MojAndroid

Facebook je jeden z gigantov dnešnej internetovej doby. Jeho spôsoby môžu vyvolávať obavy, hnev alebo iné negatívne pocity. Najmä v prístupe a pri nakladaní s našimi osobnými údajmi radšej ani nechceme vedieť, kde všetky končia a kto k nim má prístup. Vďaka nedávnemu rozhodnutiu Európskeho súdu však bude jednoduchšie bojovať za ochranu svojich práv, ako je tomu dnes.

Facebook je nedotknuteľný?

Strach z veľkosti a možností Facebooku, ktoré sú v podstate nekonečné, najmä ak by sme sa odhodlali na súdny spor s touto spoločnosťou, je vždy prítomný. Veď prečo by to niekto robil? Strácal čas, energiu a svoje finančné zdroje na takéto aktivity? Predpokladám, že si každý dopredu povie, že to predsa nemá zmysel. Tieto obavy sú však iba jednou prekážkou, skôr osobnou alebo snáď subjektívnou. Facebook sa doteraz mohol v zásade usmievať ešte z jedného dôvodu.

V rámci Európy totiž má svoje zastúpenie v podobe Facebook Ireland (kde inde by mu bolo tak dobre, čo je vlastne narážka na daňové možnosti tejto krajiny), ktorá formálne vystupuje ako zástupca spoločnosti pre Európu. Každý zmluvný vzťah, ktorým sa vytvára Facebook účet “podpisuje” s používateľom práve Facebook Ireland. Avšak ako sa brániť, ak sa nám niečo stane? Môže vôbec bežný smrteľník žalovať Facebook?

Myslím u nás, nie v USA. Nemožnosť individuálnej žaloby voči Facebooku bola doteraz vysvetľovaná tým, že takáto žaloba by sa mala riešiť v Írsku. To je vcelku odradzujúce, aj keď európska legislatíva pri spotrebiteľovi jasne uvádza, že ochrany svojho práva sa môžem domáhať vo svojej vlastnej domovskej krajine. Čiže ak by Facebook porušil moje právo na súkromie alebo nezabezpečil by ochranu mojich osobných údajov, mám právo sa brániť na Slovensku, pred našim súdom, v slovenskom jazyku. To však Facebook neguje, keď tvrdí, že zákazníci, ktorý využívajú Facebook vlastne nie sú spotrebitelia, teda musia ísť so žalobou do Írska. Toto pravidlo však bolo prelomené tento mesiac, vcelku významným rozhodnutím.

Prelomový prípad z Rakúska

Rakúsky prípad je vcelku zásadná zmena v pohľade, ako vnímať Facebook a jeho služby v rámci EÚ. Rakúšan Maximilian Schrems začal spor o ochranu svojich osobných údajov, o ktorých uvádza, že Facebook ich nechráni a požaduje aj náhradu škody práve v Rakúsku. Facebook mu však dal jasne najavo, že nemôže sa súdiť v Rakúsku, pretože nie je spotrebiteľom. Údajne aj kvôli tomu, že nepoužíva svoj účet na súkromné účely. K celému prípadu sa však 25. januára tohto roka vyjadril Európsky súd, ktorý do prípadu vniesol jasné pravidlá. Tie však Facebook nepotešia. Súd už svoje rozhodnutie oficiálne vydal a je teda možné z neho zistiť, že aj keď máte na Facebooku iné, ako súkromné aktivity (v prípade Rakúšana vydávanie kníh, prednášanie, prevádzka internetových stránok), nestrácate status spotrebiteľa, teda máte právo žiadať ochranu v krajine, kde bývate.

Zároveň však padla odpoveď, že sa nemôže spojiť viacero subjektov, teda viacero používateľov Facebooku a jednou žalobou žiadať ochranu svojich práv. K Maximilianovi Schremsovi sa chceli pridať stovky nespokojných používateľov Facebooku, zrejme aj s vidinou získania odškodného. Veď Facebook má z čoho dávať. Teraz však musí ísť každý za seba a každý nespokojný používateľ musí podať vlastnú žalobu. To samozrejme masy nepritiahne, už z dôvodov, ktoré som vyššie spomenul. A tak sa čaká, vcelku s očakávaním, ako dopadne rakúsky prípad a čo prinesie.

Každopádne jedno víťazstvo sa podarilo, boj proti Facebooku sa vedie z pozície spotrebiteľa, teda kľudne aj žalobou podanou na Slovensku. Osobne však o taktom prípade, ani jedinom neviem. A nepredpokladám, že sa na tomto konštatovaní čokoľvek zmení. No spresnenie pravidiel a ochrana spotrebiteľa je u mňa vítaná, som rád, že Európsky súd, ktorý je inak od slovenskej reality pre mnohých vzdialený, prijíma rozhodnutia, ktoré definujú lepšie možnosti (aj keď iba teoretické) aj pre nás. Keď sa od mája tohto roka začne uplatňovať nové GDPR, budú už možné aj hromadné žaloby, čo rozhodne podnieti viacero európskych sporov.

4.2.2018

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+