MojAndroid

Už to nebude iba USA, Facebook zasiahne do pravidiel, za ktorých sa publikuje politická reklama a obsah podobného razenia aj pre zvyšok sveta. Cieľom je dosiahnuť menej politické a kontroverzné pohľady používateľov. 

Všetko začína na Nástenke

Čo uvidíte ako prvé, keď sa prihlásite do sociálneho prostredia Facebook? Ide o výber príspevkov, ktoré sa zobrazujú ako prvé, a to vďaka prvku News Feed (Nástenka). Ich špecifikom je to, že okrem ľudí, ktorých sledujeme, je tu priestor na platenú reklamu, často politickú. To platí najmä, ak sa v krajine schyľuje k voľbám. To, čo sa konkrétnemu užívateľovi zobrazí, riadi algoritmus. Čiže čo sa mi zobrazí vlastne riadi a určuje Facebook, podľa toho, ako jeho vývojári správanie News Feed naprogramujú.

Nové oznámenie Facebooku v oblasti politickej reklamy nie je moc prívetivé pre tých, ktorí práve takúto reklamu a marketing na tomto druhu správ založený, rozširujú a vytvárajú. Terajšie algoritmy berú do úvahy vo väčšej miere fakt, či sa do príspevku ako jeho adresát zapojím alebo nie. A tiež, či ho budem zdieľať alebo nie. Všetko aj vďaka môjmu správaniu z minulých politických kampaní, ktoré na mňa cielili. Zmena má byť najmä o tom, že sa bude výsledok reakcie získavať z prieskumu užívateľov. A cieľ? Podľa viacerých analýz to vyzerá na celkom radikálny krok spoločnosti, aby obmedzila politickú reklamu a jej vplyv na svojom ihrisku.

Zasiahne v ďalších krajinách

Doteraz bol zásah Facebooku najmä pre USA, prípadne Kanadu alebo aj štáty Južnej Ameriky (napríklad Brazília). Teraz sa pole rozširuje a testovanie zúženia politickej reklamy bude skúšané vo Švédsku, Španielsku alebo Írsku. Následne nasadenie neobíde ani Slovensko.

Bude to však celkom dlhý boj, napriek faktu, že by samotná spoločnosť mala vedieť kontrolovať priestor, ktorý vytvorila. Ak skutočne po tom túži. Realita však býva odlišná, čo ukázal prípad Poľska a snahy v roku 2020, ktoré Facebook vyvinul. Aj keď zmena algoritmov a správania sa News Feed bola nastavená, kritika na politické dezinformácie najrôznejšieho druhu neutíchla.

Facebook sa k tomu ešte bráni číslami, podľa jeho štatistiky je iba 6 % obsahu so zameraním na politiku. Tu je však jasná otázka, čo vlastne podraďuje vedenie spoločnosti pod takúto kategóriu? Zavedenie nových pravidiel nemá presný harmonogram, teda Facebook ho nijako nepublikuje. Uvádza, že zmeny sa zavedú postupne a pre všetky regióny.

Náš tip
Facebook obmedzuje zacielenie reklám na osoby do 18 rokov
13.9.2021

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+