Vecí, ktoré poháňa elektrina z batérií dnes pribúda ako húb po daždi. Veľký boom zažívajú ale nielen elektromobily ale aj tzv. elektrobicykle. Tie sa od tých klasických odlišujú najmä prítomnosťou elektromotora, ktorý nahradil bežný prevodník, a batériou, ktorá doň zabezpečuje prísun energie. Vzhľadom a ďalšou výbavou sa teda ebajky od svojich neeletrických súrodencov až tak neodlišujú. Na prvý pohľad je najvýraznejšou zmenou najmä prítomnosť batérie a cenovka, za ktorú sa predávajú.
Elektromotor v hlavnej úlohe
V našej redakcii sme testovali elektrobicykel nemeckého výrobcu Ghost – konkrétne model Ghost Teru 4. Ide o horský hardtailový bicykel, ktorý ponúka strednú výbavu. O predné odpruženie sa stará vidlica Suntour SF 15 XCR so zdvihom 120mm, zadný prehadzovač je Shimano Deore, ktorý radí 9 rýchlostí s kazetou Shimano CS-HG300. Kotúčové brzdy sú brzdené lacnejším systémom Tektro ACC 001. Nejde teda o žiadny TOP model výrobcu, no Ghost Teru 4 zaujme niečim úplne iným – elektromotorom. Ten je uložený v mieste, na ktorom sa bežne nachádza predný prevodník a stredové zloženie. Tomu je upravená aj konštrukcia bicykla. Rotor motora je napojený priamo na kľuky pedálov, čo zabezpečuje efektívny prenos energie. Stredový motor je ladený pre kultivovanú jazdu s mäkkým štartom. Jeho maximálny krútiaci moment je 60 Nm a výkon 250W.
Batéria značky Bosch je umiestnená hneď nad motorom a ponúka kapacitu 400 Wh. Ta pri bežnej jazde v ECO režime ponúka dojazd v rozmedzí od 50 do 90 km, je však silne závislý od štýlu jazdy a terénu. Celý systém sa ovláda jednoducho priamo z riadidiel, kde má jazdec po ľavej ruke k dispozícii kontrolér s ovládaním štýlu jazdy a výkonu elektromotora. Zároveň sa pomocou neho prepína aj zobrazenie informácií na cyklopočítači. Ten je umiestnený v strede a informuje používateľa napríklad o prejdenej vzdialenosti, aktuálnej rýchlosti či dojazde. A keďže ide o klasický monochromatický LCD displej s podsvietením, je výborne čitateľný za každých svetelných podmienok.
Mimochodom, bežný cyklopočítač sa dá nahradiť pokročilejšou verziou s farebným displejom, navigáciou a ďalšími funkciami. Navyše, dá sa prepojiť aj so smartfónom. Cena takéhoto cyklopočítača sa však pohybuje už na úrovni 500 eur.
Bicykel bol obutý na 27″ kolesách s pneumatikami Schwalbe Smart Sam 2,25, na ktorých sedí výborne aj v teréne. Sú síce trochu hlučnejšie, no to by sme vzhľadom na určenie bicykla nebrali vôbec ako mínus. Jazdné vlastnosti sú výborné, aj keď sedlo nie je určené práve pre dlhé pohodlné jazdy. Ak nie ste na pravidelné jazdy zvyknutí, bude vám po dlhšej jazde pripadať veľmi nepohodlne. Podobné sedlo však nájdete na väčšine dnešných bicyklov.
Batéria je odnímateľná a uzamykateľná. Môžete ju tak zobrať a nabiť kdekoľvek. Nabíjanie sa realizuje cez dodávanú nabíjačku, ktorá 400 Wh batériu dokáže nabiť za približne 5-6 hodín.
Ako sa jazdí na ebajku
Jedným slovom by som to opísal asi takto – super! Elektromotor je skutočným pomocníkom nielen pri zrýchľovaní na rovinkách, ale najmä pri šliapaní do kopcov. Kto nikdy predtým nejazdil na elektrobicykli bude milo prekvapený. Nemusíte sa však báť toho, že by ste ho nevedeli ovládať. Manipuláciu s ebajkom zvládne skutočne každý.
Elektromotor plní v prípade elektrobicykla len akúsi výpomoc. Nedokáže ho teda poháňať samostatne bez toho, aby ste nepedálovali. Oceníte ho ale práve pri šliapaní. Či už idete po rovinke alebo do kopca, tak ebajk bude doslova zaberať za vás. Do akej mieri, to si môžete vybrať. K dispozícii sú totižto štyri výkonnostné režimy, Eco, Tour, Sport a Turbo, ktoré určujú angažovanosť a silu nábehu elektromotora. Už obyčajný eco režim však zabezpečuje v spolupráci so správne zvoleným prevodom komfortnú jazdu po rovinkách aj pri miernom stúpaní. Ďalšie režimy stupňujú výkon a rýchlosť rozbehu, čo oceníte napríklad pri rozbehoch na križovatkách v meste, ale aj pri prudšom stúpaní. V režime Turbo, nie je problém takmer bez námahy vyšliapať aj prudšie úseky poľných ciest, pri ktorých by ste sa inak poriadne zapotili, alebo by ste to s nimi rovno vzdali a z bicykla zosadli. Akonáhle si zvyknete na správne radenie rýchlostí, tak máte o komfortnú jazdu postarané.
Jazdu na elektrobiku sme si skutočne užívali. Otestovali sme ho pri jazde po poľných cestách v Kráľovej hore, ako aj po asfaltke smerom z Karlovej Vsi na hlavné námestie a do rakúskej dedinky Wolftshal. Celkovo sme na bicykli najazdili viac ako 60 km. Čo sa týka dojazdu, tak ten samozrejme závisí od štýlu jazdy. Ak budete jazdiť po meste na eco režime, s občasnými prepnutiami na športový alebo turbo režim, tak v pohode dosiahnete výrobcom udávané hodnoty. My sme napríklad po nabití batérie na 100% a prejdení 30 km (väčšinou v režime Eco) ostali na 86 km dojazdu (Eco).
Ebajk má však aj nejaké tie nevýhody. Predovšetkým to je jeho hmotnosť, ktorá môže byť oproti bežným bicyklom až dvojnásobná. V tomto prípade to bolo 20,1 kg. To zhoršuje manipuláciu najmä pri chôdzi vedľa bicykla, či pri jeho prenášaní cez schody. Pri jazde vyššiu hmotnosť ale nepocítite. Pre mnohých bude nevýhodou aj to, že pri zapnutom elektromotore si jednoducho nezašportujete tak ako pri normálnom bicykli a pri jeho vypnutí, je vzhľadom na hmotnosť a chýbajúce predné prevodníky, zasa obtiažnejšie stúpanie. Ak ale hľadáte komfortné zvezenie, napríklad na ceste do práce alebo rýchlych presunoch na kratšie vzdialenosti, tak potom je elektrobajk tou správnou voľbou.
Čo vraví na jazdu s e-bikom Ondrej
Pod pojmom e-bike som si spočiatku predstavil bicykel, ktorý má motor a dokáže “šliapať” sám, napríklad vtedy, keď sa unavíte. Ghost Teru 4 je však iný a jeho motor je len akýmsi pomocníkom pri vašej fyzickej aktivite. Ide o výbornú ideu spracovanú do naozaj dobre fungujúceho produktu, ktorý ocenia aj náročnejší športovci. Vďaka elektronike nepôjde bicykel do kopca sám, no pomôže vám so šliapaním vtedy, keď nevládzete. Vďaka tomu zájdete oveľa ďalej, ako v prípade klasického bicykla. Na rovine alebo v prípade zjazdu dole kopcom môžete elektrický motor úplne vypnúť a užívať si výhody klasického bicykla s nadpriemerne dobrými vlastnosťami a výbavou. Celkovo sa mi myšlienka ebajku veľmi páči a hodnotím ju veľmi pozitívne. Za malé nedostatky pokladám o niečo vyššiu hmotnosť, iba jeden predný prevod a pomerne vysokú cenu, ktorá však zodpovedá tomu, čo vám tento e-bicykel dokáže ponúknuť.
Kde si kúpim elektrobicykel?
Elektrobicykle dnes ponúka viacero predajcov a e-shopov. My sme si ten náš zapožičali z obchodu ebajk s kamennou predajňou v Bratislave. Tu si môžete elektrobicykle nielen pozrieť, ale aj vyskúšať. Na výber máte pritom z množstva modelov, ktoré sú určené do mesta aj do hôr. Tieto sa líšia nielen výbavou, ale aj cenou. A zatiaľ čo mestský ebajk si kúpite už za cenu okolo 1000 eur, za horské bicykle si priplatíte. Konkrétne ten náš, Ghost Teru 4, sa predáva za 1999 eur. Cena vybavenejších modelov sa môže ale vyšplhať aj o niekoľko tisíc eur vyššie. Je to daň za pohodlie a technológie, ktoré tieto elektrobicykle ponúkajú. To, či sa peniaze rozhodnete investovať práve do elektrobicykla, je už teda len na vás. Z naších skúseností ale musíme povedať, že jazda na ebajku rozhodne stojí za to.