak už ide o ochranu osobných dát alebo zneužívanie dominantného postavenia, prípadne platenie daní. To sú témy, kde tečú milióny na pokutách. A únia tie milióny chce.

Pokuta 1,49 miliardy eur

Nová pokuta zo strany Európskej komisie je na svete. Ako sa píše v oficiálnom vyhlásení, rekordnú sumu 1,49 miliardy eur dostáva Google za zneužívanie svojho dominantného postavenia na trhu s reklamou. Ak sa pozrieme na doterajšie čiastky, ktoré si Únia od spoločnosti pýtala na pokutách, tá terajšia je na treťom mieste v celkovom rebríčku. Jasne vedie rok 2018, keď prišla zatiaľ tá najvyššia vo výške 4,42 miliardy eur, čo bol následok zneužívania svojej pozície v rámci systému Android. Nasleduje druhé miesto a 2,42 miliardy eur, čo je zvýhodňovanie vlastných služieb vo vyhľadávaní. A teraz sme na 1,49 miliardy a opäť ide o zneužívanie postavenia spoločnosti. Tentokrát v oblasti reklamy.

Komisia k tomu uvádza nasledovné:

„Komisia dnes uložila spoločnosti Google pokutu vo výške 1,49 mld. eur za nelegálne zneužívanie dominantnej pozície na trhu so sprostredkovaním inzercie v rámci vyhľadávania online. Podnik si zabezpečoval dominantné postavenie v tejto oblasti a chránil sa pred konkurenčným tlakom tak, že na webové stránky tretích strán ukladal zmluvné obmedzenia brániace hospodárskej súťaži.

Ako vlastne tento fígeľ fungoval? Takto:

Webové portály, ako sú stránky novín, blogy či agregátori stránok o cestovaní, majú často zabudované funkcie vyhľadávania. Keď ich používateľ využije, zobrazia sa mu jednak výsledky vyhľadávania, ale aj reklamy, ktoré sa objavujú popri nich. Google poskytuje tieto vyhľadávacie reklamy prostredníctvom funkcie AdSense for Search majiteľom internetových stránok, ktoré umiestňujú spomínanú inzerciu. Google je akýmsi sprostredkovateľom medzi inzerentmi a vlastníkmi webových stránok, ktorí chcú využívať priestor na svojich stránkach s výsledkami vyhľadávania. Spoločnosť Google bola zďaleka najsilnejším hráčom v oblasti sprostredkovania inzercie v rámci vyhľadávania online v Európskom hospodárskom priestore medzi rokmi 2006 a 2016 mala trhový podiel nad 70 %.

Uverejňovatelia reklamy mali zakázané umiestňovať na stránky s výsledkami vyhľadávania akékoľvek vyhľadávacie reklamy konkurentov. A zároveň konkurenti Google nemohli umiestňovať svoje vyhľadávacie reklamy na najviditeľnejších a najčastejšie otváraných častiach webových stránok s výsledkami vyhľadávania. Výsledok? Spoločnosť Google vďaka tomu mala kontrolu nad tým, aké atraktívne sú konkurenčné vyhľadávacie reklamy, a teda aj ako často sú otvárané.

Google prestal s týmito praktikami v roku 2016, na jeho sklonku, keď dostal o vyšetrovaní svojej činnosti v lete toho istého roka oznámenie od Európskej komisie. Pokuta teda celý proces vyšetrovania završuje.

26.3.2019

+