MojAndroid

Neustála snaha kontrolovať veľkých hráčov a on-line obsah dostať do spoločných európskych pravidiel vyústil do schválenia nových predpisov. Čaká nás teda konečne spoločný postup proti Big Tech a ochrana v on-line priestore?

DMA a DSA

Dve nové skratky, na ktoré si zrejme zvykneme rovnako, ako na GDPR. EÚ pravidlá v oblasti zákona o digitálnych trhoch (DMA) a zákona o digitálnych službách (DSA) sú dve novinky z Bruselu. Ako uvádza DMA, snahou je aby sa veľké digitálne spoločnosti zväčšovali a zlepšovali, avšak nie na úkor spotrebiteľov a európskeho hospodárstva. Dnes je jasné, že samotné pravidlá hospodárskej súťaže nedokážu vyriešiť všetky problémy, ktorým čelíme s technologickými gigantmi a ich schopnosťou určovať pravidlá zapájaním sa do nekalých obchodných praktík. A preto Akt o digitálnych trhoch (DMA) má práve túto oblasť regulovať a smeruje na služby označované ako „služby základnej  platformy“, ktoré sú najviac náchylné na nekalé praktiky. Patria sem online sprostredkovateľské služby, sociálne siete, vyhľadávače, operačné systémy, online reklamné služby, cloud computing a služby na zdieľanie videí.

DMA sa bude vzťahovať na spoločnosti poskytujúce „službu základnej platformy“ aspoň v troch krajinách EÚ a so zásahom na minimálne 45 miliónov koncových používateľov mesačne, ako aj viac ako 10 000 podnikových zákazníkov. Tieto podniky budú mať viaceré obmedzenia, nebudú môcť zavádzať nespravodlivé podmienky pre zákazníkov, ich cielená reklama bude môcť využívať iba nevyhnutné dáta a pri reklame tretích strán, ktorú mnohé sociálne média povoľujú, nebude možné mikro-cielenie (okrem prípadu, ak s tým zákazník vyslovene bude súhlasiť). Nové pravidlá nezabúdajú ani na ochranu detí, štandardom by sa mali stať rodičovské kontroly veku a jeho reálne overovanie. Pri porušení pravidiel sa bude ukladať pokuta od 4 % do 20 % celkového celosvetového obratu spoločnosti. Schvaľovanie definitívnej podoby sa očakáva v polovici budúceho roka.

Zdroj: cnbc.com

DSA sa zameriava najmä na on-line sprostredkovateľov, ako sú on-line trhoviská, obchody s aplikáciami alebo aj on-line platformy na ubytovanie.  Cieľom DSA bude najmä určovať pravidlá pre tieto nákupné zóny a teda zabraňovať diskriminačným nastaveniam v podmienkach. Známe sú prípady Booking.com, ktoré vyvolávali kritiku práve zo strany Bruselu. DSA tak napríklad ukladá povinnosť veľkým sprostredkovateľom na on-line trhoviskách kontrolovať a overovať, kto je skutočne predajcom daného tovaru. Pri podvodoch má mať napríklad kupujúci lepší priestor získať peniaze späť priamo do sprostredkovateľa, ktorý prevádzkuje danú platformu. So zavedením DSA sa počíta až v roku 2024.

Pri pravidlách od EÚ býva niekedy nedostatkom ich neurčitosť, alebo skôr stanovenie pravidiel tak, že ich detailnosť necháva na prevádzkovateľovi služby. Čiže až nové pravidlá podmienok a ich reálne uplatňovanie zo strany sociálnych gigantov a zvyšných hráčov na trhu ukáže, ako efektívne tieto dva nové nástroje skutočne budú.

Náš tip
4ka Android Code 2021: Vyberte najlepšie slovenské aplikácie a vyhrajte Google Pixel 6
6.12.2021

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+