EÚ sa snaží o nové pravidlá pri reklamáciách. Mali by sme opravovať oveľa lepšie a častejšie ako dnes

16. júla 2017 1

Situácia celkom bežná, kúpený výrobok nesiem predajcovi a tam sa dozviem, že mnou reklamovaná vada sa nedá odstrániť. A to sa po uplynutí záruky deje celkom často, pričom riešením má byť kúpa nového, vylepšeného a predsa podľa predajcu lepšieho modelu. Ten vraj bude slúžiť dlhšie. A tak sa nechám presvedčiť, kupujem ďalšiu generáciu mnou používanej elektroniky. Tak do tohto deja chce Únia zasiahnuť a prevetrať podmienky a najmä kvalitu náhradných dielov a teda aj samotných výrobkov.

Oprava verzus kúpa nového produktu

Vyzerá to zrejme na jasnú inšpiráciu spoza veľkej mláky. USA sú teraz na vlne, ich diskusie okolo práva na opravu sú v plnom prúde a najmä spoločnosti, ako Apple sa majú na pozore. Pretože dostupnosť náhradných dielov, samozrejme tých originálnych by mala byť nie len pre neautorizované servisy, no aj pre samotného zákazníka. Čiže už sa nebude musieť spoliehať pri oprave iba na značkový a certifikovaný servis, v tomto príklade na Apple, ktorý jediný má originálny diel k dispozícii, ale bude si ho môcť dokonca kúpiť sám. Vcelku fajn predstava, niečo podobné sa pred rokmi dialo pri automobilovom priemysle a dnes už nie je nič výnimočné, že Vám v neautorizovanom servise vedia objednať diel pre vaše auto, a to s logom a výrobným číslom Vašej značky auta, teda originálny. A na rade je, ako sa zdá elektronika.

Oprava je problematická. Aj štatistika, ktorú si dala Komisia spracovať, je vcelku nelichotivá. Mnoho krajín, vrátane Slovenska sa domnieva, že produkujeme zbytočne veľa odpadu. A s tým súvisí aj krátka doba životnosti výrobkov. To, že sa diskutuje a špekuluje o schválnosti takto nastavenej životnosti, ktorú majú mať na svedomí výrobcovia, je tiež téma. No napríklad až 50% Slovákov sa domnieva, že v našej krajine sa produkuje veľa odpadu. A ďalšie čísla uvádzajú, že 61 % Slovákov volí opravu a uprednostňuje ju pred výmenou za nový kus. Priemer EÚ je však vyšší, na úrovni 77 %.

Udržateľné zastarávanie

Kombinácia týchto slov v sebe bude ukrývať hodnotenie, ako daný produkt je schopný po kúpe zvyšovať svoju životnosť cez moduly, ktoré sa budú vymieňať. Toto už do určitej miery funguje aj dnes, kedy nie je problém vymeniť pamäť RAM alebo SSD pri notebooku a v mnohých prípadoch sa tak životnosť o rok môže predĺžiť. Únia však chce ísť ďalej a takúto informáciu alebo skôr hodnotenie nájdeme na obale a bude povinne zverejňovaným údajom pri každom produkte v e-shope. A to vrátane uvedenia skóre opraviteľnosti. Čo je v podstate údaj, ktorý na stupnici od jedna po desať informuje, ako ľahké a možné je daný produkt opraviť. Spotrebiteľ teda uvidí pri telefóne, že jeho skóre opraviteľnosti je napríklad 2, teda nízke a taktiež by mal vedieť, aká je životnosť (udržateľné zastarávanie). Únii je jasné, že prinútiť výrobcov robiť výrobky s dlhšou dobou životnosti nebude jednoduché, preto chce na nich tlačiť cez nové informácie pre spotrebiteľov, ktoré, ako verí, budú európsku nákupnú masu ovplyvňovať pri výbere. A tým nepriamo donúti výrobcov, aby predlžovali dobu životnosti svojich výrobkov, budú predsa chcieť, aby sa stále predávali.

Bude to však znamenať aj mieru rizika, ktorá sa dnes ťažko odhaduje. Každý výrobca sa bude pochopiteľne brániť a uvádzať, že jeho produkty majú oveľa dlhšou doby životnosti, ako tabuľka, ktorú bruselskí úradníci zostavia. Nesmieme zabudnúť ani na lobby, ktorá pri európskych inštitúciách pracuje na plné obrátky, U nás ju síce nepoznáme, no napríklad aj pravidlá okolo roamingu sú jasným príkladom, že existuje a hlási sa o svoje slovo. Únia však jedným slovom dodáva, že jej snahy sú namierené nie proti tamojším výrobcom a ich zástupcom, ale najmä proti nekvalitným produktom z Číny a podobných krajín. To už však tiež nie je celkom pravda, pretože mnohí veľkí hráči sa sťahujú a budujú svoje centrá, zastúpenia a dokonca výrobu v Európe. Jednak aby nemali problém s dovozmi do EÚ a tiež aj kvôli schvaľovacím pravidlám a procedúram pri uvádzaní svojich výrobkov na európsky trh.

Nejasný horizont zavedenia

Jediná vec, ktorá ovplyvňuje nateraz celý proces, je čas. Povedať, kedy sa pravidlá ukážu vo viac čitateľnej podobe je zložité. To presne nevie ani samotná Únia. Osobne predpokladám, že vytvorenie a schválenie takto zložitého mechanizmu posudzovania a porovnávania kvality výrobkov, bude trvať približne päť rokov. A za ten čas, podobne ako pri roamingu, spoznáme niekoľko alternatív výslednej podoby nového hodnotenia.

Zapojte sa do diskusie (1)

Tagy :

Pravidlá diskusie
Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.
Nahlásiť chybu v článku
  1. Loading ...
Diskusia k článku
  • IQLogic

    Skóre opraviteľnosti? No tak na to som zvedavý, pretože taký SGS8 (a ostatné predražené zlepence) by si zaslúžil max tak 1.

Potrebujete poradiť? Vyskúšajte AndroidForum.sk


Aktuálne témy a príspevky:


banner