MojAndroid

Tlak spojený s nezvládnutím ochrany slobody a odstránenia nenávistných prejavov na najväčšej sociálnej sieti má ďalší kontext. Zdá sa, že najmä americký verejný prejav je natoľko silný, že veľký svetoví inzerenti sa rozhodli pozastaviť svoju reklamu a teda príjem pre Facebook. Ten musí konať.

Náš tip
Ako sa zbaviť komárov pomocou smartfónu? Funguje to?

Coca-Cola a ďalší sťahujú reklamu

Ak sa zamyslíte, ako najlepšie zasiahnuť a donútiť jednať sociálny gigant, ktorý je závislí od svojich príjmov z reklamy (90% z nich pochádza z reklamy), potom je odpoveď celkom jednoduchá. Pokles tržieb z reklamy sa rovná problém. A to sa teraz deje Facebooku. Mnoho veľkých hráčov, ako je spoločnosť Coca-Cola, Starbucks, gigant v oblasti inzercie Unilever, Honda, operátor Verizon a ďalší sa rozhodli podporiť silnejúci tlak, ktorý sa zdvihol po smrti Američana Georga Floyda. Cieľom je prinútiť Facebook zasahovať oveľa aktívnejšie proti nenávistným komentárom. Situácia sa začína stupňovať a do jednaní už musí zasahovať aj Zuckerberg. Jeho prítomnosť je dokonca vyžadovaná, ako píše Reuters.

Celá aktivita je zakrytá cez heslo #StopHateforProfit a propaguje ju aj prehliadač Mozilla alebo komunikačný nástroj Viber. Aj tieto spoločnosti idú odstraňovať svoj reklamný priestor na Facebooku. Väčšina svetových a veľkých inzerentov predpokladá, že svoje reklamné aktivity úplne ukončia na konci tohto mesiaca. Nastane teraz aj druhá reakcia, a to zo strany samotných firiem, ktoré svoju reklamu nebudú dočasne púšťať cez Facebook. Budú totiž musieť nájsť spôsob, ako tento reklamný výpadok nahradiť a bude to pre nich zároveň test na strane predaja s jedinou otázkou. Do akej miery je ich predaj závislí na reklame a propagácie cez Facebook a ich cesty?

V hre sú miliardy

Facebook samotný sa zatiaľ obávať nemusí. Aj keď ide o veľkých inzerentov, ktorí prinášajú miliardy, je nutné brať celkové tržby spoločnosti a podiel na nich zo strany bojkotujúcich hráčov. Ak sú totiž príjmy spoločnosti na úrovni 70 miliárd dolárov ročne, potom tento bojkot bude znamenať výpadok vo výške 8 %. Iste, ide vo výsledku o miliardy dolárov. Pre Facebook to ale katastrofa nebude. Pohľad na akcie naznačuje, že reakcia bola celkom jasná, keď nastal ich pokles o 8,3%, v prepočte na peniaze o 56 miliárd USD. Vo výsledku však následne zaznamenali rast o 3 %, čím sa strata dorovnala a keď sa pozrieme na medziročný trend. Stále je to nárast o 8% oproti minulému roku.

Ako sa ukazuje, verejný tlak, ak je masívny zasahuje a strháva so sebou aj reakcie veľkým a známych firiem. Tie sa chcú dostať na túto vlnu záujmu a chcú sa prezentovať ako spoločnosti, ktoré netolerujú násilie a rasizmus. No ich vplyv v porovnaní s tým, kto podľa kritiky umožňuje mnohé nenávistné prejavy je stále menší. Aj keď Facebook chce robiť zmeny a chce rokovať, zatiaľ ani výpadky príjmov od veľkých spoločností ho neohrozujú.

Najmú na raste akcií vidieť, že sa im darí a útoky na Facebook zo všetkých strán mu ubližujú v jednotkách percent, nie desiatkach, ako sa čakalo. To sa môže zmeniť, ak sa zapoja do kapane európske firmy, na ktoré má cieliť #StopHateforProfit v ďalšom kroku.

Facebook
Facebook
Price: Free
  • Facebook Screenshot
  • Facebook Screenshot
  • Facebook Screenshot
  • Facebook Screenshot
  • Facebook Screenshot
Náš tip
Veľký pozor! Androidom sa šíri nový vírus, môžete prísť o peniaze
20.7.2020

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+