MojAndroid

Ako to už býva a snáď si na to pomaly zvykáme, Facebook má každý týždeň niečo nové. Avšak medzi novinky treba zaradiť aj pokusy o sledovanie alebo iné zásahy do súkromia vlastných zákazníkov. Najnovšie hrozí spoločnosti hromadná žaloba za porušovanie súkromia z roku 2018.

Facebook má rád údaje užívateľov

Pri každom incidente, ktorý spoločnosť postihuje, by som dokonca rád veril, že ich zámer a pohnútky na získavanie stále nových a viac zaujímavých údajov od klientov, a to proti ich vôli alebo bez ich súhlasu, je daná najmä záujmom ponúkať cielenú reklamu. Na to musíte poznať návyky zákazníka a ako inak ich odhaliť, ako zbierať o ňom údaje, ktoré sú k dispozícii?

Je to predsa také jednoduché, používateľ do systému nevidí a ani netuší, že Facebook niečo potrebuje a tak si to zoberie. Prípad, ktorý teraz smeruje k hromadnej žalobe voči Facebooku v USA sa začal v marci roku 2018, kedy sa viacerí zákazníci sťažovali a podali aj žalobu na spoločnosť, a to kvôli zberu údajov cez aplikáciu a systém Android, kde sa dali získať údaje o volaných číslach, ich menách, dĺžkach hovorov alebo aj textových správach. Všetko sa prevalilo, keď toto oznámil na svojom Twitteri užívateľ Dylan McKay.

Facebook to samozrejme vidí inak, keď uvádza, že berie od užívateľa iba metadáta, a to v prípade, že sa prihlási cez Messenger a povolí prístup ku kontaktom. Ako však uvádza prípad zverejnený práve Dylanom, rozsah zberu dát je oveľa širší a zaznamenáva aj textové správy.

Spoločnosť k tomu dodáva, že údaje, ktoré získava od používateľa, si vždy definuje cez súhlas a nezdieľa ich s tretími stranami. A zároveň jej predstavitelia tvrdia, že ich súhlasy sú vždy zdvojené s Android súhlasom, na ktorý sa vraj nespoliehajú, pretože vždy požadujú po inštalácii vlastné potvrdenie priamo od zákazníka.

Samotný Facebook však zasiahol vlastný interný problém, ktorý sa týka e-mailovej komunikácie z roku 2015, kde sa práve v rámci pripravovaných zmien v aplikáciách pre Android plánovalo, že sa rozšíri súhlas na zber dát aj na SMS správy a tiež na denník hovorov, vrátane mena volaného a dĺžky hovoru.

Táto vnútorná komunikácia zároveň odhaľuje obavu, ktorú spoločnosť vidí z pohľadu verejnej mienky na takéto konanie, avšak záujem na týchto údajoch a ich potenciál nakoniec prevýšil túto obavu.

Hromadná žaloba v USA

Hromadná žaloba voči spoločnosti je už možná, po tom, ako ju v USA (v Kalifornii) pripustil súd a nepomohol ani argument Facebooku, že sa nepodarilo preukázať, ako boli užívatelia poškodení daným zberom údajov. Celá snaha smeruje samozrejme k jedinému cieľu, a to je získanie finančného vyrovnania.

Predstava, že Facebook má z čoho dávať, je zrejme správna, avšak podstata samotného úniku a jeho absurdnosť, ako o nej a jej rozsahu píše Dylan McKay je tým, čo by sa malo posudzovať ako prioritné. Fakt, že si Facebook nerobí ťažkú hlavu s takýmito prípadmi, potvrdzuje aj vyhodnotenie situácie ešte v roku 2015, kde si vedomého rizika prevalenia a zlého vnímania na verejnosti spoločnosť aj tak nenechala ujsť príležitosť dané údaje zbierať. A načo boli použité alebo kam smerovali, vie iba zopár zainteresovaných.

22.9.2019

+