MojAndroid

Ďalší prípad, ktorý bol sledovaný od roku 2011 sa skončil. Výsledkom sú pokuty za 111 miliónov EUR a poznanie, že stále je zaujímavé kontrolovať a určovať ceny v on-line obchodoch pre konečného spotrebiteľa. Ten samozrejme nakupuje predražený tovar, mnohí bez toho, aby si to vôbec všimli.

Kontrola on-line obchodov

Prípad, ktorý nesie znaky už z minulých a podobných správaní veľkých výrobcov. Je zaujímavé, že v dnešnom svete porovnávačov, možnosti nákupu v rámci celého sveta, je stále skupina výrobcov, ktorým sa oplatí kontrolovať trh v určitej členskej krajine a aktívne zasahovať do tvorby ceny pre on-line predajcov.

Prípad, ktorý sa práve skončil uložením pokuty bol riešený od roku 2011. Vtedy Európska komisia zaznamenala prvé pokusy obmedzovať spoločný trh. Jednotliví výrobcovia (Asus, Denon & Marantz, Philips a Pioneer), každý pre svoj segment elektroniky, si dali námahu, aby svojim odberateľom, čo sú rôzne veľké alebo menšie on-line obchody, definovali cenu, za ktorú mohli predávať.

Počas vyšetrovania sa dokonca podarilo zistiť, že používali rôzne softvérové nástroje. Takými nástrojmi boli napojení na svojich veľkoodberateľov a kontrolovali nimi určované ceny pre zákazníka. Napríklad Asus takto v Nemecku a Francúzku pre svojich odberateľov definoval ceny notebookov, ktoré museli dodržať. Konečný zákazník si to ani všimnúť nemusel, keďže cenová hladina neklesla pri predajcoch pod stanovenú úroveň, mohla byť len vyššia od nej.

Pri návšteve vybraného on-line obchodu som teda zaplatil za notebook, no jeho cenu určil samotný Asus a predajca ju musel dodržať. Asus takto diktoval ceny skoro pre všetkých svojich priamych odberateľov. Obdobná situácia (len s iným tovarom) je potom pri zvyšných troch spoločnostiach.

Ak by sa náhodou nejaký predajca rozhodol, že pre svojich spotrebiteľov chce určiť inú, nižšiu cenu, ako ju stanovil výrobca, mohol to síce vyskúšať. No reakcia však bola v podobe obmedzenia dodávok. Teda napríklad Asus ho prestal na určité obdobie zásobovať alebo mu rapídne znížil dodanie svojich modelov, čo vyústilo k problému doručiť objednaný tovar konečnému zákazníkovi. A tak sa niektorí rozhodli opustiť značku (popis celého prípadu od Komisie). Iní naopak cenu určovanú spoločnosťou Asus rešpektovali. Samozrejme, podľa Komisie tým jasne zasiahli do spoločného trhu a slobodnej tvorby cien a konkurencie. Asus si vyslúžil najvyššiu pokutu viac ako 74 miliónov dolárov.

Postoj spotrebiteľa

Výsledok je zatiaľ ukončený iba na úrovni veľkých výrobcov. Paradoxne, tí údajne vzorne s Komisiou spolupracovali. Preto sa výška pokuty aj celkovo u každého z nich znižovala. Komisia však jednou vetou dodáva, že každý jednotlivý spotrebiteľ sa môže domáhať náhrady škody. Teda vrátenia sumy, ktorú zaplatil nad bežnú trhovú cenu. Teda vrátenia sumy, ktorá bola nadsadená z dôvodu určenia od výrobcu. Stačí totiž samotné rozhodnutie Komisie, že prišlo k obmedzeniu súťaže a jednotlivé súdy členských štátov na tomto základe majú náhradu škody priznávať.

V rámci týchto štyroch spoločností sa nespomína Slovensko, ako krajina, kde by svoje praktiky aktivovali. Je teda predpoklad, že u nás sa takéto obmedzenie trhu nekonalo.

29.7.2018

+