Spolu až 6 výrobcov automobilov ukázali svetu, že samojazdiace kamióny majú veľkú budúcnosť. Spoločnosti ako Volvo a Daimler, sa spolupodieľali na novej výzve organizovanej holandskou vládou, v ktorej bolo úlohou automobiliek demonštrovať schopnosti autonómnych nákladných áut na európskych cestách. Na tie sa vydalo niekoľko kamiónov, ktoré väčšinu cesty prešli úplne bez pomoci človeka. Jazdu začali z troch rôznych európskych krajín, pričom ich konečným cieľom bolo mesto Rotterdam v Holandsku. Jedna skupina kamiónov, vyrobených spoločnosťou Volkswagen a Scania, prešla štvoricou štátov a najazdila až 2000 km, aby sa dostala do cieľa.
Nákladiaky jazdili v skupinách jeden za druhým tak, aby šetrili náklady na palivo. Navzájom ich prepájalo WiFi. Takéto zoskupenie dokáže podľa výskumov ušetriť až 10% paliva, čo pri najazdení 100-tisíc kilometrov predstavuje úsporu približne 6000 eur. Nehovoriac o tom, že do vzduchu sa dostane oveľa menej emisií. Ak pôjde všetko podľa plánu, tak samojazdiace kamióny, by už čoskoro mohli vyzdvihovať náklad v rotterdamskom prístave a doručovať ich naprieč celým kontinentom. To sa však stane len v prípade, ak Európska únia schváli príslušné legislatívne zmeny, ktoré by nasadenie autonómnych kamiónov povoľovali. Tiež bude potrebné vyriešiť problém kompatibility systémov jednotlivých výrobcov a krajín, ktorí môžu používať rôzne štandardy pre vzájomnú komunikáciu. Či budú v budúcnosti po našich cestách okrem autonómnych osobných áut jazdiť aj nákladné autá, to uvidíme až v horizonte nasledujúcich rokov.
Zdroj: engadget
Tak “čoskoro” to zase nebude, Google ako leader v oblasti autonómnych automobilov sa nedávno vyjadril, že to reálne vidí najskôr za 10 rokov :)
A vzhľadom na to, akým tempom EU legislatívne reaguje na nové technológie, bude fajn ak to bude u nás za 20 rokov…
Na diaľnice skvelé riešenie. Problém vidím jedine pri cestách 1, 2,3 triedy s obojsmernou premávkou. Zaujímalo by ma ako riešia napríklad predbiehanie traktora niekde na ceste medzi dedinami. Či “autonómny” druhý kamión vie samostatne reagovať a vyhodnotiť situáciu.
Veru to tak ľahko nebude veď sa unia nevie dohodnúť ani na jednotnom mytnom systeme. Realna šanca mozno iba nejakej pravidelnej linka z bodu A do bodu B a späť