MojAndroid

Pravdepodobne ste si všimli, že v uplynulých mesiacoch sme vám priniesli niekoľko zaujímavých ponúk rôznych produktov, ktoré nájdete v internetovom obchode GearBest. Ide o ázijského predajcu, ktorý ale svoj tovar posiela aj do Európy a jeho služby môžete využiť aj vy. Ako to ale celé funguje a s čím musíte pri nákupe počítať?

Tento článok je rozdelený na niekoľko častí:

gearbest-obchod

V prvom rade sa budete musieť zoznámiť s prostredím obchodu GearBest. Dobrou správou je, že prostredie nie je výrazne odlišné od bežných internetových obchodov, z ktorých obyčajne nakupujete a orientácia by vám nemala robiť žiaden problém. Na začiatok vám odporúčame v menu v pravom hornom rohu nastaviť krajinu, kam budete chcieť produkty doručiť a menu, v ktorej sa má zobrazovať cena. Predídete tak situáciám, kedy si vyberiete nejaký tovar a zistíte, že doručenie k vám nie je možné (čo sa nestáva často) a budete mať aj prehľad o prípadných poplatkoch za doručenie (ktorým sa dá často vyhnúť).

gearbest-1
Zvoľte si krajinu doručenia Slovensko a menu EUR pre lepšiu orientáciu v obchode.

Používateľské rozhranie GearBestu

V ľavej časti sa nachádza katalóg produktov rozdelený na kategórie. Ak presne neviete, aký produkt hľadáte, môžete využiť túto navigáciu a nájsť celý zoznam zariadení vyhovujúcich vašim požiadavkám. Na úvodnej stránke v strede zasa nájdete rôzne aktuálne ponuky a najpredávanejšie zariadenia pre prípad, že hľadáte nejaké darčeky, alebo sa iba chcete zorientovať v tom, čo vlastne obchod ponúka.

Keď sa zoznámite s obchodom, zrejme začnete hľadať zariadenia, ktoré by ste si potenciálne chceli kúpiť. Tu už je potrebná lepšia znalosť anglického jazyka, keďže všetky opisy produktov sú práve v angličtine. Popisy sú pomerne detailné a hoci nie vždy sú gramaticky správne, pointu zachytávajú veľmi dobre. Okrem toho sú produkty väčšinou doplnené o množstvo oficiálnych fotografií a obrázkov a pri každom produkte nájdete aj presné hardvérové špecifikácie, ktoré odstránia všetky vaše pochybnosti.

Veľmi užitočné sú aj komentáre na stránke produktu, kde nájdete otázky zákazníkov a odpovede obchodu. Podpora obchodu obyčajne odpovedá veľmi rýchlo (do 24 hodín), čo môžeme potvrdiť aj my. Práve v komentároch sa nachádzajú veľmi užitočné informácie, ktoré v popise produktu niekedy nenájdete (“Pripojím tieto slúchadlá k Androidu 4.0?”). Preto určite odporúčame pozrieť si celú stránku s popisom produktu a určite nevynechať spomínané komentáre.

Ponuka odporúčaných produktov môže prísť vhod

Ak nepatríte medzi odborníkov na zahraničnú elektroniku, je veľmi pravdepodobné, že mnohých výrobcov zariadení nebudete poznať. Preto nie je vôbec na škodu pozrieť si ponuku “odporúčaných produktov”, ktoré sa zobrazia pri výsledku vášho vyhľadávania. Tu často nájdete rôzne zaujímavé zariadenia s podobnými špecifikáciami a budete tak mať lepšie možnosti výberu. Ak aj tieto značky a modely nepoznáte, niekto s nimi už určite skúsenosti má a ich hodnotenie určite niekde na internete nájdete.

gearbest-2
Objednanie produktu je štandardné – zadáte adresu a zvolíte metódu platby a spôsob doručenia.

Ak už máte vybratý produkt, ktorý si chcete kúpiť, môžete pristúpiť k samotnej kúpe zariadenia. Tu odporúčame vytvorenie účtu zákazníka. Nemusíte sa trápiť vypĺňaním formulárov, pretože k dispozícii je možnosť prihlásiť sa účtom z Facebooku alebo Google. Takto jednoducho si môžete vytvoriť vlastné konto, z ktorého bude jednoduchšie nakupovanie.

Odporúčame platbu cez PayPal

Po pridaní produktu do košíka skontrolujte objednávku a kliknite na “proceed to checkout”. Teoreticky je možné rovno sa preniesť do prostredia služby PayPal, odkiaľ budú skopírované informácie o vašej adrese. Odporúčame ale použiť prvú možnosť, keďže tu si budete môcť lepšie skontrolovať všetky dodacie údaje a stále budete môcť zaplatiť službou PayPal.

GearBest
Veľké oranžové tlačidlo aj tu symbolizuje záväznosť objednávky a povinnosť platby.

Okrem tej je k dispozícii ešte klasická platba kartou a prípadne aj platba prevodom. Závisí to od konkrétneho produktu, no my odporúčame platiť PayPalom. Pri menších objednávkach si môžete priplatiť 1,99 USD za identifikačné číslo, ktorým budete môcť sledovať svoju zásielku po jej odoslaní. Pri kúpe niektorých drahších produktov však budete mať toto číslo k dispozícii zadarmo, a tak nebudete musieť myslieť na túto povinnosť. Pri nákupe produktov tiež dostávate prémiové body v pomere 1 USD z hodnoty kúpeného tovaru = 1 bod. Body môžete neskôr vymeniť za zľavy až do výšky 30 % ďalšie produktu v pomere 50 bodov = 1 USD zľava.

Testovacia objednávka

Naša testovacia objednávka prebehla bez akýchkoľvek problémov. Na vyexpedovanie zásielky sme čakali približne päť pracovných dní, čo síce nie je najmenej, no ak máte skúsenosti s nakupovaním z čínskych obchodov, viete, že je to bez problémov akceptovateľné. Okrem toho, ihneď po vyexpedovaní získate dôkaz o tom, že váš balík je skutočne na ceste – predajca vám totiž poskytne fotografiu vášho balíčka, kde budete vidieť dátum a miesto odoslania, adresu odosielateľa a (vašu) adresu dodania. Balík nám šiel z Číny 12 pracovných dní, čo znovu nie je vôbec zlé. Využili sme pritom možnosť bezplatného doručenia prostredníctvom služby EMS, vďaka čomu bolo doručenie bezpečné a skutočne pomerne rýchle. Tovar doručil bez problémov, funkčný a s potrebnou dokumentáciou.

GearBest
V deň odoslania zásielky sme dostali dôkazový obrázok spolu s číslom na sledovanie zásielky.

Clo a dane

Určite ste zvedaví na to, ako je to s platením cla a daní pri dovozu tovaru z Číny. V zásade platí, že clo sa platí za produkty, ktorých hodnota presahuje 150 EUR. Samotné clo je pritom 3 % – 11 % z hodnoty produktu v závislosti od typu produktu. Vzhľadom na to, že väčšina z vás možno zvažuje objednanie telefónu, je pozitívne aspoň to, že pri objednaní mobilného telefónu z Číny sa clo neplatí, a to bez ohľadu na hodnotu zariadenia.

Horšie je to ale s daňou. Tá sa platí vo výške 20 % za všetok tovar v hodnote nad 22 EUR, pričom sa počíta zo súčtu hodnoty tovaru, poštovných nákladov a cla. Clo a DPH sa pritom platí kuriérovi alebo na pošte, prípadne priamo na colnici. Preto je vždy na zváženie, aké drahé zariadenie si budete chcieť objednať a koľko na ňom ušetríte. Ak si ale dobre prehliadnete obchod GearBest.com, zistíte, že tu nájdete mnohé zaujímavé zariadenia aj od známych výrobcov, ktoré sú na našom trhu skutočne oveľa drahšie a aj po zaplatení DPH (prípadne aj cla) sa môže vyplatiť ich objednanie z Číny. Do kariet vám hrá najmä fakt, že obchod je skutočne korektný a o svoje zásielky sa nebudete musieť obávať. Ak vám neprekáža čakacia doba (ktorá je ale stále kratšia, ako v iných čínskych obchodoch), určite vám odporúčame nákup v obchode GearBest.com.

Nákup na GearBest.com a následná ochrana kupujúceho

Zaujal nás prípad nášho čitateľa, a tak sme sa rozhodli ponúknuť vám jeho príbeh, ktorý žiaľ nie je ojedinelý a pozreli sme sa tiež na samotného predajcu. Ide aj u nás o známy web GearBest.com, ktorý však postupne mení svoju tvár z čínskeho skladu na európsky e-shop.

Prázdna krabica a čo ďalej?

Samo nám do redakcie napísal, ja jeho príbeh zhrniem na základný problém a jeho okamžitú reakciu, ktorá nasledovala takto:

Pred dvoma týždňami došlo k nemilej udalosti, keď mi mal byť doručený balík, v ktorom sa mal nachádzať telefón, ale obsahoval iba prázdnu krabicu. Hneď som kontaktoval kuriérsku spoločnosť ako aj predajcu. Pre predajcu som spravil fotky, odfotil všetko čo sa dalo a otvoril ticket na support center. Kontaktoval som tiež kuriérsku spoločnosť DPD, z ktorej hneď na druhý deň prišiel kuriér, spísal reklamáciu, odfotil to a odišiel.“ 

Na prvé prečítanie to vyzerá na správny postup, dokonca predajca to uvádza na svojom webe presne takto a pre takýto prípad pripúšťa iba jedno riešenie a tým je zaslanie chýbajúceho tovaru na vlastné náklady. V našom prípade však sa dlhšie nič nedialo, tak Samo napísal opäť na support center predajcu a tiež ich Facebook. Aj keď bola zásielka poistená, toto poistenie sa netýka prípadu, keď je balenie prázdne. Nasledovala informácia, že s kuriérom vie riešiť situáciu ten, kto balík poslal, teda gearbest.com, ktorý to však vôbec neurobil.

GearBest

A potom už nasledovali reakcie od predajcu, ktorý namiesto zaslania nového telefónu, ako to majú vo svojich podmienkach uvedené (mimochodom išlo o model Xiaomi Redmi 4x v cene 122 EUR), začal ponúkať finančnú kompenzáciu celej situácie. A od sumy 15 USD sa dostali na sumu 70 USD. Zo strany nášho čitateľa nasledovalo kontaktovanie obchodnej inšpekcie, ktorá ho odporučila na Kriminálny úrad finančnej správy, oddelenie internetovej kriminality, kde to zatiaľ ostalo.

Známy predajca gearbest.com

A teraz pár slov k tomuto predajcovi. Ako pri každom internetovom nákupe, sú reakcie bývalých zákazníkov pozitívne a tiež negatívne. Okrem kvality samotného tovaru, ktorý môže mať sto percentné hodnotenie, sa často zabúda na recenzie spojené s vybavovaním reklamácie. To už môže mať opačný pól a pri predajcovi, ktorého ani nedokážeme poriadne identifikovať, je to obtiažne.

Ak si dnes pozriem jeho web, zistím, že za celým projektom stojí španielska firma ZAMBITIOUS. S.L, ktorá sídli v Alicante v Španielsku. Čiže žiadny čínsky sklad, aspoň nie oficiálne. Toto potvrdzuje aj centrum opráv, ktoré má tiež sídliť v Španielsku, práve pre značku Xiaomi. Internetové fóra však uvádzajú ešte jedno miesto, odkiaľ prichádzajú balíky v rámci EÚ a to je Holandsko. Ak by sme dokázali povedať, že firma sídli aspoň papierovo v EÚ a z tohto miesta chodia aj balíky, môže sa do celého procesu ochrany kupujúceho zapojiť aj Európske spotrebiteľské centrum v Slovenskej republike.

V našom prípade by mal byť odporúčaný postup nasledovný: Tovar by obchodník mal dodať bezodkladne, najneskôr však do 30 dní odo dňa uzavretia zmluvy. Ak sa tak nestane, mali by ste obchodníkovi poskytnúť dodatočnú primeranú lehotu, v ktorej ak tovar nedodá, máte právo odstúpiť od zmluvy a obchodník má povinnosť vrátiť vám peniaze.

Na akých spotrebiteľov sa e-shop zameriava

Zároveň platí, že je pri európskych e-shopoch dôležité, na akých spotrebiteľov sa zameriava. Teda ak obchodník prevádzkuje e-shop pre spotrebiteľov niektorého štátu, svoju obchodnú činnosť zameriava na daný štát, musí dodržiavať právny poriadok tohto štátu. Nákup z e-shopu, ktorý zameriava svoju činnosť na slovenských spotrebiteľov, sa teda riadi slovenským právnym poriadkom.

V prípade, že nakúpite z e-shopu, ktorý je zameraný na spotrebiteľov iného členského štátu EÚ, vaše spotrebiteľské práva budú rovnaké alebo aspoň podobné ako pri nákupe na Slovensku. To či e-shop zameriava svoju činnosť na slovenských spotrebiteľov spoznáte podľa viacerých znakov akými sú použitá reč, mena euro, doručovanie na Slovensko a ďalšie. V tomto prípade by platila druhá možnosť, teda samotný e-shop nie je zameraný na slovenského zákazníka, avšak tento má zachované minimálne také práva, ako by mal podľa našej legislatívy. Je teda možné siahnuť aj po nástrojoch súdnej ochrany, ak by sme mali za ujasnené, že našim predajcom je španielska firma.

GearBest

Ako ďalej?

Uvedený popis je však z roviny teoretickej. V praxi, ako vidno podľa ohlasov na niektorých weboch, je problém so zlým doručením od gearbest.com častý. Platba cez PayPal môže poskytnúť určitú mieru ochrany a vrátenie uhradenej sumy cez nich je vcelku bezproblémové, najmä, ak im viete preukázať, že balík prišiel prázdny. Teda už keď sa rozhodnem nakupovať cez web, kde nie je celkom jasné, kto je predajcom, kde vlastne sídli a odkiaľ sa tovar posiela, potom práve využívanie zabezpečenej platby PayPal môže byť záchrana, keď príde balík prázdny. Ako vidieť z reakcie predajcu v Samovom prípade, náhradný tovar mu neposlali a jedine sa zmohli na kompenzáciu, ktorá vôbec nedosahovala uhradenú kúpnu cenu.

Zakázať nákupy od webov podobných gearbest.com nie je riešením. Ich ponuky sú síce problematické, avšak je mnoho reakcií aj pozitívnych, najmä pokiaľ ide o cenu a kvalitu tovaru. Je na každom, ako sa v danom prípade rozhodne, treba však jasne pripustiť, že takýto nákup v sebe riziko ukrýva, najmä keď neviete identifikovať druhú zmluvnú stranu, čo je prvý signál toho, že každé riešenie alebo aj nútené a súdne vymáhanie vlastných práv bude obtiažne, ak nie nemožné.

GearBest otvára v Čechách svoj sklad

Nákup z Číny nemusí byť pre každého lákavý. Na jednej strane môžeme byť nesvoji kvôli dlhej dobe čakania, platenia dane i cla. No a na druhej strane, je tu aj otázka čo s prípadnou reklamáciou. Napriek tomu je tu množstvo ľudí, ktorí si tovar z Číny neváhajú objednávať. Aj na našej stránke vám často ponúkame vybrané zľavy či kupóny na zľavy rôznych produktov z obchodu GearBest.

GearBest

Momentálne je tu však pekná správa – na niektoré produkty už nebudete musieť čakať priamo z Ázie. Dodá vám ich český sklad v Prahe. GearBest ho tu totiž otvoril a záujemcov tak obíde platenie cla či dlhé čakanie. Tovar môže byť váš už v priebehu 2 – 7 dní. Stále tu však platia čínske obchodné podmienky a záruka.

Aktuálne je v sklade len pár desiatok produktov, no časom sa plánuje zväčšovanie skladu. Na stránke GearBestu nájdete možnosť dopravy z českého skladu tak, že je tovar označený skladom EU-5, teda pražská pobočka. Jednoduchšie sa dá k nemu dostať cez “Cenové akcie v európskych skladochpriamo na stránke GearBestu.

GearBest odhalil citlivé údaje zákazníkov, chybu odstránili. Prinášame vyjadrenie e-shopu

Aktualizované:

E-shop GearBest.com ešte v piatok zverejnil príspevok na sociálnej sieti Facebook, v ktorom priznal problém so zabezpečením svojich údajov. Ten by sa však nemal týkať hlavnej databázy, ale iba dočasného úložiska, ktoré stránka využíva pre zrýchlenie svojich služieb. Údaje v tejto časti databázy sú vymazávané po troch dňoch, no zároveň sú neustále chránené rovnako ako primárna databáza.

Problém však nastal 1. marca 2019, keď podľa vyjadrenia stránky pochybil jeden zo zamestnancov a vypol ochranný firewall nad touto časťou databázy.

Update of a data breach incident happened to Gearbest

Zveřejnil(a) Gearbest dne Pátek 15. března 2019

Údaje sa majú týkať 280 000 zákazníkov, pričom zahrnutí sú najmä noví zákazníci, ktorý si zakladali účet okolo 1. marca a zároveň tí, ktorí od 1. do 15. marca uskutočnili nejakú objednávku na stránke. Chyba tak už viac nie je aktívna a databáza všetkých používateľov by mala byť bezpečná.

GearBest uistil svojich zákazníkov, že všetky kompromitované účty bude kontaktovať, resp. ich majiteľom pošle informáciu o nutnosti vygenerovania nového hesla. Ak ste si účet zakladali dávnejšie a v posledných troch týždňoch ste v obchode GearBest.com nenakupovali, zrejme sa nemáte čoho obávať a vaše údaje by mali byť v bezpečí.

Pôvodný článok:

GearBest.com, obľúbená destinácia nákupov z Číny, má problém s bezpečnosťou. Etickí hackeri boli schopní odhaliť viac ako 1,5 milióna záznamov s citlivými údajmi o používateľoch stránky vrátane prihlasovacích mien a hesiel.

Nechránené záznamy s citlivými údajmi

Internetový obchod GearBest.com patrí pod čínsky konglomerát Globalegrow. Ročne generuje obrovské obraty, v roku 2017 to bolo až 1,5 miliardy dolárov. Stránka sa teší veľkej obľube aj na Slovensku, keďže dokáže lacno a pomerne rýchlo expedovať tovar do vyše 250 krajín na svete vrátane Slovenska. Popularita e-shopu u nás rastie aj vďaka novým skladom, ktoré sa otvárajú v okolitých krajinách a z ktorých je dodanie ešte rýchlejšie.

GearBest
Príklad záznamu s citlivými informáciami používateľa vrátane prihlasovacieho mena a hesla.

Horšie je to však so zabezpečením, ako sa teraz ukázali. Etickí hackeri zo stránky VPNMentor boli schopní pristúpiť k databáze 1,5 milióna zákazníkov, ktorá bola kompletne nechránená a záznamy v nej neboli takmer vôbec šifrované. Hackeri boli schopní odhaliť údaje o objednávkach, platbách a aj samotných používateľoch vrátane ich mien, adries, dátumov narodenia, telefónnych čísel, e-mailov, IP adries, informáciách o ich občianskych preukazoch a pasoch a aj hesiel k účtom.

Kompletné informácie k dispozícii pre hackerov

Ako vám je určite jasné, tieto informácie môžu byť pre hackerov extrémne užitočné. Aj preto vám odporúčame čo najskôr si na stránke GearBest.com zmeniť heslo, prípadne dočasne zmažte aj ostatné osobné informácie, ktoré v účtoch máte. Hackeri z VPNMentor boli schopní bez problémov sa prihlásiť do dvoch náhodných účtov, pričom mohli vykonávať všetky operácie tak, ako keby sa do účtov prihlásil ich pôvodný majiteľ.

Okrem toho hackeri boli schopní odhaliť aj platobné informácie týkajúce sa objednávok. V niektorých prípadoch ich bolo možné aj zneužiť, ako v prípade bankových voucherov z brazílskych poukážok Boleto Bancario.

GearBest.com sa zatiaľ nevyjadril

Keďže aj stránka MojAndroid.sk v minulosti zverejňovala inzertné články odkazujúce na stránku GearBest.com, situáciu považujeme za veľmi vážnu. O vyjadrenie sme požiadali aj samotný e-shop, na odpoveď zatiaľ čakáme. Nemáme potvrdené ani to, či databáza obsahuje aj účty slovenských používateľov, resp. aká časť databázy údajov bola odhalená.

V každom prípade, už teraz odporúčame spraviť preventívne opatrenia s vaším účtom na stránke. Určite si čo najrýchlejšie zmeňte heslo, prípadne dočasne odstráňte všetky vaše osobné údaje. Samozrejme, to tiež nezaručí stopercentnú bezpečnosť, ale aspoň zníži šance na zneužitie vašich osobných údajov. Zároveň dávame do pozornosti, že k zneužitiu nemusí dôjsť vôbec. Chybu objavili etickí hackeri, ktorí ju ihneď nahlásili správcom e-shopu, zatiaľ bez odozvy. Veríme, že GearBest chybu čo najskôr napraví. Dovtedy však neodporúčame v tomto e-shope nakupovať.

Kupovali ste už tovar z GearBestu? Aké sú vaše skúsenosti? Dajte nám vedieť v komentároch.

Zdroje: zive.cz GearBest.com, bohatyotec.sk, vpnmentor

Ktorý zahraničný obchod používate na nákup?

Zobraziť výsledky

Loading ... Loading ...

9.4.2020

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+