MojAndroid

Bola to daň za značku, takto označujú zamestnanci Facebooku každé spojenie názvu Facebook s inými službami spoločnosti. Pod daňou sa rozumie negatívny vplyv, ktorý práve označenie Facebook má na prepojené služby a ich popularitu. A tak muselo toto roky zaužívané označenie ísť zo scény.

Meta ako liek na dôveru

Ak sa používa spojenie „daň za značku“, je to práve negatívny vplyv každého slova Facebook, ktoré sa objavovalo pri prepojených službách. Stalo sa tak na podklade rozhodnutia zakladateľa tejto sociálnej siete. Tak si aj Instagram, Messenger alebo WhatsApp museli do vienka uložiť, že pochádzajú a sú vlastne prepojení s Facebookom. Podľa interných informácií, už v čase (písal sa rok 2019) keď Mark Zuckerberg rozhodol o tomto prepojení, boli jasné hlasy proti. A tie hovorili najmä o fakte, že Facebook logo alebo znižuje dôveru a odrádza ľudí od používania. Negatívne vnímanie Facebooku sa naplno spustilo vlastne o tri roky skôr,kedy sa spoločnosť nedokázala vyrovnať so svojou zlou úlohou počas prezidentských volieb a najmä jej zabrániť.

Mark Zuckerberg pri spojení a doplnení dovetku Facebook ku všetkým základným službám rozmýšľal tak, že práve tieto menej konfliktné a oveľa viac dôveryhodné produkty, majú vrátiť na výslnie samotný Facebook. Najmä pokiaľ ide práve o vzťah dôvery. Tento model však nefungoval a tak sa na scéne objavila Meta. Tá sa mala inšpirovať podobným krokom Google, ktorý v roku 2015 vytvoril Alphabet. Dnes už však nikto ani netuší, čo to vlastne je a každý používa označenie Google. Umelé podsunutie nového názvu proste po rokoch zafixovaného loga nefungovalo. Facebook sa žiaľ vydal identickou cestou.

facebook redmi note 10 pro titulka
Zdroj: Miroslav Schwamberg

V roku 2019, keď sa do názvu Instagram vlúdil aj Facebook, bola táto služba dosť tvrdo zasiahnutá týmto spojením. Interné hodnotenia to jasne predpokladali, pretože mladí ako najväčšie portfólio pre Instagram, vnímali Facebook negatívne. A je pri tom jedno, že ide o prepojené a vzájomne ovládané spoločnosti.  Na pravidelných kvartálnych hodnoteniach podávalo marketingové oddelenie Instagramu reporty, z ktorých bolo vidieť, že spojenie označenia z Facebook spôsobuje škody.  Tak prišli nápady, aby sa názov Facebook zmenšil, menili jeho písmo, odtiene. A nakoniec bolo toto prepojenie zrušené. Proste jediná cesta, ako uchovať Instagram s potenciálom rastu, je paradoxne ho oficiálne nespájať s materskou spoločnosťou.

Analýza samotného Facebooku ukazuje, že pokles záujmu a teda aj aktívnych používateľov dosiahol od roku 2019 13%. Ešte ďalej vo svojej prognóze ide známy portál The Verge, ktorý aj napriek novej Mete odhaduje, že v ďalších dvoch rokoch zažije Facebook rekordný pokles až o 43 %. A to už by bola citeľná rana. K tomu je dôležitý odhad k vekovej hranici a záujmu o Facebook. Ľudia narodení od roku 2000, sa k Facebooku už zrejme nepripoja alebo ak áno, v malých počtoch.

Uvidíme za dva roky, do akej miery sa Meta stala záchranou pre značku alebo v skutočnosti nedokázala odvrátiť úpadok, ktorý Facebook pomaly nastúpili od roku 2016.

Náš tip
Ako dokáže Facebook fungovať a zarábať napriek všetkým svojim prešľapom a škandálom
9.11.2021

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+