Vedeli by ste si predstaviť obchodný model sociálnej siete Facebook, ktorý by zahŕňal predplatné za verziu bez reklám? Akú sumu by ste ešte boli ochotní akceptovať? Aj na túto problematiku sa pozrieme v rámci predmetu dnešnej diskusie.
Facebook bez reklám
V prvom rade je potrebné zhodnotiť, či by takýto obchodný model mal vôbec zmysel. Iste si spomínate na ikonickú vetu, ktorá vás vítala na Facebooku s tým, že “je zadarmo a vždy bude.” Kauza Cambridge Analytica, pri ktorej sa spomínalo aj práve zbieranie osobných údajov za cieľom dokonalejšieho zobrazovania reklám a tiež spracovávanie týchto údajov ponúkla možnosti na prípadné kroky, ktoré by Facebook mohol učiniť.
Predplatné ako také už funguje na rôznych webových službách. Za určitý mesačný poplatok si tak môžete vychutnať obsah bez reklám alebo špecifický obsah či funkcie navyše. Dobrým príkladom môže byť služba Spotify alebo YouTube RED. Mal by takýto obchodný model zmysel aj na Facebooku? Mark Zuckerberg tvrdí, že väčšina ľudí uprednostní službu zadarmo s reklamou, avšak nevylúčil ani možnosť akejsi “prémiovej” verzie, ktorá by teda mohla byť bez reklám.
Aká suma by bola dostatočná?
Ak si vezmeme severoamerický trh, portál 9to5Mac hovorí, že rozdelenie príjmu z reklám medzi všetkých lokálnych používateľov by značilo približne 7 dolárov mesačne. To by mohla byť počiatočná suma za prípadnú verziu bez reklám. Analýza portálu TechCrunch odhaľuje, že Facebook si za svoju plochu bude musieť pýtať viac. Platiaci používatelia sú práve tí, na ktorých chcú inzerenti cieliť najviac. Navyše tí, ktorí sú ochotní platiť, sú obvykle bohatší ako priemerní používatelia.
Vzťah inzerenta a potenciálneho zákazníka si tak obvykle vyžaduje viac času stráveného na Facebooku a tiež väčší počet zobrazených reklám. Na kompenzáciu všetkých týchto “reklamných strát” by si Facebook musel účtovať približne 11 – 14 dolárov mesačne za každého používateľa, čo je prakticky aj dvojnásobok pôvodného odhadu. Otázka znie, koľko používateľov by bolo ochotných platiť takúto čiastku. Skúsenosti s rôznymi platenými portálmi nie sú veľmi pozitívne.
Ostatné skupiny používateľov
Druhým a nemenej dôležitým prvkom je tiež drvivá skupina používateľov, ktorí chcú Facebook zadarmo využívať aj naďalej. Netreba tiež zabúdať na skupinu používateľov, ktorí by si nemohli dovoliť platenú službu bez reklám, avšak stále potrebujú zostať pripojený.
Boli by ste ochotní platiť za využívanie služby Facebook bez reklám? Priali by ste si viac balíčkov so službami alebo chcete radšej službu nechať zadarmo s istým počtom reklám? Vaše otázky a postrehy nám môžete napísať do diskusie pod článkom.

Ani cent.Radsej zrusim FB
Ani cent :D Zrušil som účet a hneď je svet krajší :) Odporúčam každému…ten pocit stojí zato :)
kto by za takú blbosť platil? :D čo sú to reklamy? mám AdBlock
tak tak. AdBlock. Na to prispejem. Ale aby som napr platil 2 eur mesacne za fb bez reklamy, potom nejaky portal tiez 2e, potom dalsi a dalsi, a nakoniec platim 20eur len za to, aby som nemusel sledovat klamstvo. To je ‘vyhra’