MojAndroid

Európsky parlament práve zahlasoval za podporu kontroverzných návrhov na reformu online autorských práv. Dnešné hlasovanie v Európskom parlamente sa týkalo zmien a doplnení návrhov, ktoré boli v júli zamietnuté poslancami Európskeho parlamentu. Poslanec Axel Voss toto hlasovanie označuje ako výhru. On bol jedným z hlavných postáv, ktoré na túto reformu tlačili najviac.

 

Médiá tvrdili, že Facebook a Google zneužívajú cudzie autorské práva. Za zobrazovanie nadpisov článkov a fotografií by mali údajne novinárom platiť. Dá sa na to pozrieť však aj z opačnej strany. Médiá už dlhé roky práve pomocou týchto dvoch spoločností získavajú návštevnosť. Čitateľom hovoria, aby zdieľali ich články všade, kde sa dá a teraz za to chcú peniaze.

„Google sa stáva distribútorom obsahu, za ktorý nezaplatí ani cent. Možno by bolo všetko v poriadku, keby popri tom nepredával inzerciu,“ napísal generálny riaditeľ vydavateľstva Petit Press, Alexej Fulmek.

Na jednej strane je dobré, že tieto spoločnosti posielajú médiám mnoho čitateľov, ale to, že na tom zarábajú, je už neúnosné. Pokiaľ sa médiá s Facebookom a Googlom nedohodnú, môže sa stať, že ich spoločnosti úplne stopnú a tým pádom im rapídne klesne sledovanosť. Médiá veľmi dobre vedia, že toto je jeden z hlavných dôvodov ich návštevnosti. Faktom zostáva, že takýmto veľkým spoločnostiam sa konkuruje naozaj len veľmi ťažko.

Médiá chcú peniaze

Médiá chcú, aby im Google a Facebook platili za to, že novinársky obsah je súčasťou ich služieb. Facebook správy neprodukuje, sú to novinári a médiá. Bez nich by to taktiež nefungovalo tak, ako to funguje teraz. Facebook však texty médií nekradne, zverejnené sú len nadpisy článkov s fotografiou, článok si už musí čitateľ prečítať priamo na stránke média. Facebook prakticky nezarába na novinárskom obsahu, ale skôr na upútavkách naň.

Facebook a Google nezarábajú priamo na článkoch médií

Druhý pohľad hovorí o tom, že Google ani Facebook nezarábajú priamo na článkoch novinárov, ale len na reklamách, ktoré sa pri nich zobrazia. Prakticky tak nevyužívajú žiadny obsah zadarmo. Pravdou však je, že niektorí používatelia si priamo na článok nekliknú, stačí im, keď si prečítajú len jeho názov. Vydavateľstvá hovoria o tom, že kvôli Googlu a Facebooku musia spoplatňovať svoj obsah. Tieto spoločnosti vraj zarábajú peniaze, ktoré by inak zarobili médiá. Lenže otázkou je, že či by ľudia aj reálne obsah médií prečítali, keď by o ňom na základe Facebooku vôbec nevedeli. Museli by obsah samostatne vyhľadať. Čítanosť médií by bola podstatne nižšia.

Z príjmov neplatia dane

Médiá namietajú aj v tom, že Google ani Facebook neodvádzajú z týchto príjmov dane. To je síce pravda, no riešením tohto problému určite nie je copyright, skôr sa jedná o zákony, ktoré im umožňujú neplatiť dane. V tomto prípade by bola potrebná zmena týchto zákonov.

V prvom čítaní Európsky parlament schválil novú smernicu o ochrane autorských práv, no to ešte v podstate nič neznamená. Keď návrh v parlamente prejde, bude potrebné ho prerokovať so všetkými členskými štátmi EÚ. Konečné hlasovanie v európskom parlamente by malo byť niekedy začiatkom budúceho roka, dovtedy sa toho môže ešte veľa zmeniť.

Náš tip
On-line nakupovanie naprieč EÚ sa mení. Pravidlá schválil Európsky parlament
  • Jakub Kazimír

    Skusali to s google news. Google povedal ze im platit nebude a tak vsetkych zmazal. Po par tyzdnoch zistili, ze novinam vo velkej miere klesla sledovanost a tak sa vratili na google news zdarma …

Používateľské recenzie
Fotománia

+