MojAndroid

Komisia rozbieha ďalšie šetrenie, tentokrát je terčom Amazon a jeho obchodné praktiky. Európskym úradníkom sa nepáči, ako Amazon zbiera dáta z transakcií a nie je ani jasné, na aký účel ich používa.

Amazon a jeho dáta

Amazon má teraz trochu horšiu situáciu, ako by si sám prial. Európska komisia začína oficiálne vyšetrovanie jeho obchodných praktík, čo jednak bude trvať niekoľko týždňov až mesiacov a nie je vylúčené, že si bude chcieť európsky rozpočet prilepšiť vo forme ďalšej pokuty. Práve Komisia je tým orgánom, ktorá vytrvalo naháňa tých najväčších hráčov na trhu, ako je Facebook alebo Google. Amazon, ktorý je trochu mimo diania však začína byť najviac zaujímavou značkou, pretože jeho aktivity a milióny nazbieraných dát cez vlastné produkty od zákazníkov sú lákadlo. Lákadlo, za ktoré sa platí v reklame.

Komisia namieta vo svojom úvode najmä to, že nie je celkom jasné, aká je úloha Amazon ako predajcu a zároveň prevádzkovateľa vlastného on-line marketu, cez ktorý predáva, samozrejme, aj spoločnosť samotná. Komisia bola predsa len viac zhovorčivá, keď uviedla, že už dnes má náznaky o tom, ako Amazon zbiera citlivé údaje o transakciách, v podstate svojich konkurentov, ktorí cez jeho platformu predávajú a tieto údaje ďalej analyzuje a využíva vo svoj prospech. Teda na potlačenie konkurencie. A tak bude musieť Amazon vytiahnuť zo šuplíka svoje dohody s predajcami, predložiť ich Bruselu, ktorý sa pozrie na dohodnuté podmienky. Ide o posúdenie, či chovanie Amazonu a ním nastavené podmienky neporušujú hospodársku súťaž a taktiež, či Amazon nezneužíva svoje dominantné postavenie, ktoré má voči svojim partnerom, ktorí cez Amazon predávajú výrobky, čo vlastne robí aj samotný Amazon, ako vlastník a prevádzkovateľ tohto systému.

Komisia zároveň dodáva, že nie je jasné, kedy sa vyšetrovanie skončí, každopádne Amazon už o ňom vie. Problémom sa javí taktiež známy „Buy Box“, čo je vlastne kúpa vybraného produktu, avšak Amazon určuje, ktorého predajcu na daný produkt z mnohých v jeho databáze vyberie. A tu je teda otázka, ako vlastne Amazon tento výber riadi a čo je pre zaradenie predajcu na prvé miesto rozhodujúce.

Amazon chce podporovať všetkých

Amazon sa vyšetrovania nebojí a Európskej komisii sľubuje spoluprácu. Zároveň dodáva, že chce podporovať rast všetkých svojich partnerov, ktorý na Amazone predávajú. Je to celkom logické, aspoň teda na prvé vyslovenie tejto myšlienky. Veď Amazon zarába na úspešnosti svojich partnerov, tak prečo ich ničiť alebo obmedzovať na vlastný úkor? Muselo by to mať pre spoločnosť väčší výnos, ako je práve ten príjem od jeho predajcov pri bežnom vzťahu.

22.7.2019

+