V auguste začali platiť nové VOP pre úhradu diaľničnej známky, pričom novinkou bola 1-dňová známka, ktorá doteraz v ponuke NDS chýbala. Len škoda, že platí iba do polnoci toho dňa, v ktorom bola zakúpená a nie celých 24 hodín. Napriek tomu ju motoristi vo veľkom využívajú. NDS vo svoje správe píše: “Evidujeme vysoký záujem o jednodňovú známku. Od začiatku predaja bolo zakúpených už viac ako 200-tisíc známok tohto typu.“
Súčasťou nových Všeobecných podmienok je aj úprava možnosti vrátenia úhrady alebo oprava chybne zadaného evidenčného čísla vozidla. Všetko sa dá vybaviť aj elektronicky, cez oficiálny portál eznamka.sk, prípadne mobilnú aplikáciu eZnamka.
Ak zadáte chybné EČV, dá sa to napraviť
Doteraz platilo, že ak ste sa pri zadávaní svojej “ŠPZ” (EČV) pomýlili, mohli ste o opravu požiadať do konca kalendárneho dňa, kedy bola známka zakúpená alebo do začiatku jej platnosti. Nové pravidlá umožňujú požiadať o opravu EČV až do konca platnosti diaľničnej známky. Má to však háčik. Číslo, ktoré ste omylom zadali, nesmie existovať. Ak ste sa pomýlili a vami zadané EČV niektoré vozidlo už využíva, peniaze za zaplatenú známku vám nikto nevráti. Musíte si kúpiť novú.
Ak máte „šťastie“ a zistíte, že vami zadané EČV neexistuje, môžete požiadať o úpravu. Potrebujete na to potvrdenie o neexistencii evidenčného čísla vozidla, ktoré napr. na Slovensku vydáva Dopravný inšpektorát, potvrdenie o úhrade diaľničnej známky a osvedčenie o evidencii vozidla. Pokiaľ sa žiadosti vyhovie a vy si medzitým kúpite novú diaľničnú známku a došlo aspoň k čiastočnému prekrytiu doby platnosti, môžete požiadať o vrátenie úhrady za duplicitu.
Ako postupovať pri oprave
NDS na svojom webe píše: Ak zákazník zistí nesprávne poskytnutý údaj na uhradenej diaľničnej známke neskôr (dlhší čas po odchode od pokladne, alebo po opustení Obchodného miesta), tak:
- opravu údaju na diaľničnej známke môže zrealizovať sám zákazník v rámci kalendárneho dňa, keď bola diaľničná známka uhradená kedykoľvek na internetovom portáli eznamka.sk v Zákazníckej zóne v časti „Oprava alebo zmena údajov diaľničnej známky -> Oprava údajov diaľničnej známky“
- opravu údaju na diaľničnej známke môže zrealizovať sám zákazník v rámci kalendárneho dňa, keď bola diaľničná známka uhradená kedykoľvek v mobilnej aplikácii eznamka (po pridaní danej diaľničnej známky do aplikácie)
- o opravu údaju na diaľničnej známke môže zákazník aj požiadať prostredníctvom žiadosti na internetovom portáli eznamka.sk v Zákazníckej zóne v časti „Žiadosti, podnety a reklamácie“, kde zvolí typ „Žiadosť“ a predmet „Žiadosť o opravu údajov v evidencii úhrad eDZ“
- o opravu údaju na diaľničnej známke môže zákazník požiadať takisto telefonicky na Zákazníckej linke (+421 2 32 777 777).
Pri 1-dňovej známke sa však oprava dá vykonať len dovtedy, kým ešte nenadobudla platnosť alebo do 15 minút od kúpy, a to prostredníctvom obsluhy Obchodného miesta, na ktorom bola diaľničná známka uhradená.
Diaľničná známka môže platiť, aj keď sa mení vozidlo
Pokiaľ si zakúpite nové vozidlo, ale ponecháte pôvodné EČV, na ktoré máte zakúpenú diaľničnú známku, naďalej vám známka platí. Diaľničná známka sa totiž spája s evidenčným číslom vozidla, na ktoré je zakúpená. Inak tomu je v prípade, keď meníte aj vozidlo aj tabuľku s EČV, vtedy si už musíte novú diaľničnú známku zakúpiť.
Mohlo by vás zaujímať:
- HMD Barbie Phone: štýlové retro véčko, ideálne na digitálny detox
- Urobí Gemini Live z auta legendárneho Kitta? Google chystá v Android Auto novú funkciu
- Samsung prinesie v sérii Galaxy S25 zmenu, ktorú privíta takmer každý
NDS na svojom webe ešte upozorňuje, že fyzické osoby, ktoré disponujú parkovacím preukazom ŤZP, majú možnosť využiť oslobodenie vozidla od úhrady diaľničnej známky. Na jeden parkovací preukaz je možné oslobodiť iba jedno vozidlo.
Na kúpu diaľničnej známky odporúčame využiť oficiálnu webovú stránku NDS eznamka.sk, prostredníctvom obchodných miest, ako sú čerpacie stanice, alebo mobilnú aplikáciu eZnamka, ktorú si stiahnete z Google Play.